Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

perperub

Aktiv medlem
Tjena!

Jag har börjat fundera mer och mer på att skaffa en digitalkamera. Har inte fotat något förrut, annat än ett par bilder då och då med lånad kamera.

De senaste veckorna har jag läst på diverse forum och hemsidor och kommit fram till att Canon Powershot A85 är nog ett bra val. Verkar vara en kompetent kamera med möjligheter även då jag börjat lära mig lite om foto.

Är rädd att jag snöat in mig lite på just A85, tänkte fråga lite om och vilka alternativen till den är.

Helst ska den ha lagom storlek (som A85 eller mindre), alltså ska den gå att ta med. Vet inte mer vad jag är på jakt efter riktigt. Prisvärd, ha vettiga funktioner som går att använda. Max 3000kr för själva kameran, gärna mindre. Vill ändå investera och köpa en riktig, som jag kan ha ett tag.

Alla tips och förslag är välkomna.
Mvh/Pär

Det låter som ett klokt val för de pengarna... den har manuella funktioner när du känner för det o den är liten men ändå robust med "kamerakänsla" över sej.

Valde iofs nyss en annan modell i samma prisklass, men då prioriterade jag att den skulle vara liten. Den ger inte mycket utrymme för manuell hantering, sånt har jag i min "riktiga" kamera...

Nä, du låter som om du har ambitionen att lära mer än att bara knäppa automatbilder.

Det är en Casios Exilim EX-Z40 bra på... det blir inte jättedåliga bilder, inte alls, men den är mer en partykamera för närstrid och, i mitt fall, ett komplement till min A1.

Dessutom kom Canon med sin nya Ixus40 veckan efter jag köpt min. O den är ännu mindre o på flera punkter bättre... fort går det!

Okej, den såg även ut att vara lite dyrare än jag tänkt mig. Finns det ingen likvärdig med A85 man bör överväga?

Nä... då blir du bara förvirrad ;-) mitt tips är att du blir nöjd med en A85:a till du vet mer om vad du tycker om att fota och om du alls gillar att fota. Skulle du tycka att det räcker med vanligt semester- o familjefoto så duger A85 i tid och evighet. Blir du biten av intresset kommer A85 vara ett utsökt komplement till en mer avancerad kamera...

Men egentligen beror det en del på vad du tänker fota. Vill du ha en rejäl zoom så kanske
http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/olympus/c760.php
är värd att överväga...

Och vill du få myror i huvudet så kan du klämma o känna på Nikons kameror i samma prisklass... o varför inte Minoltas G400 t ex. Skyll dej själv ;-) fast lite kul är det ju att gå o välja o vraka... prisklassen upp till 3000 kronor är ett getingbo.

Som KG säger så är A85 en utmärkt kamera och det finns inte någon EGENTLIG anledning att blanda in andra om det inte är för sakens skull. :)
Som ägare av en A70 (som ju är föregångaren) kan jag inte säga mycket negativt faktiskt. Numera kompletterar den min D70. Det är ju inte alltid man vill/kan släpa på en jätteklump. Då är A70:n finemang. Relativt liten och smidig, men ändå har man manuella kontroller osv.

Jag köpte en A70 för att jag ville ha en digitalkamera för att det är "kul att kunna fota lite" och hade väl egentligen inga ambitioner att tala om när jag köpte den. Nu sitter jag med en D70 och har alls inga problem med vad gar ska göra av med mina pengar på. ;-)
Det gav mersmak så att säga. :)

HDFS) (KGS skrev:
Skulle du tycka att det räcker med vanligt semester- o familjefoto så duger A85 i tid och evighet. Blir du biten av intresset kommer A85 vara ett utsökt komplement till en mer avancerad kamera...
Precis det där jag tänkte, vet ju fortfarande inte om det kommer bli ett bestående intresse eller om det floppar totalt. Samtidigt som jag ändå vill ha en bra kamera som inte bara går att ta "snapshots" med.

Hört nämnas A80 då jag läst vissa trådar och inlägg, men den verkar vara påväg bort ur sortimentet. Känns inte heller som att en vridbar skärm är alltför viktig, bara ännu en grej som kan gå sönder.

Ang. c760: Hellre en kamera som nästan gå att få ner i fickan än en som har fet zoom :)

EDIT: Det här med brus, vad handlar det om? Mer brus (kornigare bild?) ju högre upplösning, beroende på sensor eller?

Tack för två mycket bra svar, ni gjorde mig enbart säkrare, precis det som var min förhoppning.

Tar nog bilen och kör bort till Cyberphoto och köper en vid tillfälle :-D Blir då värdepaketet med batterier, minne och väska för ca 3300kr, verkar värt.

