Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

F3 HP med studioblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

_nailbomb_

Aktiv medlem
Nu tänkte jag använda min F3 i en studio och eftersom jag aldrig har använt den i studio eller fick med en bruksanvisning när jag köpte den begagnat så undrar jag var man ska ställa in slutar tiden på för att synka med studioblixtar...

ska man ställa in den på 1/60 sek...den är röd och jag har för mig om man använder nikons speedlights med TTL teknologi som passar till F3 så använder man den tiden.

Jag har även hört av en kompis att man ska ställa in kameran på X... ?

i så fall...vilken slutartid har X?

Tack på förhand /Niklas

Du kan mycket väl använda F3HP i studio och ställa den på antingen 1/60 eller X. 1/60s är den snabbaste tid kameran synkar på med andra blixtar än SB-12 (enligt manual) men åas har jag använt hjälputlösaren som ger en fast tid på 1/80 oavsett inställning utan problem (den sitter på sidan av objektivet, under självutlösaren och fungerar även utan batterier). X ger just 1/80 som är den absolut snabbaste synktiden.

Det skall inte vara några problem med X, men vill du vara på den riktigt, riktigt säkra sidan kan du ju köra på 1/60.

Gå in på http://24.237.160.4/files/photography/Nikon/Manuals/ och se om du inte kan hitta en manual där.

tack

Tack för ett så snabbt svar...får testa lite olika inställningar och se vad som blir bäst...

/Niklas

ANNONS
Götaplatsens Foto