Annons

Fel färger vid utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tror inte man behöver lägga ut någon varning. De som har skärmar som är felställda är ofta vana vid dem. De köper kläder och mycket annat där färgerna inte kommer stämma exakt när varan kommer hem.
Jag sitter dagligen med en stor kalibrerad skärm som stämmer för utskrifter och intill en laptopskärm som är profilerad. De visar mig inte exakt samma färger.

Sedan går jag och kanske kör vidare på en iPad pro eller min iPhone 7+. Dessa är inte alls kalibrerade.
Detta gör jag utan att ens tänka på att bilder inte ser exakt lika ut på dem.
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag hoppas Stefan kan hoppa in här och ge oss lite uppgifter om livslängden på kalibratorer samt skillnaden mellan dem.
Den gamla i1 display pro II hade gelatinfilter om jag minns rätt. Mycket känsliga för värme och ljus.
Det lär ha behövts endast en dag i hög värme som i en bil under sommaren för den skulle börja ge mycket sämre resultat.
De åldrades och gav mycket sämre resultat även om man var rädd om den redan efter ett par år.
Jag ägde en sådan under flera år. Så de profiler jag skapade och sedan testade gav mig förmodligen en falsk tro på att jag hade koll på skärmen.
Korrekt att den gamla versionen hade gelatinfilter, och det är samma sak med äldre versioner av Spyder. Jag bjöd in fotografer vid ett par tillfällen och bad dem ta med sina kalibratorer. Så jämförde vi deras mot min referenskalibrator. Upp emot 50% av de äldre kalibratorerna visade så mycket fel att de i princip var oanvändbara.

i1 display pro av dagens modell har filter som har mycket bättre livslängd.
Det gäller också senaste versionen av Spyder. Så det är bra kalibratorer båda två, men de tester jag gjort och som jag har sett på nätet visar att Spyder varierar rätt mycket mellan olika exemplar. Så man kan ha tur och få ett perfekt ex, man kan ha otur och få ett ex som visar fel. Och för de flesta är det ju rätt svårt att avgöra om profileringen blivit korrekt.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tack för svaret. Låter ju lite illa. Det blir ju som att navigera med en kompass som visar fel.
Nu kan man ju derivera en kompass så man känner felet på olika kurser och kan kompensera för det.

En kalibrator är inte lika lätt misstänker jag.
 

stefohl

Aktiv medlem
Tack för svaret. Låter ju lite illa. Det blir ju som att navigera med en kompass som visar fel.
Nu kan man ju derivera en kompass så man känner felet på olika kurser och kan kompensera för det.

En kalibrator är inte lika lätt misstänker jag.
Det värsta är väl att man använder samma kalibrator för att validera att profileringen blivit korrekt. Det är som att kontrollmäta med samma tumstock som är 2 cm för kort. Trots att man har en för kort planka ser det ju ut som att den har korrekt längd.
 

stefohl

Aktiv medlem
Hur är color munki?
ColorMunki Display är samma kalibrator som i1 Display Pro, men X-Rite har gjort så att den bara kan användas med deras eget program. Ingen större nackdel för de flesta, eftersom det är ett bra program. Men om du köper en skärm som kan hårdvarukalibreras så vill du ju helst använda det program som följer med skärmen och då fungerar inte ColorMunki Display.

Sedan finns det ju också en kalibrator som heter ColorMunki som är betydligt dyrare. Men med den kalibratorn kan du också skapa profiler för skrivare/papper.
 

PMD

Aktiv medlem
Verkar inte det lite oproffesionellt? Att skriva att man inte kan leverera bilderna som dom ser ut?
Nej, tvärtom. Det är professionellt att påpeka att man inte har kontroll över kundernas bildskärmar och att den bild de ser inte nödvändigtvis stämmer exakt med hur produkten kommer att se ut. Liknande notiser ser man ju lite här och var på websidor som säljer saker.

Kommer folk flest att förstå problemet fullt ut?
Det har jag svårt att svara på, men de har nog lättare att förstå problemet om du påpekar för dem att det finns ett problem än om de är ovetande om det.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Sådär . Jag gick på erat förslag och köpte i1 display pro.
Ligger på posten, ska hämta ut den sen.

Så denna helg ska jag försöka att kalibrera min skärm så det är inte omöjligt att det kommer en del frågor om jag kör fast eller inte förstår hur man gör 😊
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Sådär . Jag gick på erat förslag och köpte i1 display pro.
Ligger på posten, ska hämta ut den sen.

