Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fast tele

Produkter
(logga in för att koppla)

Langsor

Aktiv medlem
hej letar lite efter ett fast tele typ 300mm-400mm
med bra ljustyrka till en eos 5a! så frågan är var ligger priserna på har titta lite och upptäckt att nypriserna är nog inte så mycket för mig utan har tänkt mig ett beggat?

Mvh/Thomas

Canon 300/4 är ett väldigt skarpt och fint objektiv, begagnat får du det för runt 6000kr. Relativt lätt att få tag på också, dyker upp titt som tätt på annonsmarknaderna.

Hej
Canon 400 5.6 L USM
ett av de skarpaste objektiven canon gjort.
13 000 för ett helt nytt. Mitt kommer om någon vecka =)

/Martin

Håller med om att 300/4 är väldigt najs. Men med IS blir den ännu mer najs, har fotat ner mot 1/30 utan problem (med bra stöd).

Photodo´s test av 300/4 IS tror jag inte på för fem öre, den verkar lika skarp som den utan IS. Jag har använt två vid olika tillfällen och har fått grymt bra bildkvalitet med båda. De måste ha haft ett felaktigt exemplar...

froderberg skrev:
Ett 300/4 med en 1,4x en en flexibel, billig och bra kombination.

400/5,6 är lite väl dyr och udda.

Lite dyr och udda?
Det är en av Canons skarpaste lenser, Väldigt lätt för ett 400mm, man kan få en helt NY för 12000:- Jag hade verkligen gått på 400 5.6 istället för 300 F4. Vad nästan alla gör på en 300 F4 är å drar en 1.4 converter minst, då får man som sagt en 420 F5.6 men betydligt oskarparre än en 400 5.6

/Martin

vbg_snake skrev:
Vad nästan alla gör på en 300 F4 är å drar en 1.4 converter minst, då får man som sagt en 420 F5.6 men betydligt oskarparre än en 400 5.6

/Martin
Det är väl i de tankarna som jag går i men blir det verkligen betydligt oskarpare med en orginal extender än en 400/5.6?

Söderlund skrev:
Det är väl i de tankarna som jag går i men blir det verkligen betydligt oskarpare med en orginal extender än en 400/5.6?

För de flesta användare är säkert 300/4 + 1,4x en mer flexibel lösning. Givetvis är en 400/5,6 optimalare om det bara är 400mm man behöver, men det är ju en rätt extrem brännvidd.

Canons 1,4x är så bra att den bara påverkar skärpan högst marginellt. De flesta användare verkar tycka att skillnaden är närmast obefintlig och definitvt acceptabel. 300/4 är superskarp och då blir slutresultatet med en 1,4x mer än tillräckligt bra.

Skärpeförsämringen är betydligt påtagligare med 2x-konvertern.

Ralph L skrev:

Photodo´s test av 300/4 IS tror jag inte på för fem öre, den verkar lika skarp som den utan IS.

Så du menar att IS borde förbättra resultatet vid ett vanligt upplösningstest (där kameran troligen står på ett mycket stabilt stativ under tiden)?

/Henri

froderberg skrev:
För de flesta användare är säkert 300/4 + 1,4x en mer flexibel lösning. Givetvis är en 400/5,6 optimalare om det bara är 400mm man behöver, men det är ju en rätt extrem brännvidd.

Canons 1,4x är så bra att den bara påverkar skärpan högst marginellt. De flesta användare verkar tycka att skillnaden är närmast obefintlig och definitvt acceptabel. 300/4 är superskarp och då blir slutresultatet med en 1,4x mer än tillräckligt bra.

Skärpeförsämringen är betydligt påtagligare med 2x-konvertern.
Tack för det. :)
Då blir det nog den lösningen för mig i alla fall.

gunte skrev:
Sigma 300/4 är fint och har trevlig närgräns..
mvh/Gunte..

Hade glömt att ja ställt denna frågan..

Undrar lite Gunte, hur mycket ligger ett sigma 300 på begagnat ungefär?

Är ganska nöjd med mitt 400/5,6 apo som jag hade tänkt att byta upp mig ifrån mot ett helst lite ljusstarkare och skarpare och bättre af.
Har funderat på efterföljande modell av 400at som här i recensionerna har fåt både ris och ros!?

eatfrog skrev:
Så du menar att IS borde förbättra resultatet vid ett vanligt upplösningstest (där kameran troligen står på ett mycket stabilt stativ under tiden)?

