Annons

Varför göra objektivet sämre med uv-filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

rillorant

Medlem
skyddsfilter

Kör med filter eller inte.
Jag har själv testat med eller utan.Och man ser skillnad.
2 glasytor gör bilden mörkare,de kommer du inte ifrån.
men de är klart ska man tvunget springa runt å fota motocross
så kan de vara befogat med ett (skyddsfilter)
 

alf109

Aktiv medlem
Kör med filter eller inte.
Jag har själv testat med eller utan.Och man ser skillnad.
2 glasytor gör bilden mörkare,de kommer du inte ifrån.
men de är klart ska man tvunget springa runt å fota motocross
så kan de vara befogat med ett (skyddsfilter)
Ett bra filter har en transmission på ca 99,5% så du måste ha väldigt bra syn.
 

PMD

Aktiv medlem
Andra får givetvis göra som de behagar, men jag börjar bli lite trött på de som ifrågasätter hur andra väljer att göra och verkar anse sig själva i besittning av några kunskaper som andra inte har.
Om man blir alltför trött på folk som vill diskutera UV- (eller skydds-)filters vara eller icke vara så kan man helt enkelt strunta i sådana här trådar.
 

PMD

Aktiv medlem
Varför använda skyddsfilter?

En del vattenskyddade objektiv har bara fullgott skydd om det sitter ett filter monterat. Annars finns det väl oftast ingen större anledning att ha ett UV- eller skyddsfilter på objektivet, men som en del redan påpekat så kan det kanske vara lämpligt i vissa extrema situationer.
 

alf109

Aktiv medlem
Om man blir alltför trött på folk som vill diskutera UV- (eller skydds-)filters vara eller icke vara så kan man helt enkelt strunta i sådana här trådar.
Som regel gör jag också det. Men eftersom det finns en hel del som läser dessa trådar utan att vara insatta själva anser jag att det i vissa fall behöver bemötas. Bland annat detta som ofta framhålls att filter skulle dels vara onödiga och dels markant försämra bildkvaliteten.

Du tillhör ju, till skillnad från mig, dem som är med i stort sett i alla trådar och sprider dina sanningar? Du har inte funderat på att själv ligga lite lågt någon gång?
 

PMD

Aktiv medlem
Du tillhör ju, till skillnad från mig, dem som är med i stort sett i alla trådar och sprider dina sanningar? Du har inte funderat på att själv ligga lite lågt någon gång?
Jag deltar inte i trådar med ämnen som jag är trött på eller ointresserad av.
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Uttnyttjar själv filter då jag antingen fotar vid havet då saltvatten är sådär asså. Samma sak när man fotar action sport o riskerar att få olika saker, tex sten, på sig o kameran.

Har man ett rejält lens hood dock kan man oftast skippa filtrena då de skyddar tillräckligt, men det finns alltid undantag.

Jag hatar tex o ha en lens cap på hela tiden med så har hellre ett filter o struntar i lenscappen o så slipper jag oroa mig över att repa front elementet
 

Radical

Medlem
UV filter

Som flera andra så använder jag aldrig objektivlock, känns tryggare med UV filter plus att jag tycker att det är lättare att hålla rent. På vidvinkelgluggarna använder jag B+W XS-Pro som är lite tunnare och på tele B+W F-Pro. Kan inte se någon skillnad på mina bilder med eller utan filter.
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Ja det kan ju vara ett alternativ att ha filter istället för objektivlock. Men ett filter lär gå sönder mycket lättare än ett objektivlock. Det lär ju också kräva mer rengöring.
Smaken är som baken...
 

nivas

Aktiv medlem
Ja det kan ju vara ett alternativ att ha filter istället för objektivlock. Men ett filter lär gå sönder mycket lättare än ett objektivlock. Det lär ju också kräva mer rengöring.
Smaken är som baken...
Man sparar tid på att inte använda objektivlock - gluggen är ju klar för fotografering så fort den sitter på kameran, och så slipper man tappa bort objektivlocken.
 

mazz

Aktiv medlem
Filter på ena gluggen

Jag råkade ut för behovet att gå på en så smutsig offentlig toa i Egypten att det enda alternativet för kameran var kroken på dörren.
Eftersom motljusskyddet låg i min ficka å locket till gluggen så var skyddet för linsen reducerat.
Tydligen finns det folk i panik som inte kan läsa "RÖTT" på toadörrens symbol/vred och förstå att det betyder occupied.
Utan rycker frenetiskt i dörren. Så jag ser kameran flyga av sin krok. Hoppa ned i stengolvet. Höra splittret av glas på golvet. :(
Väl färdig ser jag att hela filtret var krossat men bitarna satt kvar.
Så jag frågar vår busschafför om en platttång, pillar bort glaset å vrider filter ringen inåt och vips är kameran användbar.
Självklart behövdes kamerans bajonett riktas när jag kom hem till Svedala men sedan dess kör jag normalt med uv filter som skydd, och tar av det vid behov, alt kompletterar med ett cirkulärt pol filter.
 

lofling

Aktiv medlem
Jag råkade ut för behovet att gå på en så smutsig offentlig toa i Egypten att det enda alternativet för kameran var kroken på dörren.
Eftersom motljusskyddet låg i min ficka å locket till gluggen så var skyddet för linsen reducerat.
Tydligen finns det folk i panik som inte kan läsa "RÖTT" på toadörrens symbol/vred och förstå att det betyder occupied.
Utan rycker frenetiskt i dörren. Så jag ser kameran flyga av sin krok. Hoppa ned i stengolvet. Höra splittret av glas på golvet. :(
Väl färdig ser jag att hela filtret var krossat men bitarna satt kvar.
Så jag frågar vår busschafför om en platttång, pillar bort glaset å vrider filter ringen inåt och vips är kameran användbar.
Självklart behövdes kamerans bajonett riktas när jag kom hem till Svedala men sedan dess kör jag normalt med uv filter som skydd, och tar av det vid behov, alt kompletterar med ett cirkulärt pol filter.
Panik när kameran trillade gissar jag!

Men frågan är väl vad som hänt om du istället haft motljusskydd på, hade inte kameran klarat sig då också?
 

PMD

Aktiv medlem
Man sparar tid på att inte använda objektivlock - gluggen är ju klar för fotografering så fort den sitter på kameran, och så slipper man tappa bort objektivlocken.
Nä, jag tycker att det går långsammare att skruva av ett filter än att ta bort ett objektivlock. :)

Det gäller att hålla filtret rent. Om det inte är rent så måste man ju göra rent det eller skruva av det innan man tar en bild, och det går garanterat långsammare än att ta bort ett objektivlock.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...] Så jag ser kameran flyga av sin krok. Hoppa ned i stengolvet. Höra splittret av glas på golvet. :(
Väl färdig ser jag att hela filtret var krossat men bitarna satt kvar.
Så jag frågar vår busschafför om en platttång, pillar bort glaset å vrider filter ringen inåt och vips är kameran användbar.
[...].
Denna enstaka händelse ger oss ingen kunskap om filtrets eventuellt skyddande egenskaper. Det är faktiskt rätt så sannolikt att kamera och objektiv hade klarat fallet precis lika bra utan filter.

Det vore intressant ifall någon var beredd att prova samma fall ett hundratal gånger - med och utan filter. Sedan kan vi med statistisk säkerhet bestämma ifall monterat filter skyddar mot fall på badrumsgolv eller inte.

En annan medlem här på FS har vittnat om att just splitter från ett krossat filter repade frontlinsen på hans objektiv. I hans fall gjorde filtret mer skada än nytta.
 
ANNONS