Senast ändrad:
Det finns ju en ersättare/efterföljare till A80 som heter A95. Skärmen kan nog vara användbar i en del fall, men som du säger är det ytterligare en sak som kan gå sönder. Det finns några saker till som skiljer. Man har ett läge på programvredet där man själv kan lagra sina egna inställningar (två på A80). Man har åxå "digital zoom" när man fokuserar manuellt. Mitten av bilden förstoras upp så att det blir lättare att se var fokus hamnar. Manuell fokus är lite klumpigt att använda på dessa kameror, men i en del fall så kan det vara användbart. (Det har iaf A80 och jag tror iaf inte att de klämmt in detta i mjukvaran på A85.)
En annan skillnad är att A80/95 har större bildsensor, vilket leder oss in på din fråga angående brus.

Ju fler pixlar man klämmer in på samma yta, ju mindre blir de och ju mindre de blir desto mindre ljus samlar de upp. Då måste man förstärka signalen från sensorn mer för att nå samma ljuskänslighet och då blir det mer brus. Bruset visar sig som "korn" i bilden.
A80/A95 har tack vare att den har större sensor lite mindre brus. Skillnaden är inte jättestor, men klart synlig, särskilt om man höjer ISO-talet lite grann.

Om du bläddrar ner lite i dessa tester så ser du jämförelser i brus på de olika ISO-talen.
http://www.dcresource.com/reviews/canon/powershot_a85-review/
http://www.dcresource.com/reviews/canon/powershot_a95-review/index.shtml

Som sagt, ingen jätteskillnad, men synlig.

Jag säger varken eller. Båda är bra kameror, men du får själv bestämma om A95 är värd mer pengar. Den är ju bättre i vissa avseenden, men det är ju nästan en tusenlapp mer på cyberphoto.

KG:
Jag tror vi får göra något åt dethär... Hur var det nu med EVF? ;-)

Senast ändrad:
W1

Satt själv i valet och kvalet för några månader sen..
Spenderade m-å-n-g-a timmar på nätet med att läsa tester och recensioner och dessutom några tester ner till affär'n innan jag tillslut kunde bestämma mig...
Ville ha en kamera som var hyfsat liten, men med manuella funktioner att växa med.
Valet blev en Sony DSC W-1, vilken är hyfsat liten, har stor skärm, mycket snabb, går på AA-batterier, aluminium, Zeiss-optik, VGA-video med ljud, 5 mp m.m.

Kollade även på A85 men den känndes lite för klumpig, i plast, tar 4 AA (tror jag) och inte lika bra video, men dock med lite fler manuella funtioner. Kanske att man kan växa lite mer med A85:an..

Kan rekommendera W-1:an.. några hundra lappar dyrare, men bättre på flera punkter.. :)

A85 har ju en möjlighet som inte W1:an har (mig veterligen) och det är möjlighet att sätta på filter och telekonverter och liknande via en filteradapter.

Stor skärm är väl bra om man ska titta på bilderna i kameran men... ;-)

Jag tycker mej ana ett gryende fotointresse i frågan, därför känns A85 som rätt kamera i prisklassen... Lika bra bilder får man nog från många gluttsnäppor. Jag är klart positivt överraskad över "tjejkameran" vi skaffade till familjen. Med ett minimum av efterarbete så blir bilderna riktigt bra. Det har gjort Aette arbetslös på hundpromenaderna numera...

En sak har jag då bestämt mig för, att den får inte kosta mer än A85. Vill helst komma undan med batterier, minne och väska osv under 3500kr.

Hur bra den spelar in video och ljud känns rätt ointressant, det är kort jag tänkt ta, även om det är en fin bonusfunktion.

Mailade Cyberphoto och frågade om de hade kvar någon A80, i så fall verkar den nästan vara det bästa alternativet. Ska kika och se om jag hittar den billigt på nätet också. Är hela A-serien gjord i plast? Känns inte helt bra tyvärr.

EDIT: Hittade A80 på pricerunner, från ca 3000kr och uppåt... http://se.pricerunner.com/photography/digital-cameras/168179/prices

Klart man gör allt för att få ut så mycket som möjligt av pengarna man tänkt lägga ner :)

KG Stolt: Jo jag tror också det är början på ett fotointresse hos mig, satt och beundrade massor med fina bilder igår, blev oerhört inspirerad =)

A60, A70, A75 och A85 har, skal helt i plast, medan A80 och A95 har både metall och plast i skalet, om jag inte har helt fel.

