vaktmästaren
Aktiv medlem
När jag för en stund sedan gick ner till ICA för att handla så reagerade jag över hur mörkt det blivit, trots att klockan var cirka 10 på förmiddagen.
Då dök det upp i huvudet: f2,8 och en 1/30 sek! Det var tänk från den gamla goda (?) analoga tiden! Då gick man, i alla fall jag, ofta och tänkte så. Var det riktigt vackert väder så tänkte jag kanske f11 och 1/500 sek, kanske t.o.m. 1/1000 sek. Jag jämförde också mitt tänkta värde med min Lunasix 3, tror jag den hette. Och vi, Lunasixen och jag, hade ofta samma uppfattning om värdena.
Numera är det inte så ofta som det gamla tänket dyker upp. Hur är det med dig? Tänker du också i "exponeringsvärden" ibland? Kanske ofta?
Då dök det upp i huvudet: f2,8 och en 1/30 sek! Det var tänk från den gamla goda (?) analoga tiden! Då gick man, i alla fall jag, ofta och tänkte så. Var det riktigt vackert väder så tänkte jag kanske f11 och 1/500 sek, kanske t.o.m. 1/1000 sek. Jag jämförde också mitt tänkta värde med min Lunasix 3, tror jag den hette. Och vi, Lunasixen och jag, hade ofta samma uppfattning om värdena.
Numera är det inte så ofta som det gamla tänket dyker upp. Hur är det med dig? Tänker du också i "exponeringsvärden" ibland? Kanske ofta?




