Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Faror i mörkrummet

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns riktlinjer för den grafiska branchen och ett äldre papper jag har säger att luften skall bytas var 12:e minut i ett mörkrum.

Om mörkrummet är 2x3 meter med en takhöjd av 2,5 meter skall systemet alltså klara 75 kubikmeter/timme. (Jag räknade väl rätt?)

Och för tusan, ta pauser och gå ut en sväng varje halvtimme. Flera av de labb jag jobbat i har haft sköljen uanför labbet och det har sina fördelar.

[tillägg] jag hade visst redan skrivit detta [/tillägg]

Enligt boverkets Byggregler och arbetsmiljöverkets föreskrifter så bör frånluftens flöde ligga på
cirka 7.0 l/s m2
Exempel: Är rummet på 3 kvm så ger detta 3x7 = 21 l/s 21 l/s är lika med 75.5 m3/timmen

Frånluftens utsug bör placeras över baden som punktutsug.
Ersättningsluft (tilluft) skall tillgodoses till rummet

Rolf S

eatfrog skrev:
Jag skulle skippa stoppbadet helt. Har gått bra utan här.

/Henri

Till det luktfria fix jag har (minns ej vad det heter nu) MÅSTE man använda stoppbad. Med "MÅSTE" menar jag att Kameradoktorn, där jag köpt det, uttryckligen säger det.

Det är olika hur man upplever lukten i mörkrum och hur känslig man är för metol. Jag har aldrig fått huvudvärk av ättiksstoppbad, och inga allergiska reaktioner av metol. Vet dock en yrkeslabbare som fått allergiska reaktioner.

Jag har en fläkt som suger ut luft från mörkrummet, och en ventil som suger in luft. Jag brukar köra igång fläkten när jag känner att luften känns lite instängd.

ANNONS
Götaplatsens Foto