Det är inte så illa med plast faktiskt. De känns inte särskilt platsiga. Särskilt inte med batterier i, då de får lite vikt åxå. De knirkar och gnisslar inte eller så. Det blir inte lika kallt att hålla i dem på vintern heller. ;-)

dumbo skrev:
A85 har ju en möjlighet som inte W1:an har (mig veterligen) och det är möjlighet att sätta på filter och telekonverter och liknande via en filteradapter.

Stor skärm är väl bra om man ska titta på bilderna i kameran men... ;-)

Jorå det går fint att sätta på både tele- och vidvinkellins på W1:an och olika typer av filter med en extra adapter...

Då får jag ställa mig i skamvrån en stund då. Det måste jag ha missat, eller så blandar jag ihop med någon annan kamera.

Jag har precis köpt en A85 och är väldigt nöjd med den. Jag stod i valet och kvalet mellan en A85 och en Sony W1. A85 är billigare (men har 4 MP mot W1:s 5 MP) och har fler manuella funktioner. För mig var de manuella möjligheterna viktiga så därför föll valet på A85.

Pris/prestanda
--------------
Betyg: 5
För en kamera som går att köpa för 2200 kr (själv köpte jag min på Webhallen för 2700 kr) kan man inte ge annat än högsta möjliga betyg - speciellt med tanke på att du får en oerhört kompetent och utmärkt kamera till det priset. Det slår egentligen alla konkurrenter på fingrarna.

Grepp och storlek
-----------------
Betyg: 4
A85 är inte vacker. Utseendemässigt är det ingen kamera att skryta med för kompisarna. Olympus µ Mini däremot är det vackraste jag sett i kameraväg. Är kamerans utseende av betydelse ska du alltså inte välja A85. A85 är lite större och tynge än andra kompaktdigitalkameror, men det ser jag enbart som en fördel. Kameran ligger stadigare och skönare i handen vilket borde minska risken för skakningsoskärpa. "Grepphandtaget" på A85 bidrar också till stabiliteten, även om det är i det minsta laget om man är van vid t.ex A1 och 300D. I och med att kameran är för liten för att ha "äkta" grepp ligger zoomspaken dumt för att man ska kunna hålla kameran i en hand, men det är en liten detalj.

Skärm
-----
Skärmen har skarp bild, men den hade gärna kunnat få vara lite större. A80 har vridbar skärm, men på den A1 jag har tillgång till använder jag sällan funktionen så för mig spelar vridbar skärm mindre roll. Något som kan upplevas lite störande är att det bildas ett ljust fält i skärmens undersida. Det ser ut som två lysdioder som lyser upp mot skärmen, det ska tydligen vara så.

Menyer och inställningar
------------------------
Du lär dig A85 snabbt! För mig som hellre experimenterar med knappar och reglage än läser manualen var kameran föredömligt lätt att lära sig. Är man ändå en "manualmänniska" har man trevlig läsning framför sig. Manualen är föredömligt och predagogiskt utformad och lättläst. En guldstjärna till översiktssidorna med hänvisningar för den som vill fördjupa sig i specifika funktioner.

Menyerna är logiska och har precis så många inställningsmöjligheter att de varken blir för få eller för många. Jag är väldigt förtjust i att man så enkelt kan ställa in kamerans olika funktioner (ISO, bildkvalitet, ljusförhållanden etc) utan att bvehöva ta omvägen via någon inställningsmeny.

Funktioner och handhavande
--------------------------
En fiffig detalj är att man kan låta kameran vända vertikala bilder automatiskt på skärmen. Blixtstyrkan går att ställa manuellt. Bra! De manuella valmöjligheterna är verkligen toppen. Du kan i princip ställa in allt själv. För den som inte vill eller orka pilla med manuella inställningar finns en mängd förinställda alternativ och naturligtvis helautomatik vilket gör att man som nybörjare kan växa in i kameran när experimentlustan faller på. Sökarfönstret däremot ska tydligen inte vara mycket att hurra för eftersom den bara täcker 80%.

Kameran drivs med 4 st AA-batterier. Det bidrar till den gedigna tyngden i kameran. Batterierna håller länge, länge! Just nu sitter Clas Ohlsons billigaste batterier i kameran. Jag satt hela kvällen igår och lekte med kameran utan att batterierna har tagit slut. Efter en stunds användande blir kameran tyvärr varm.

A85 har 3x zoom, men den känns inte speciellt steglös. Jag har hittat sex olika zoomsteg vilket gör att du inte kan göra några fininställningar av zoomen. Digitalzoom är helt onödigt så det nämner vi inget om.

I olika forum klagas det ibland på A85:ans långsamma autofokus. Visst, det är säkert inte det snabbaste som skådats, men är man van vid KonicaMinoltas A1 så är egentligen all autofokus snabbare än A1. ;) Skämt åsido, autofokuseringstiden stör mig inte speciellt mycket.

