Annons

Fasta objektiv (större uppgradering)

Produkter
(logga in för att koppla)

fiend

Aktiv medlem
Hej

Är precis i uppgraderingsplanerna. Kommer snart att få tag på en 5D mkIII som jag tänker använda tillsammans med min 5D mkII när jag t.ex. fotar bröllop.
Hittills så har jag använt min 5D mkII och min 7D till bröllop, men känner mig inte helt bekväm med det.

Min uppsättning består utav:

7D
5D mkII
5D mkIII (snart)

70-200/2.8 IS II
24-70/2.8
50/1.8
Sigma 85/1.4
Samyang 8mm

Nu är tanken att uppgradera mig till mer fasta objektiv när jag är ute och fotograferar.
Känner att mina zoomare begränsar mig lite och jag är inte riktigt hundra nöjd med prestandan.
Det jag är ute efter är snabba objektiv, både i fokusering, exakthet och skärpa som primärt ska användas till fotografering utomhus och under bröllop, event och tillfällen vid sämre belysning.

Mina tankar har gått mellan dessa objektiv:
Canon 35/1.4
Canon 24/1.4
Canon 85/1.2
Canon 50/1.4
Canon 50/1.2
Canon 135/2

Om ni fick obegränsade möjligheter att välja precis vilken kombination ni ville av dessa kameror och objektiv (befintliga och dessa fasta som jag räknade upp), vad skulle ni göra?
Jag har även kollat lite på 16-35/2.8, men jag känner mig osäker på den.
hade även varit kul att ta lite extremare foton så som med Canons 8-15-fisheye, men rätt begränsat i övrigt.

Kommer ev att sälja mitt Samyang, 24-70/2.8 och 85/1.4 till förmån för andra objektiv.
Mitt 70-200/2.8 II IS kommer få hänga med för det är perfekt i studion :)

Tack på förhand!

Mvh Fredrik
 
Jag har Canon 35/1,4L och tycker inte att den fokuserar snabbt. Så om det är en viktig egenskap för dig så skulle jag råda dig att prova först. Bildkvalitén är det dock inget fel på!
 
135.an fokuserar väldigt snabbt o säkert. dessutom knivskarp fullt öppen. 85 1,2 är var min favorite och en glugg som skulle kunna få mig att byta system, dock slö af.
 
Jag har Canon 35/1,4L och tycker inte att den fokuserar snabbt. Så om det är en viktig egenskap för dig så skulle jag råda dig att prova först. Bildkvalitén är det dock inget fel på!

Okej.Är den långsam i fokuseringen eller har den svårt hitta fokus bara? Träffar ofta fel?
Vad finns det för alternativ?
Tanken är att sätta den på min 5d mkII och den kameran har grymt slö fokus
 
135.an fokuserar väldigt snabbt o säkert. dessutom knivskarp fullt öppen. 85 1,2 är var min favorite och en glugg som skulle kunna få mig att byta system, dock slö af.

frågan är ju om 135an med sin snabba fokus skulle fungera bättre i en kyrka?
Utomhus är de ju mindre skillnad.
Har inte detaljgranskat dem men båda ska ju vara riktigt bra objektiv med fin bokeh.
 
Jag har också en 35/1,4 L och jag uppfattar den som snabb och exakt i fokuseringen.
Har inte haft några problem med den i dåligt ljus heller.

135L kan nog vara rätt onödig om du har 70-200 och 85 1,2L är ju inte skarpare än 85 1,8 som kostar en bråkdel.Det är väl främst om man är ute efter extremt kort skärpedjup och den där krämiga bakgrundsoskärpan som man köper det objektivet, så frågan är vad du är ute efter.

24 1,4 har jag också och tycker det är väldigt trevligt, kan klart rekommendera det.
 
Jag har också en 35/1,4 L och jag uppfattar den som snabb och exakt i fokuseringen.
Har inte haft några problem med den i dåligt ljus heller.

135L kan nog vara rätt onödig om du har 70-200 och 85 1,2L är ju inte skarpare än 85 1,8 som kostar en bråkdel.Det är väl främst om man är ute efter extremt kort skärpedjup och den där krämiga bakgrundsoskärpan som man köper det objektivet, så frågan är vad du är ute efter.

