Annons

F 801

Produkter
(logga in för att koppla)

Jorek

Aktiv medlem
Hallå alla fotografer! Finns det någon som läser trådar om analogt junk längre?

Hursomhelst så har jag fått möjlighet att köpa en F801 i gott skick till ett bra pris, så nu är standardfrågan:finns det något som alltid krånglar på dom? Vilken typ av batterier? Hur säker är ljusmätningen? Att AF är lite eljest med moderna mått mätt spelar ingen större roll, jag har bara handjagade Ai-gluggar ändå.

toppen

801:an är en toppenkamera. Ska du jämföra den med digitala kameror under 30000 så är de digitala ett stort skämt då det gäller pålitlighet och funktion. Ljusmätningen är bra, ifall det är en 801 s så har den också spotmätning. 4 st vanliga AA-batterier tar den. Det är en väldigt tålig kamera som även klarar en del regn. AF är väl inte direkt snabb. Kameran funkar fullt ut med manuella objektiv till skillnad mot t.ex F80 som kom efter.

Om jag minns rätt går den på vanliga AA, ljusmätningen är bra, och kameran i övrigt bara går och går... Driftsäker!

Brejdol skrev:
Om jag minns rätt går den på vanliga AA, ljusmätningen är bra, och kameran i övrigt bara går och går... Driftsäker!
Du minns rätt, på alla punkter :)

F801 är min favoritkamera i Nikons stall.

Det enda som är trist med 801an är att den är lite ful och låter mycket. Men den kompletterar en FM2 bra om du ska köra blixt och så.

Min 801s ser ut som skräck men funkar superbra.

ANNONS
Götaplatsens Foto