Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

F3 objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Pär R

Medlem
Hej
Sitter idag med min avdammade F3 med olika objektiv från 20mm till 180 IF ED. Är helt ny inom digital biten men har för avsikt att komma igång med detta. Min fråga är om mina gammla objektiv passar till ex. D300s? Förstår att jag inte kommer kunna utnyttja kameran fullt men om det fortfarande är samma bajonett fattning?

Tacksam för synpunkter

Hej
Sitter idag med min avdammade F3 med olika objektiv från 20mm till 180 IF ED. Är helt ny inom digital biten men har för avsikt att komma igång med detta. Min fråga är om mina gammla objektiv passar till ex. D300s? Förstår att jag inte kommer kunna utnyttja kameran fullt men om det fortfarande är samma bajonett fattning?

Tacksam för synpunkter

Det finns kompatibilitetslistor för nikonkameror och objektiv att hitta det du söker i. http://www.kenrockwell.com/nikon/compatibility-lens.htm
D300 törs jag inte svara för utan att ha kollat i listan men ljusmätningen fungerar sanolikt med dina objektiv. D1, D2 D3 klarar alla Ai-objektiv med några få undantag (något äldre fisheye där spegeln slår i bakre linsen). Det enda som inte kan utnyttjas är autofokus. Så länge det inte handlar om actionbilder är manuell fokus inget problem (det funkade ju långt in på 80-talet).

Efter koll i listan ser jag att också D300 klarar allt.

Hej Hans
Tackar för informationen. Var inne på din länk och det förklarade även andra frågor jag har haft. Har haft tanken en tid nu på att komma in i den digitala världen och tycker det skulle vara trevligt att få användning av mina gammla kamrater. Får fundera en vecka till eller två på vilken det blir.. Tack än en gång :O)
Pär

Jag föreslår en D700 i stället för D300.
Den är lika bakåtkompatibel som D300, men eftersom D700 har en sensor som är lika stor som filmrutorna i F3 så blir övergången till digitalt smidigare än många har haft. D300 har en mindre sensor och följden blir att dina objektiv inte ger den bildvinkel du är van vid.

Dessutom är sensorn i D700 fantastiskt bra och mycket förlåtande/smidig ihop med olika objektiv. Det blir ett bra resultat med de flesta objektiv.

Håller med om D700 om du är van vid film och vill att dina objektiv ska funka likadant på den digitala.

Om du inte är med på vad vi menar, testa att söka på brännviddsförlängning (heter det inte men det står mycket om det), bildvinkel och läs några trådar om DX (D300 och nedåt) och FX (D700 och D3-serien) sensorerna. Obs var beredd på att få ignorera en hel del skitsnack men du lär dig nog en hel del.

Hur fungerar manuell fokus på d700? Finns det "focus confirm"? Gäller den i så fall för mittpunkten? Är det någon ide' att byta mattskiva?

Får börja med att tacka er för era svar och synpunkter. Har läst på nu och märker att det är en hel del att lära sig när man går från analog till digital. Vet att jag var ganska petig med bild och bildkvalitet när jag höll på som bäst så jag förstår nu erat förslag om D700.Tror att det blir att avvakta en tid till och satsa på en D700 :O)

Hur fungerar manuell fokus på d700? Finns det "focus confirm"? Gäller den i så fall för mittpunkten? Är det någon ide' att byta mattskiva?

D700 har en fokusindikator i sökaren som fungerar för alla AF-sensorer. Vill du att den _enbart_ skall indikera på mittpunkten så får du välja singelpunkt AF.

Dessutom har du pilar som visar om fokussensorn anser att du just nu fokuserar framför eller bakom motivet med hänseende till vald AF-punkt.

ANNONS
Götaplatsens Foto