Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

FD objektiv på EOS 20D

Produkter
(logga in för att koppla)
Som sagt, läs tråden. Men enkelt kan man säga att det är bara med stora dyra FD-teleobjektiv som det är lönt och funkar hyggligt att använda till Eos.

Canons egen konverter är dyr och funkar bara till från Canon FDn 200/2,8 IF och större objektiv.

Jag är ny på det här forumet och kan inte alla funktioner än.

Jag kanske ska köpa en ny kamera och det står mellan Nikon D70 och EOS 20D. EOS:en hade haft en klar fördel om mina gamla FD-objektiv hade passat rakt av utan förluster. Nu verkar ju EOS:en ha en hel del fördelar ändå, så vi får väl se. Synpunkter? (eller är det fel grupp eller det kanske har diskuterats tidigare)

Tack för tipset om sökningar. Ska använda det först i fortsättningen.

Sveder skrev:
Jag är ny på det här forumet och kan inte alla funktioner än.
Välkommen. Mitt inlägg var inte menat som en knäpp på näsan utan snarare...
Tack för tipset om sökningar. Ska använda det först i fortsättningen.
...menat att tipsa dig om sökfunktionen ;o)

Kring D70 vs. 20D så finns det en hel del trådar (givetvis) som avhandlar dylika problemställningar. Det finns faktiskt ett helt forum vigt åt "canon vs. nikon"/"digitalt vs. analogt" o s v, kort och gott kallat vs., där har du läsning för flera veckor framöver.

En tanke på vägen; du väljer inte mellan Nikon D70 och Canon EOS 20D, det står mellan Nikons och Canons kamerasystem, inklusive objektiv, blixtar och hela baletten. Många delar av din kommande "kringutrustning" kommer troligtvis ha längre livslängd än ditt första digitala systemkamerahus.

ANNONS
Götaplatsens Foto