Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel färger vid utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

lubos

Medlem
Självklart måste du kalibrera skärmen för bästa resultat. Skicka bilderna i srgb om du inte vet om labbet tar adobe rgb. För övrigt kan du alltid skicka i srgb, du kommer nog inte att märka nån skillnad
 

andreassofus

Aktiv medlem
Självklart måste du kalibrera skärmen för bästa resultat. Skicka bilderna i srgb om du inte vet om labbet tar adobe rgb. För övrigt kan du alltid skicka i srgb, du kommer nog inte att märka nån skillnad
Ja det förstår jag. Men du har läst tråden eller? Jag skriver att när jag gör utskrifter från Crimson så är färgerna korrekta.
 

lubos

Medlem
Om du kalibrerar så kommer det att bli bra även hos best canvas, men mycket viktigt är att skicka i rätt färgrymd, skickar du i argb och inte labbet stödjer detta kommer färgerna att bli knas. Crimson stödjer argb om best canvas gör det vet jag inte. Att du får rätt hos crimson utan kalibrerad skärm är nog en gnutta tur
 

andreassofus

Aktiv medlem
Om du kalibrerar så kommer det att bli bra även hos best canvas, men mycket viktigt är att skicka i rätt färgrymd, skickar du i argb och inte labbet stödjer detta kommer färgerna att bli knas. Crimson stödjer argb om best canvas gör det vet jag inte. Att du får rätt hos crimson utan kalibrerad skärm är nog en gnutta tur
Okej. Men om jag ändrar färgrymd och gör en ny beställning , kan det föra så stor skillnad som på bilderna här över ?

* Kan man göra nåt typ av test där man ser om min skärm visar fel färger eller måste kalibreras?

* måste man ha en sån där makapär när man kalibrerar? Varför skulle det inte gå att kalibrera med hjälp av en mjukvara?
 

lubos

Medlem
Om du ändrar färgrymd utan att kalibrera blir det nog inte heller riktigt bra. En kalibrator är helt klart att föredra, du får bättre resultat. Även om skärmen är kalibrerad och du skickar i färgrymden argb måste labbet stödja detta. SRGB funkar alltid
 

pdahlen

Aktiv medlem
Om ni vill se bilden så finns den i mitt galleri här. I mitt norgegalleri.
Kanske är lättare att jämföra därifrån.

Om dom förstått mitt problem så är jag osäker då jag skrev längre upp också att jag vet inte om dom använt Google translate eller inte. Tycker som skriver konstigt samt svarar och pratar om saker som inte har med detta att göra.
Så här ser bilden ut på min ipad, får dock testa om print screen ger samma som jag ser på ditt arkiv. Det ser ganska likt ut mellan ditt arkiv och min bild. Så det ligger närmare best canvas, du behöver nog se över din skärm.
 

Bilagor

andreassofus

Aktiv medlem
Om du ändrar färgrymd utan att kalibrera blir det nog inte heller riktigt bra. En kalibrator är helt klart att föredra, du får bättre resultat. Även om skärmen är kalibrerad och du skickar i färgrymden argb måste labbet stödja detta. SRGB funkar alltid
Det var ju det jag menade. Om jag ändrar färgrymd till srgb och skickar in. Kommer färgnyanserna bli mindre fel Då än bilderna här över?

"En kalibrator är helt klart att föredra"
Ska jag tolka det som att det finns mjukvara som kalibrerar , som var min fråga?
 

andreassofus

Aktiv medlem
Så här ser bilden ut på min ipad, får dock testa om print screen ger samma som jag ser på ditt arkiv. Det ser ganska likt ut mellan ditt arkiv och min bild. Så det ligger närmare best canvas, du behöver nog se över din skärm.
Ja den var ju betydligt mer lik Bestcanvas . Men varför är det fel på just min skärm? Skiljer det sig från skärm till skärm även om det är samma iMac-modell?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Har köpt 4 stora 1m canvas från Bestcanvas, det var inga större färgavvikelser i de jag fick, dock så var det inte de nyanser i mina bilder som det är i din.

