Annons

Förstoringsapparat som tappar skärpan...

Produkter
(logga in för att koppla)

egaeci

Aktiv medlem
Vår förstoringsapparat Durst m670 har alltid varit pålitlig och fungerat felfritt, men nu har den börjat tappa skärpan. Man får ställa in 2-3 gånger och sen vara jättesnabb med belysningen av pappret innan den har segat ner och tappat skärpan igen. Finns det någon skruv som ska dras åt någonstans, kan man fixa detta själv eller är det dags för tippen? Det har kommit väldigt plötsligt.
 
Låter skumt men Durst är ju bra grejor så ta och kolla alla skruvar så att det är ordentligt spända. Det verkar som "huvudet" rör sig och antagligen går det att fixa. Själv var jag ute för ett liknande problem med att bilderna inte blev skarpa men då var det ute i hörnen. Efter en del kasserade kopior upptäckte jag att jag ade slarvat när jag bytte objektiv i min 805:a och att det inte satt som det skulle. Man blir galen ibland på sitt eget slarv.

Örjan
 
Det låter som om det är för låg friktion så att förstoringshuvudet sakta glider nedåt av sin egen tyngd. Om det är så ska veven också röra sig. Du kan testa genom att med handkraft trycka på huvudet och då få det att röra sig fortare. Det bör också märkas genom att det går markant mycket lättare att veva huvudet nedåt än uppåt.

Om dessa symptom stämmer så bör det gå att öka friktionen genom att dra åt några ställskruvar. Jag har visserligen inte 670 utan den äldre 605-modellen, men jag kan inte tänka mig att de tagit bort justeringsmöjligheten, däremot kan ju möjligen konstruktionen skilja sig åt. På 605:an är det i alla fall bara att skruva loss den yttre kåpan på pelarens baksida. Därunder finns fyra skruvar med vilka man lätt kan reglera friktionen. Dra inte åt skruvarna onödigt mycket, då blir det bara trögt att veva, lagom är bäst.
 
ANNONS