Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Faran med UV-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

photographer

Aktiv medlem
Hej.

Funderar lite på hur tåligt ett UV filter är mot en liten "stöt" mot låt säga ett hörn på ett köksbord i trä . Kan det vara så att glaset spricker och åstakommer mer skada på frontlinsen än vad som annars skulle bli utan UV-filtret på ?

Så egentligen är min fråga om dessa UV filter är spröda eller rent av sega i sin hållfasthet.

Glas mot glas borde vara värre än glas mot trä.

//Peter Olsson

Frågan om uv-filter som skydd för frontlinsen har diskuterats nyligen.
Min uppfattning är att uv-filter fungerar som skydd vid vissa tillfällen tex när man riskerar stänk och sprut på linsen och man måste torka av skiten under fältmässiga förhållanden.

Som skydd för stötar och mekaniska skador i övrigt är nog skyddet begränsat och ska sättas i relation till ev negativ påverkan på bildkvaliten.

Jag skog sönder ett skylightfilter (som ett uv men med lite rosa ton) för länge sedan och det var då inte särskilt segt glas utan det blev en hel del splitter där dock de största bitarna satt kvar i fattningen.

Min erfarenhet av rätt många års fotograferande säger mej att motljusskyddet är ett bra skydd mot smällar som du ger exempel på. Senast jag hade nytta av ett motljusskydd på det sättet var när jag tappade en kamera med en Sigmazoom i betonggolvet i mitt arbetsrum i källaren. Motljusskyddet som i det här fallet var av hårdplast splittrades och tog på så sätt upp smällen ungefär som deformationszonen på en bil. Bajonetten skadades (och det var inte första gången) och fick fixas, men ingen skada på objektivet i övrigt. Kameran, en Canon A1, klarade smällen bra, motljusskyddet dämpade ju smällen åt den också.

ANNONS
Götaplatsens Foto