Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förstoringsapparat

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej igen.
Jag skall kolla på en Durst 1200 i veckan. Det skall tydligen finnas lite kringutrustning också, men vad jag undrar är:

Om jag vill kunna förstora från både småbild och mellanformat behöver jag alltså ett 50mm-objektiv, ett 80mm-objektiv samt en mellanformatsdiffusor? Hur ser man förresten skillnad på en sbåbils- och en mellanformatsdiffusor?

Sedan behövs ju såklart maskramar för båda formaten.

Jag misstänker att ingen digital timer medföljer, så jag undrar lite vad en sådan kostar och var man hittar det?

Hur är det med glaslösa/glasade negativramar, vad är att föredra till Mellanformat/småbild?

En digitaltimer kan du köpa på photax.
www.photax.se
Men behöver du verkligen en digital?
Jag tycker det räcker med en analog.

Negativramar till småbild funkar bra med oglasade.
Men till mellanformat är det bättre med glasade tycker jag, det kan vara svårt att få filmen plan annars.
Nackdelen med glasade neg.ramar är ju att det ofta fastnar en massa damm på dom.

Jag tycker absolut att man skall ha glasade hållare, även till småbild.

Skippa dock det undre glaset och använd bara det övre.

Utan ett övre glas blir det lätt oskärpa, eftersom negativet har en förmåga att ”poppa” av den värme som lampan ger upphov till. Negativet buktar helt enkelt uppåt i mitten.

Problem med damm skall man inte ha, det handlar helt enkelt om att städa, vårda negativen och putsa glasen.
Har man problem med damm bör man se över sin arbetsrutin.

Jag skulle aldrig kopiera utan glas...

Mikael - vad tror du om negativen och diffusorn som jag frågade om?

Du tyckte alltså att en mellanformatsdiffusor är att föredra även för småbild?

Och om jag har förstått det hela rätt så behöver man både ett 50mm och 80mm om man ska arbeta med båda formaten?

Är det något annat som bör finnas med, som kan vara svårt att fixa i efterhand?

Goupil skrev:
1. Hur ser man förresten skillnad på en sbåbils- och en mellanformatsdiffusor?

Jag misstänker att ingen digital timer medföljer, så jag undrar lite vad en sådan kostar och var man hittar det?
1. Storleken på opalglaset.
2. Köps beg.

Om digital timer inte följer med så prutar du på apparaten motsvarande vad en sådan kostar beg. på nätet, kanske 500 kr. Med bara tid kostar de Nya ca 1000 kr. Med analysatorfunktion 2500-4000.

Goupil skrev:
Och de här LPL 7700, är det något att ha?

Om du inte ska jobba med storformat är LPL7700 en underbar apparat. Använder själv bägge och LPL är ljusstarkare och betydligt mindre bökig då allt du behöver göra är att byta mask för att variera mellan små och mellanformat. Ok det är bra att ha både 50 och 80 objektiv men du kan köra bägge formaten med 80an.

ANNONS
Götaplatsens Foto