Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

f2,8 och 1/30 sek

Produkter
(logga in för att koppla)

vaktmästaren

Aktiv medlem
När jag för en stund sedan gick ner till ICA för att handla så reagerade jag över hur mörkt det blivit, trots att klockan var cirka 10 på förmiddagen.
Då dök det upp i huvudet: f2,8 och en 1/30 sek! Det var tänk från den gamla goda (?) analoga tiden! Då gick man, i alla fall jag, ofta och tänkte så. Var det riktigt vackert väder så tänkte jag kanske f11 och 1/500 sek, kanske t.o.m. 1/1000 sek. Jag jämförde också mitt tänkta värde med min Lunasix 3, tror jag den hette. Och vi, Lunasixen och jag, hade ofta samma uppfattning om värdena.
Numera är det inte så ofta som det gamla tänket dyker upp. Hur är det med dig? Tänker du också i "exponeringsvärden" ibland? Kanske ofta?
 
vaktmästaren skrev:
När jag för en stund sedan gick ner till ICA för att handla så reagerade jag över hur mörkt det blivit, trots att klockan var cirka 10 på förmiddagen.
Då dök det upp i huvudet: f2,8 och en 1/30 sek! Det var tänk från den gamla goda (?) analoga tiden! Då gick man, i alla fall jag, ofta och tänkte så. Var det riktigt vackert väder så tänkte jag kanske f11 och 1/500 sek, kanske t.o.m. 1/1000 sek. Jag jämförde också mitt tänkta värde med min Lunasix 3, tror jag den hette. Och vi, Lunasixen och jag, hade ofta samma uppfattning om värdena.
Numera är det inte så ofta som det gamla tänket dyker upp. Hur är det med dig? Tänker du också i "exponeringsvärden" ibland? Kanske ofta?

Jag brukar ställa in ISO som är lagom för stunden. Tiden brukar sköta sig själv med P läge (eller motsvarnade på andra märken). Nej, jag kan inte dessa gamla sätt att tänka i. Kör man digitalt så kan man testa tills man blir nöjd. Ljusmätningen på kameran brukar ge svaret hyggligt nära. Jag har lyckats med bilder man inte borde lyckas med enligt en kompis. Och då just dessa bländarväre/tid tänk.
 
vaktmästaren skrev:
Hur är det med dig? Tänker du också i "exponeringsvärden" ibland? Kanske ofta?

Mitt fotade har på senare tid blivit mer och mer manuellt vilket innebär att jag oftare har sådana tankar. Har dock dålig rutin än, så det är inte alltid det stämmer så bra jämfört med vad mätaren säger.
En god hjälp på traven om man vill undvika elektroniska mätare är denna:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=11683
 
Ibland brukar jag tänka "hm, idag blir det visst bara ISO400-bilder" när jag har kameran på auto-iso (100-400).

Har bara ISO400-film i analoga kameran,skulle aldrig bli några¨bilder om det bara fanns iso64.
 
ANNONS