Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förstora upp foton?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag skulle vilja förstora upp några bilder, större än vad jag har möjlighet att göra här hemma (A4).

Någon som har tips på något billigt och bra ställe att göra detta på?

Tacksam för svar! :)

Ja crimson är grymt bra! Anlitat dem flertalet ggr med kanonresultat! Här är två st i 70*100cm

Bilagor

• soffa.jpg
    soffa.jpg
    66.6 KB · Visningar: 3,609
Har en annan fråga ang. det här med att förstora upp bilder:

Vilken upplösning krävs generellt för att en förstoring på 70 x 100 cm skall bli bra?

Nån som vet eller som kan visa mig till någon som vet?

Noseman 2005 skrev:

Vilken upplösning krävs generellt för att en förstoring på 70 x 100 cm skall bli bra?

Nån som vet eller som kan visa mig till någon som vet?

Om du funderar på att skriva ut hos Crimson så ring dem och fråga vet ja :)
/Marie

Jag gjorde nåt liknande igår efter att jag skrev frågan. Jag gick in på Crimsons Frontweb-tjänst och laddade upp en bild med dimensionerna 3272 x 2456 pixlar för att se vilka rekommendationer jag fick på en "70 x 100"-förstoring.

Deras "kvalitetsmätare" gav det tänkta slutresultatet en 4 av 8 möjliga, alltså någonstans mellan "tveksamt" och "ok" om jag tolkar det rätt. (Å andra sidan fick jag högre rekommendationer på en 35 x 50 än en 30 x 40, vilket känns skummare än skumt... Hur kan det vara så?)

(Från början kom funderingen upp efter att jag såg att rockfoto.nu erbjuder förstoringar av den storleken och jag tänkte att "oj, vad har de för upplösning på sina kameror?!")

Finns det nåt sätt att för-förstora bilden innan man skickar över den till framkallning, tror ni?

Efter att du har laddat upp dina bilder på crimson´s så får du välja vilken storlek du vill ha på bilden. Det finns då en inbyggd funktion som talar om vilken kvalité det blir på utskriften beroende på hur stor bildfil du har laddat upp. Jag tror att man max kan ladda upp bildfiler som är 50 MB stora.
// Tobbe

Hej
Jag har under åren gjort ett 30 tal 70x100 hos crimson. Har haft filer på 6 och 8 mpix från canon dslr och det blir i regel mkt bra. Dock så krävs det att man har en skarp och brusfri bild för att det ska se bra ut. Har både interpolerat till motsvarande 200dpi för 70x100 och kört utan interpolering.
Märker ingen större skillnad faktiskt.
Stefan

Tack Tobbe och Stefan! Nu är saker lite klarare för mig. :)

Det är det här med brus/korn som fortfarande är olkart (hur det blir i 70x100, alltså), men det kanske jag helt enkelt får ta och testa själv precis hur dåligt det blir...

Alla små detaljer blir rätt stora och de bilder jag tar har ofta stora jämnfärgade ytor som ex himmel och skrovsidor på båtar. Är dessa partier brusiga pga höga isotal så tycker jag att detta blir störande. Brusreducering med något program och sedan oskarp mask i lagom mängd efteråt är det jag brukar köra.
Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto