Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fasta objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik_C

Aktiv medlem
Jag funderar lite på olika brännvidder. Jag har ett Nikon AF 50/1,4 D som jag är mycket nöjd med. Vilka andra brännvidder ska jag satsa på? Jag vill ha ett mer vidvinkel och ett mer tele.

Som andra objektiv har jag 18-55 och 55-200 VR. Efter att jag köpte mitt fasta 50 mm har jag dock nästan inte använt dem.

Varför inte satsa på ett kort tele?
Nikons AF85/1.4D är outstanding och min enda favorit bland alla mina objektiv! Oerhört skarp, såpass att du kommer att vara besviken över alla andra objektiv!!

Annars så är 12-24 zoomen bra, likaså 70-200 som är en fin glugg.

Lycka till med inköpen // Martin

Vill du ha mer tele så är Nikons fasta 180/2,8 ett bra val, som mediumtele håller jag liksom Martin AF 85/1.4D som det bästa du kan köpa om du har råd, jag har själv den gluggen och älskar den, men 85/1.8'an är betydligt mer prisvärd, det som skiljer förutom ljusstyrkan är byggkvaliteten och bokeh'n, nu är inte bokeh'n dålig på 1.8'an, tvärt om den är riktigt bra, men 1.4'ans bokeh är magisk.

På vidvinkelsidan så är 12-24 zoomen bättre än dom fasta, så där finns inget alternativ i min mening.

/kent

Glömde att rekomendera den gamla 80-200/2.8 (5-7000SEK beg.) med skruvzoom, en fin och skarp glugg. Den ännu äldre med skjutz/säkrare val.

85/1.4 kan man få beg. för en 6-7000SEK, mycket prisvärt!

Alternativet till 12-24 (6-7000SEK beg.) skulle kunna vara nya 14-24 (17-18000SEK ny), allt beror på vilken budget du tänkt dig.

Inte bara fasta objektiv, men alternativen är många...

Cheers // Martin

skärpa

vill du ha skärpa, ljusstyrka och samtidigt tele 200/2 vr. magisk oskärpa, bilder blir totalt utfrysta.

Tack för dina tips och jag ser ju att resultaten blir helt grymt bra. Det där 200 VR kommer dock bara att förbli en dröm det är för dyrt för mig.

Hej. Tack för tipsen, det där Nikon AF 180/2,8 D verkar vara ett mycket bra objektiv och kanske med en överkomlig prislapp, får väl börja leta begagnat först.

Kan bara intyga att AF 180/2.8 är ett helt underbart objektiv, rent optiskt. Bokehn lämnar inget att önska, och objektivet är knivskarpt redan på full öppning. Har man en gång ägt ett F2.8-tele tror jag aldrig man kan tänka sig något ljussvagare.

Begagnatpriserna verkar ligga kring 3500 (vilket var vad jag gav för mitt).

Objektivet finns fö i tre versioner. Den senaste är ett sk AF-D men det finns ingen anledning till att betala extra för D-funktionerna. Alla har samma optiska formel eller vad det kallas.

Som många noterat: 180/2.8 är fin.

Jag vill lägga till två fasta till de nämnda ovan. Jag gillar min nikkor 20/2.0. Inte alla gillar denna, men jag tycker om den. Micro-Nikkor 105/2.8. Suv macro, bra som kort tele. VR!

Kalle

85/1.8 är inte alls dumt, vet inte om det är värt de extra slantarna för Nikkors 1.4. Tyvärr finns det få riktigt bra fasta vidvinklar till Nikon. Det "vidvinkligaste" du kommer med riktigt bra kvalitet är Nikkor 28/2.0, som är manuellt (kräver D200 eller bättre för ljusmätning/etc). Möjligtvis kan man se 18/3.5 som ett undantag, men det är ju ändå inte direkt ljusstarkt. Precis som andra skriver är Nikkor 12-24/4 det bästa alternativet, möjligtvis med undantag för den nya 14-24/2.8. Om du kan tänka dig manuell optik kan jag rekommendera Nikkor 105/2.5 som du kan hitta kring tusenlappen.

jag gillar 20, 28, och 50 mm främst, men ett 105/2.5 är inte helt fel heller!
20/1.8 mm använder jag ofta i dåligt ljus, inomhus osv och för att kunna trycka av från höften lite hur som helst.
28 mm gillar jag som lite mer allround-brännvidd. blir ju lite motsvarande "normal"objektiv på en dx-kamera. dock är väl inte nikon 28/2.8 superbt optiskt, men det kan jag leva med i de allra flesta situationerna. gillar smidigheten med objektivet oxå!
50 mm använder jag ofta på konsertfoto på mindre ställen, där man kan komma nära scenen. oxå ett smidigt objektiv, som är trevligt optiskt!
min 105/2.5 köpte jag på tradera för runt 700 kr, smidigt och trevligt tele! kan rekommenderas om du inte är rädd för manuell fokus och tappad ljusmätning på Dxx-kamerorna!

suktar själv lite granna efter ett AF 85/1.8, gillar tanken med ett objektiv som är lite längre än 50mm, och dessutom f/1.8. mitt 80-200/2.8 @ 80/2.8 är inte alltid tillräckligt ljusstarkt!

ANNONS
Götaplatsens Foto