Bilder och bildkvalitet
-----------------------
Så till det för mig viktigaste: bildkvaliteten. Jag har läst att A85 ska generera brusiga bilder. Jag håller inte med. De första bilderna jag tog var visserligen lite brusiga, men det berodde på dåliga ljusförhållanden och att jag körde med de fabriksinställda inställningarna. Efter några småjusteringar fick jag knivskarpa bilder med vacker färgåtergivning och det brus som fanns var som bortblåst. Som alltid med Canonkameror får du väldigt bra kvalitet på bilderna.

Ett jätteplus är att kameran har hjälpbelysning vilket underlättar kamerans arbete i dåliga ljusförhållanden. Blixtstyrkan går som sagt att ställa in manuellt.

Macrofunktionen är trevlig och ger fina bilder med bra skärpa och kontrast.

A85 har möjlighet till manual fokus, men det är ingen funktion jag kommer att ägna någon större tid åt just nu.

Just att kameran är tyngre och stabilare än andra kompaktkameror gör att kameran känns "seriösare". Hur konstigt det än låter tror jag att det kan bidra till ens kreativitet - A85 känns inte så leksaksaktig. Med A85 får jag verkligen lust att experimentera med inställningar och motiv, till skillnad från t.ex. Fujifilm F420 eller Optio S4i som mer känns som ta-kort-snabbt och-fundera-inte-över-motivet-kameror. Men jag säger inte att det varken är bätrtre eller sämre. Vad man väljer beror helt och hållet på vilka avsikter man har med sitt fotograferande.

Videofunktion
-------------
Betyg: 2
Videofunktionen är inte mycket att hänga i granen. Visserligen blir filmkvaliteten hyfsat bra, men i 640x480-läget tas filmer med 10 b/s i max 30 sekunder. I de lägre upplösningarna går det med 15 b/s med en inspelningstid på max 3 minuter. Det duger till enklare behov, men vill man ha filmfunktion är det bara att vlja någon annan kamera (t.ex Sony W1) eller ännu hellre köpa en riktig videokamera.

Bildöverföring och anslutning
-----------------------------
Betyg: 3
Det sämsta med kameran är dess rent ut sagt usla skydd för A/V-out-, USB- och AC-anslutningarna. Skyddet består av ett enkel gummi/plast-lock som hela tiden envisas med att gå upp. Det ger ett billigt intryck och känns som att det är en nödlösning för att spara pengar. A85 har tyvärr den mindre bra smaken att den inte vill agera som vilket USB-minne som helst (det betyder att du kan koppla kameran till datorn och öppna minneskortet i Utforskaren som vilket lagringsmedia som helst). Istället krävs att du installerar Canons eget nedladdningsprogram. Det är ett stort, stort minus som minskar flexibiliteten. Jag har dock läst någonstans att det går att få A85 att agera som ett USB-minne, men det är inget jag provat.

Programvaran som följer med är mycket trevlig och lätt att använda. Dock sköter jag all bildredigering i Photoshop, så jag har inte lekt tillräckligt mycket med programvaran för att kunna uttala mig.

Helhetsintryck
--------------
Totalt betyg: 5
A85 är en klockren produkt till det pris du får betala för kameran. Den är enkel att använda och ger jättefina bilder. Det är en kamera att växa i. För nybörjaren finns automatiken, för den experimentsugne finns möjligheten att själv bestämma inställningar. Kameran är lite större och tyngre än andra kompaktkameror, men för mig är det en fördel eftersom det ger stabilitet och bättre grepp. A85 är ett bra komplement till större kameror som man inte alltid vill eller kan släpa med sig. Kort sagt - jag kan verkligen rekommendera A85 till den som är ute efter en liten (men inte för liten) kamera som går att växa i.

Korrigering av mitt inlägg. Betyget för skärmen blir bara 3 eftersom skärmen har ganska dålig ljusstyrka vilket gör att bilden blir väldigt mörk (och ibland syns den inte alls) vid mörka förhållanden.

Tack, trevligt med en ordentlig recension. Jag är nu helt säker, det blir en A85. Inget snack om saken.

Visst, vore riktigt bra med en liten kamera, som man slinker ner i fickan inför en fest eller liknande. Men, det finns ju fler tillfällen än fest där det är kul med en kamera. De tillfällena är garanterat betydligt fler. Då spelar nog inte storleken lika stor roll, då är det bra bilder man är ute efter. Så stor är den ändå inte heller.

Ska kontakta Cyberphoto på måndag och beställa en, med värdekitet inkl. laddare, batterier osv.

Tack för er fina hjälp!

ANNONS
Götaplatsens Foto