niklas_b
Aktiv medlem
Benganbus skrev:
Myten är nog ingen myt, tyvärr!
Som någon påpekat tidigare, så är ett zoomobjektiv en kompromiss, "flera brännvidder i samma rör"!
Och får man tag på en "sprängskiss" av en zoom-konstruktion,
så förstår man räknesvårigheterna vid konstruktionen.....
Och fasta gluggar, 20 år på nacken, Ok,
men det är litet av "problemet" med dessa fasta gluggar, de va att dom va i stort färdigutvecklade vad gäller skärpa, osv, osv redan då!
Jag struntar helt i om det sitter 1 eller 35 linser i ett objektiv, jag struntar i om lisnerna är av plast eller stål eller vad de nu kan hitta på. Jag struntar också i hur svårt det är att räkna ut objektivet. Det jag bryr mig om är resultatet.
Och håller man sig till utsagor från sådana som enkom bryr sig om resultatet så är det en myt att fasta gluggar är så överlägsna - mina egna erfarenheter säger precis det samma. Men givetvis kan man inte dra sina slutsatser genom att jämföra en konsumentzoom men en fast glugg.
Fasta gluggarna var färdigutvecklade då, med dåtidens kunskaper (betänk att moderna datorer med CAD-program inte fanns när dessa gluggar gjordes!) Anledningen till det finns några enstaka nyutvecklade bättre gluggar av andra tillverkare är ju bland annat för att utvecklingen inte stått still där heller.
Sedan kan du tycka att skärpa är tillräcklig men då är vi inne på en helt annan diskussion. Trådskaparn undrade om fasta gluggar är skarpare än zoomar och svaret på den frågan är ett nej.