Annons

Faror i mörkrummet

Produkter
(logga in för att koppla)

michajlof

Aktiv medlem
Jag har haft ett mörkrum (endast sv/v) i min källare i drygt ett halvår. Jag har ingen ventilation och därför blir det lätt lite halvsunkigt särskilt p.g.a. det starkt luktande stoppbadet. Ibland när jag stått där nere ett tag känner jag att huvudverken kommer smygande lite smått. Det har inte varit något större problem men nu har jag börjat tänka lite på säkerheten.

Hur pass nödvändigt är det att ha bra ventilation i sitt mörkrum?

mvh /micke

Om jag har fattat det rätt så var fotokemikalierna betydligt farligare förr i tiden, utvecklingen har gått framåt och numer är de väl relativt skonsamma mot oss människor.

Men visst, en hygglig ventilation är ändå att rekommendera, speciellt om du befinner dig ofta i mörkrummet. Det är onödigt att riskera sin hälsa.

Ångorna från vanlig svartvit kemi är inte särskilt farliga, men det är inte roligt att arbeta i en sådan miljö. Om man ska kunna arbeta kreativt under längre perioder är det nödvändigt med ventilation. Kan du inte sätta in en badrumsfläkt och ordna en enkel ljussluss? Du måste ordna tilluften på något sätt, annars blir det ingen fart på ventilationen. Om du tänker arbeta med färgkemi måste du ventilera, annars blir det olidligt (och inte så hälsosamt).

... och köp kemi märkt "luktfri". Dessa är verkligen luktfria, jag kan stoppa näsan ett par centimeter ovanför både stopp och fix utan att lida. Hälsan har jag dessvärre ingen koll på men hoppas att steinick har rätt.

Visst skall man försöka ventilera så gott det går. Men som någon skrev är SV kemi inte "så" farligt. Detta stämmer då kemin är i flytande form.
I fast form dvs. polver eller torkat kemidamm är det farligt.

Så ett viktigt råd är att STÄDA.
Efter varje tillfälle i labbet borde man våttorka så mycket man kan. Och om möjligt även dammsuga.

Vid själva hanteringen borde man också vara försiktig. Att använda händerna till att flytta bilderna från skål till skål är bara dummt!

Utslag (kliande) runt nagelbanden är en ganska vanlig "syndrom" vid exponering av kemi på händerna.

Ja det var lite av mina erfarenheter när det gäller svart/vit kemi.

Våttorka, ja. Dammsuga, nej.

Dammsugning virvlar upp mängder med damm (om man inte har en dammsugare med HEPA-filter).

Det är riktigt som gbjerne säger att man inte ska ha fingrarna i vätskorna. Bortsett från att man flyttar kemikalierna (såvida man inte tar nya fingrar hela tiden) så är det betydande risk för kontakteksem. Använd pincett, det går bra med bambupincetter om man byter ofta och inte blandar ihop dem. Märk! Undvik plast- eller gummihandskar vid normalt arbete. Det kan ge andra problem (latexallergi, talkallergi etc). Jag tycker dessutom att man har dålig kontroll, speciellt med stora papper. Samma problem med flyttning av kemikalierna.

Många oroar sig för cancer och liknande, det man skall vara rädd för är eksem och allergier.

Exempel på sådant som drabbat mörkrumsarbetare är överkänslighet för rotfrukter och oförmåga att diska.

Luften skall växlas helt var tolfte minut enligt de normer som togs fram en gång i tiden.

Liax skrev:
Om jag har fattat det rätt så var fotokemikalierna betydligt farligare förr i tiden, utvecklingen har gått framåt och numer är de väl relativt skonsamma mot oss människor.

Kanske om man då tänker på Xtol, som är lite miljövänligare än andra framkallare, men i övrigt så är beståndsdelarna som de i stort sett alltid har varit i fotokemin. Det är mest tonare och förstärkare/försvagare som är farliga. Har recept där kaliumcyanid ingår liksom koncentrerad svavelsyra. Dock inte i samma recept... :/

Agfa har en pappersframkallare som bygger på askorbinsyra bland andra ämnen.
Testade den åt YFO när den kom och den var ju bra.

Jag har en gammal Kodak stoppvätska som ingick i en låda jag hittade på loppis. Har aldrig slabbat med såna här grejor förr så jag undrar om det ur hälsosynpunkt spelar någon roll hur man blandar den, varmt-/kallt vatten, vatten i syra eller tvärtom?

Kan man slänga alla använda kemikalier i samma dunk?