/Henri
Nej, men en del menar att optiken med IS är sämre eftersom den innehåller fler linser - det hade även Photodo kommit fram till. Men denna slutsats har ifrågasatts runt om på webben, man upplever ingen skillnad mellan 300 med och utan IS skärpemässigt.

Jag personligen tror absolut inte att den nyare EF300 f4IS är sämre än den äldre,,, inget man ser med ögat i alla fall, tro mig;)!

Visst är 300 f4 +1,4x den lösning som fungerar för de flesta. Den hade varit mitt val idag, utan tvekan.

EF400 5,6L saknar jag idag när jag inte har den längre, men IS,en skulle jag sakna än mer idag om jag hade den kvar,, IS gör en enorm skillnad i brännvidder över 300mm! Dessutom så är det markant mycket ljusare att kritisera bilder i en f4 än i en f5,6 sökare,,

På fullformat så anser jag 300mm vara en ganska allround och härlig brännvidd generellt och för de som har 1,6x så är den nog en fantastisk lins för fåglar och sådant motsvarande trevligt;)

300mm är en otroligt fin brännvidd även för landskap, porträtt och närbilder.

Mvh Niclas,

Langsor skrev:
Hade glömt att ja ställt denna frågan..

Undrar lite Gunte, hur mycket ligger ett sigma 300 på begagnat ungefär?

Är ganska nöjd med mitt 400/5,6 apo som jag hade tänkt att byta upp mig ifrån mot ett helst lite ljusstarkare och skarpare och bättre af.
Har funderat på efterföljande modell av 400at som här i recensionerna har fåt både ris och ros!?

Oj..Kan inte påminna mig om att jag sett något till salu....jo förresten, här finns ju..
https://secure.ffordes.com/Shop/Store/Itemdet.asp?Type=secd&sub=1&Code=CN&SubCode=AL&id=39350

Mvh/Gunte..

Vet ej hur Photodo testat EF 300/4.0 IS L men detta objektiv har en av de första versionerna av IS och om man använder stativ så ska IS funktionen vara avstängd annars får man inte bra resultat. Tore Hagman åkte till Afrika med detta objektiv och körde då med stativ. Han kom hem utan en enda skarp bild från det objektivet.

Har själv svårt att förstå hur en hel hop med linser som läggs till objektivet (som med IS) ska ge bättre resultat än utan. Dock har Canon (och Nikon) lyckats väldigt bra med andra objektiv.

Det har redan sagts, men jag måste ändå rekommendera 400/5.6L .. köpte den efter att ha jämfört med 300 med 1.4 converter och 100-400 IS. Det coolaste är att den är så otroligt skarp på full öppning.. blända ner är helt onödigt om man inte vill uppnå andra fördelar än bara skärpa. Visst, en 300 med converter kanske är trevligt, så du också kan köra på 300mm, men det är ju inget annat än en kompromiss.

matnyttige skrev:
Vet ej hur Photodo testat EF 300/4.0 IS L men detta objektiv har en av de första versionerna av IS och om man använder stativ så ska IS funktionen vara avstängd annars får man inte bra resultat. Tore Hagman åkte till Afrika med detta objektiv och körde då med stativ. Han kom hem utan en enda skarp bild från det objektivet.

Jag tycker inte att det är ngt problem att använda stativ till de tidiga IS-versionerna,,
Det beror HELT och hållet på HUR man använder kameran på stativet.

Ex,
-På frihand så skakar det en del med lång brännvidd, IS kommer här ofta väl till pass.
-På enbensstativ så skakar det litet mindre med samma brännvidd ocoh här kommer IS också väl till pass. (Här kanske IS hör hemma,,,)
-På ett trebensstativ så skakar det normalt lite, men det är sällan helt stilla, inte minst när man har händerna på kameran. Med andra ord så kommer IS,en också till användning här.

Jag menar att om man fotar med kameran på stativ och håller den i händerna så reducerar även de äldre IS-versionerna många vibrationer och är till mycket stor hjälp.
Att fota med tråd/själv-utlösare ger ju en helt annan situation.

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
Jag menar att om man fotar med kameran på stativ och håller den i händerna så reducerar även de äldre IS-versionerna många vibrationer och är till mycket stor hjälp.
Att fota med tråd/själv-utlösare ger ju en helt annan situation.

Mvh Niclas,
Nja, Canon själva rekommenderar ju att man ska slå av IS funktionen om man kör med stativ på dessa "gamla" objektiv.

ANNONS
Götaplatsens Foto