Så denna helg ska jag försöka att kalibrera min skärm så det är inte omöjligt att det kommer en del frågor om jag kör fast eller inte förstår hur man gör 😊
Hör av dig om du får problem. Det finns många fallgropar på vägen.
Själv kör jag just nu Mac OS 10.13.1 beta. Vet inte om det är problemet eller om det är Senaste versionen av X-rite kalibrering för min skärm som spökar.
Vad som händer är att skärmen byter färgtemperatur stup i kvarten. Får börja felsöka i morgon.
 

andreassofus

Aktiv medlem
nu har jag kalibrerat skärmen. Det blev en enorm skillnad. Allting blev mycket varmare och allt vitt fick en varmare ton. klickar jag fram och tillbaka på "före/efter" så är det ruskigt skor skillnad. Förebilden är extremt blå och kall och efterbilden är väldigt gul och det vita är gräddvita nästan i jämförelse.

Hur vet jag om det blivit rätt?

Hur kan jag bäst visa upp skillnaden här för er? Jag tog en skärmdump på förebilden och en på efterbilden. Men när jag kollar på dessa skärmdumpar sen så ser dom identiska ut.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Här är en jämförelse med min bärbara. Den är ungefär som min iMac var innan jag kalibrerade och som ni ser är det enorm skillnad. Men jag tycker det vita är lite för gult, men det kanske bara är för att det är ovant och att jag jämför med en väldigt blå och kall bild
 

Bilagor

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tonen på skärmen styrs av vilken Kelvin skärmen är profilerad till.
Normalt ligger en standard mac på bortåt 7500 kelvin. Det ger en skärm som är bra för kontorsarbete. Stor kontrast mellan pappersvitt och text. Den har också stark kontrast och ligger väldigt högt i ljusstyrka.

Vad man önskar är en skärm som har en ljusstyrka som motsvarar ens utskrifter från skrivaren. En färgtemperatur på 5500 till 6500 kelvin är normalt en vettig nivå.
Många skärmar är svåra att profilera så lågt som 5500 kelvin utan att tappa i färgrymd.
Man måste försöka hitta en kompromiss.
Den ton din bild visar ser väldigt varm ut och bör inte vara det du får ut från din skrivare.
Så någonting har nog gått fel i din profilering.
Om du kör X-rites programvara så har det också ett läge för att verifiera profilen och dess kvalité.
Där kan du se delta 2000 värdet helst bör ligga under 1. Du kan också se värden på svartpunkt mm.

Jag brukar köra programmet i advanced mode. Då har jag större möjligheter att styra inställningarna.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
blir bara rörigare och rörigare detta ;)
har sett ett par klipp på youtube nu om spyder och folk verkar nöjda med den i alla fall.
Det är också det enda namnet jag hört förut när det gäller kalibrator så dom borde vara ganska stora.
Om du skall köpa en kalibrator, köp en i1Display pro (om du inte skall gå upp till en spektrofotometer, men då talar vi om helt andra pengar).

Därtill kan du komplettera med ett ex. av Steohls bok " Digital bild 4.0". Det som inte tas upp där vad det gäller digital bildbehandling, behöver du nog inte veta ;-).
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag också.Precis !
Säger Stefan en sak som handlar om färghantering i det digitala bildflödet, då är det så också.
Så är det. Detta är ett område som fortfarande är svårt att förstå till 100%.
Jag har hållit på med det under väldigt många år. Ändå dyker jag på nya problem.
Som just nu när min externa skärm byter färgtemperatur stup i kvarten.
Från en väldigt kall som inte stämmer med kalibreringen/profilering till den som stämmer bättre med vad jag jag kalibrerade/profilerade den till.
Är det Mac OS som spökar? Eller min skärm som hittar på något eller något annat.
Jag har inte hittat orsaken ännu.
Detta är ett nytt problem jag aldrig sett tidigare.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Om du skall köpa en kalibrator, köp en i1Display pro (om du inte skall gå upp till en spektrofotometer, men då talar vi om helt andra pengar).

Därtill kan du komplettera med ett ex. av Steohls bok " Digital bild 4.0". Det som inte tas upp där vad det gäller digital bildbehandling, behöver du nog inte veta ;-).

du är alldeles för sen med dina svar. du citerar och kommenterar saker som är flera dagar gamla.

läs hela tråden så hänger du med :)
 
ANNONS