24 1,4 har jag också och tycker det är väldigt trevligt, kan klart rekommendera det.

Det jag är ute efter skarpa objektiv och kameror som tar snabba bilder och att jag kan ta bättre bilder.mitt 70-200 är jag riktigt nöjd med,mrn jag märker att det inte på långa vägar är så skarpt och exakt som jag önskat på största bländaren.
Jämförde med en d3x och 200/2.0 med två st olika 5dmkII och 70-200 2.8 II is och det var sjuka skilnader i skärpa och fokus.5Dn blev omkörd så det sjöng om det.
Bländade jag ned till 5.6 så var det mindre skillnader,om än fördel för d3x och 200/2.0.
Så när jag fotar porträtt och saker med största bländaren i kyrkor och event,sport m.m så vill jag ha nåt som är skarpt och exakt på största bländaren.Studiofotning är 70-200 skarp och fin,men då är jag oftast på bländare 8-13.
Fotar jag kort skärpedjup så har jag valt mitt sigma 1.4 men det har mkt ca :/
 
Tilläggas bör att jag också uppfattar 24-70 som väldigt oskarpt och oexakt när jag fotar fullt vidöpprn.speciellt när jag använder de yttre fokuspunkterna och då sätter fokus längre ut i bilden..
Mer mot mitten är objektivet hyfsat skarpt.
Så jag är intresserad av ett objektiv som klarar ännu bättre kantskärpa..plus att det gärna får släppa in än mer ljus.
Därav lockade 35/1.4 och 24/1.4. :)
Jag har gått igenom i lightroom och kikat vilka brännvidder jag oftast fotar på och då är det kring dessa med min 24-70..även om jag också ofta går in 70mm
 
Har också 35L och upplever definitivt inte att den är slö i fokuseringen. Sjukt bra glugg, är extremt nöjd med den på alla plan. Visst vinjetterar den en del men det är ju lättfixat i post.
 
Har också 35L och upplever definitivt inte att den är slö i fokuseringen. Sjukt bra glugg, är extremt nöjd med den på alla plan. Visst vinjetterar den en del men det är ju lättfixat i post.

Vinjettering ser jag som ett mindre problem.ibland vill jag tom ha med det i efterbehandlingen så det rör mig inte :)
 
Jaha. Kanske är mitt exemplar av 35L långsammare än andras? Objektiv som jag upplever rappare är t ex 50/1,4, 85/1,8 135/2,0L. Jag gillar 35:an på alla andra sätt, det är riktigt grymt.
 
Jaha. Kanske är mitt exemplar av 35L långsammare än andras? Objektiv som jag upplever rappare är t ex 50/1,4, 85/1,8 135/2,0L. Jag gillar 35:an på alla andra sätt, det är riktigt grymt.

Nu vet jag ju inte vad du har för krav och jag har själv inte 135an men däremot 50 1.4 och 85 1.8 och utan att ha reflekterat över det upplever jag absolut inte att 35an skulle vara långsammare. Det enda objektiv jag äger som jag upplever vara långsamt är 100mm 2.8L men det är ju ett macro...
 
Nu vet jag ju inte vad du har för krav och jag har själv inte 135an men däremot 50 1.4 och 85 1.8 och utan att ha reflekterat över det upplever jag absolut inte att 35an skulle vara långsammare. Det enda objektiv jag äger som jag upplever vara långsamt är 100mm 2.8L men det är ju ett macro...

Ja det glömde jag ju säga, ett 100/2.8 IS kommer också införskaffas.har tidigare ägt ett sigma 150,men byterut det för canons 100macro.
Macrot kommer inte användas i kyrkan utanför andra ändamål :)
35an verkar rätt spikad.16-35 verkar inte lika aktell längre ävrn om brännvidderna under 35 försvinner om jag säljer 24-70 t.ex
 
Jag hade satsat på 35L, 85L och 135L. Jag har knappt rört mitt 50mm sen jag köpte 35an, gillar brännvidden bättre. Jag ska själv komplettera min utrustning med 85L och 135L, tror man kommer långt på det....
 
ANNONS