Jag kan inte tänka mig att det skulle spela någon roll. All kemi ska hålla ungefär samma temperatur, alltså runt 20 grader.

Och nej, du kan inte hälla ihop kemin. Framkallare för sig, fix för sig. Stoppet kan man hälla ut.

Har noll koll på framkallning men man häller _ALDRIG_ vatten i en syra pga risken för störtkokning.

Skälet är att en droppe vatten i en syra eller bas kan orsaka en kraftig kokning dvs resulterar i störtkokning med påföljande skador.

Även en svag koncentration kan ge rätt stora skador på ögonen och eftersom det finns akyddsglasögon som fungerar bra så varför riskera nåt? En droppe kan förstöra synen för all framtid.

/Kent

Stoppbad i koncentrerad form är kan vara irriterande för hud och andning. Utspädd är det dock ingen fara.

Det är bara ättiksyra och lackmus, så skyddsglasögonen kan du skippa. Blanda med tratt ner i en dunk eller flaska.

ventilation är viktig och hälsosamt.
Stoppbad som innehåller ättika skapar
stark stickande doft som irriterar andningsvägarna.
Använd antingen ett vattenbad som du byter ofta eller citronsyra som du köper i livsmedelsaffären.
Två matskedar till en liter funkar bra.
Ett fix som inte stinker och inte har härdare
t.ex Ilford Hypam rekommenderas. Naturligtvis ska
man ha bra hygien/ordning i sitt mörkrum.
Undvik all kontakt med kemi och använd pincetter
mm. Ett par kökshandskar ( vinyl- gummi etc)
är bra vid beredning av kemi och moment som
gör att det är risk för kemikaliekontakt.
Kolla datablad för mer information.
Men utgå från att den mesta fotokemin är hälsovådlig. X - tolen har ett bedrägligt rykte om
sig att vara mer ofarlig än andra, det finns dock studier som säger annorlunda.

mvh
Lasse

Picaro skrev:
Jag har en gammal Kodak stoppvätska som ingick i en låda jag hittade på loppis. Har aldrig slabbat med såna här grejor förr så jag undrar om det ur hälsosynpunkt spelar någon roll hur man blandar den, varmt-/kallt vatten, vatten i syra eller tvärtom?

Kan man slänga alla använda kemikalier i samma dunk?

Gammalt stoppbad kan vara 98% ättiksyra som är ganska otrevlig.. och inte får säljas längre..
Så ta det försiktigt..ventilation, skydd och inget spill..

/b

jag säger som henri, vanligt vatten går alldeles utmärkt.
så länge man framkallar ut bilden i framkallaren så man inte kör "avbrutet" med stoppbadet, så fungerar vatten finfint.
och är man noga så håller fixet bra oxå och behöver inte bytas nämnvärt oftare (själv har jag faktiskt inte märkt nån skillnad).
sen har jag alltid själv tyckt att det känns en gnutta hälsosammare med vatten, då det redan finns ett par vätskor som man inte gärna blandar i hudkrämen. ;o)

Dofter

Jag har själv märkt en obehaglig doft när jag står i mörkerrummet, men sedan jag slutat äta ärtsoppa så har doften blivit mycket bättre.

michajlof skrev:
Jag har haft ett mörkrum (endast sv/v) i min källare i drygt ett halvår. Jag har ingen ventilation och därför blir det lätt lite halvsunkigt särskilt p.g.a. det starkt luktande stoppbadet. Ibland när jag stått där nere ett tag känner jag att huvudverken kommer smygande lite smått. Det har inte varit något större problem men nu har jag börjat tänka lite på säkerheten.

Hur pass nödvändigt är det att ha bra ventilation i sitt mörkrum?

mvh /micke

Det skall du absolut göra.Tänka på din egen hälsa. Fletal av de ämnen som ingår i ett svartvitt lab är direkt giftiga, frätande och även cancerframkallande beroende på koncentration och exponering. Koncentrat är farligare än brukslösningar. Andningsorgan/lungor och även ögonen kan ta skada av lång exponering . Hydrokinon och metol är allergiframkallande ämnen. Gravida bör inte handskas med lösningarna eller vara i ett dåligt ventilerat lab pga risk för fosterskador. Håller man dessutom på med toning av bilder så finns det där riktigt fula cancerframkallande ämnen.

Så skaffa dig en riktig ventilation snarast.

Det fanns för ett antal år sedan en undersökning som sa att medelivslängden var kortare hos fotografer. Möjligen beroende på just farliga ämnen och labmiljön.

Mikael

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto