Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fast tele

Produkter
(logga in för att koppla)
matnyttige skrev:
Nja, Canon själva rekommenderar ju att man ska slå av IS funktionen om man kör med stativ på dessa "gamla" objektiv.

Visst!
Och varför är det så tror du?
-JAG tror att det handlar om vanliga försisktighetsåtgerder,,, händer ngt så är det ju kostbart för Canon att ta på sig kostnaden.

Jag känner till Canons anvisningar och visst bör man till största delen handla efter dem, men det hindrar ju inte den enskillda fotografen att hitta andra vägar att gå.

Fotar man med lång brännvidd på stativ så ser man direkt i sökaren att de vibrationer som ofta uppkommer vid fotandet är så stora att IS,en reducerar.
IS,en förstörs ju inte av att man sätter kameran i ett stativ utan om kameran sitter benstumt fast och IS,en gnager på.

Alltså: IS,en kan helt klart ta skada av att den sitter stumt fast MEn det är ju inte alltid fallet vid användandet av stativ!

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
Visst!
Och varför är det så tror du?
-JAG tror att det handlar om vanliga försisktighetsåtgerder,,, händer ngt så är det ju kostbart för Canon att ta på sig kostnaden.

Jag känner till Canons anvisningar och visst bör man till största delen handla efter dem, men det hindrar ju inte den enskillda fotografen att hitta andra vägar att gå.
Jo visst kan man göra som man vill men jag tror inte att Canon sätter ut varningar för att de är rädda att något ska gå sönder. IS funktionen i de tidiga versionen är helt enkelt inte fullgod.
Så här skriver Morten Rosenmeier på www.photo.net om Canon EF 75-300 F4,5-5,6 IS USM (en av de första IS objektiven), "....unlike the IS of some "L" series telephoto lenses it does not work properly if the camera is mounted on a tripod, but it works fine with a monopod......."
Om jag inte minns fel så tillhör EF 300/4.0 L IS USM den första versionen (av hittills tre versioner) IS objektiv.

Visst, du har helt rätt jag bara rättar det ytterligare med min egen praktiska erfarenhet.

Varför fungerar den då så bra på enbensstativ, jo eftersom det innebär en viss grad av skakningar. Alltså handlar det om grader av skakningar.

Som jag skrev ovan så skakar man i vissa lägen även om man fotar på ett trebenstativ och då kommer IS,en ofta fotografen till stor fördel.
IS,en reducerar så pass små skakningar att man knappt märker de minsta vibrationerna som faktiskt blir reducerade,,

Visst jag stänger av IS,en jag också om jag fotar tex på självutlösaren, eftersom kameran då för hoppningsvis inte skakar;)

Det är INga problem att fotografera med 1,a generationens IS på stativ utan att förstöra IS,en. Men visst bör man vara försiktig och använda den med förstånd. Men så är det ju också åmed allt annat;)

Mvh Niclas,

Det är ju väldigt enkelt att höra när IS'en arbetar, på version 3 så stänger IS:en av sig själv när den anser att den står på ett stativ. Borde altså inte vara aktiv och röra linserna då, även om jag tror att gyrosensorerna fortfarande är aktiva så länge det är påslaget, annars går det ju inte att avgöra om kameran är stilla eller inte.

Det som vore intressant att veta mer om är om det är gyrona eller aktuatorerna som låter när IS är påslaget.

Vilka linser har igenteligen versison 3?

Visst om jag fotar med händerna bortanför kameran så bör IS,en vara avslagen helt klart, Om jag däremot håller i kameran så ser jag ingen anledning att slå av den eftersom man märker när den gör nytta och inte.

mvh Niclas,

ANNONS
Götaplatsens Foto