Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fartkameror?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Strandhagen

Aktiv medlem
Hur lyckas man plåta en bil i säg 110 på 90-väg från ett skåp utan blixt(?) och ändå kunna se vem föraren är utan rörelseoskärpa och sånt? Hur får man ner slutartiden så pass i mörker att man lyckas fånga en sådan bild??

En undran jag fick när jag passerade en fartkamera idag.

// Anders

Jonsjoberg skrev:
Kort slutartid?

Med "få ner slutartiden" så menar jag alltså att man istället som jag brukar i mörker ha 1/4 eller liknande så får man kanske 1/250 som kanske behövs eller kanske ännu mer typ 1/500 för att inte få någon rörelseoskärpa...

Ärligt talat det här har jag funderat på ibland.

Jag skulle se det som en rätt tuff uppgift att plåta en bil som kommer rakt mot kameran och kanske värsta motljuset eller nattsvart ute!

Brukar själv få mycket jobbiga reflexer från nummerplåten ifall blixt används.

Nyfiken på tekniken, såsom kameratyp, upplösning, slutartid, blixtstyrka?

Strandhagen skrev:
Med "få ner slutartiden" så menar jag alltså att man istället som jag brukar i mörker ha 1/4 eller liknande så får man kanske 1/250 som kanske behövs eller kanske ännu mer typ 1/500 för att inte få någon rörelseoskärpa...
När bilden tas med blixt så blir ju exponeringstiden lika med blixtens brinntid som väl varierar mellan 1/1000 dels sek till 1/20000 dels sek. Med dessa exponeringstider så måste man köra mycket fort om bilden skall bli oskarp.

Tydligen Nikon

danneman skrev:
Ärligt talat det här har jag funderat på ibland.

Jag skulle se det som en rätt tuff uppgift att plåta en bil som kommer rakt mot kameran och kanske värsta motljuset eller nattsvart ute!

Brukar själv få mycket jobbiga reflexer från nummerplåten ifall blixt används.

Nyfiken på tekniken, såsom kameratyp, upplösning, slutartid, blixtstyrka?

Har varit uppe i ett annat forum.

Se denna länk

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=46458

/Jörgen

ANNONS
Götaplatsens Foto