?
Skickade du i aRGB? En fotokollega till mig och jag själv råkade göra det misstaget. På våra bilder blev färgerna kattskit. Men det är ju inte alla bilder man ser om färgrymden inte stöds. Särskilt om man är van att titta på massor av olika skärma som är okalibrerade?
Jag fick min ersatt. (fått flera tavlor ersatta av dom på andra anledningar och tillfällen än fel färgrymd)

/Stefan
 

pdahlen

Aktiv medlem
Skickade du i aRGB? En fotokollega till mig och jag själv råkade göra det misstaget. På våra bilder blev färgerna kattskit. Men det är ju inte alla bilder man ser om färgrymden inte stöds. Särskilt om man är van att titta på massor av olika skärma som är okalibrerade?
Jag fick min ersatt. (fått flera tavlor ersatta av dom på andra anledningar och tillfällen än fel färgrymd)

/Stefan
Använder alltid sRGB.
aRGB det är adobeRGB? Hade det isf för länge sedan kanske var LR inställt så från start, men när jag la ut bilderna på ett annat forum än Fotosidan så blev bilderna skit, typ bruna har jag för mig och efter lite felsökning har jag alltid använt sRGB.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Som en enkeltest för att jämföra olika skärmar och utskrifter använder jag detta testark. Har fått det utskrivet från några ställen som jag använder för printjobb, så kan jag också jämföra det utskrivna bilden och skärmen
 

Bilagor

stefohl

Aktiv medlem
"En kalibrator är helt klart att föredra"
Ska jag tolka det som att det finns mjukvara som kalibrerar , som var min fråga?
De mjukvaror som finns för att kalibrera en skärm är mer eller mindre värdelösa. Du behöver en kalibrator, en mätare som mäter upp skärmens färger och skapar en profil som beskriver hur din skärm fungerar.
 

Mozo

Avslutat medlemskap
När jag tar upp bilden på en kalibrerad EIZO CG2420 å ser bilden ut som den du fick från Bestcanvas. Din skärm måste kalibreras. Eller profileras snarare. En iMac kan inte kalibreras.

Detta är ju ett typexpempel på hur viktigt det är med en korrekt profilerad eller kalibrerad bildskärm om man jobbar med bilder. Mitt tips är att köpa en "riktig" bildskärm om du jobbar mycket med bilder. Förmodliogen har du lagt ett antal tusen på fotoutrustning, men inget på en bra bildskärm ;-) Och det är ju där du tittar på dina bilder.

Finns en bra Eizo CS2420 som kostar ca 7500 inkl kalibrering. Den visar 99% av aRGB.

Ska du printa bilder så ska dom ligga i aRGB. sRGB är en mindre färgrymd anpassad för webben.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Använder alltid sRGB.
aRGB det är adobeRGB? Hade det isf för länge sedan kanske var LR inställt så från start, men när jag la ut bilderna på ett annat forum än Fotosidan så blev bilderna skit, typ bruna har jag för mig och efter lite felsökning har jag alltid använt sRGB.
Ja, inte så konstigt du får bra bilder. Alla stödjer sRGB. aRGB är samma som AdobeRGB.
Problemet med Andreas är att han skickat iväg bilderna som aRGB till ett företag som (iaf för nåt år sen) inte stödjer färgrymden.

/stefan
 

lubos

Medlem
Sysslar man med foto på din nivå, är en bra bildskärm som man kan kalibrera och profilera minst lika viktig som en dyrare kamera. Annars är det svårt att få rätt färger. Och än en gång, skicka bilden med färgrymden SRGB om du ej vet om labbet stödjer aRGB.
 

stefohl

Aktiv medlem
Vad rekommenderar ni för kalibrator?
Finns en spyder PRO 5 eller liknande för runt 1600-1700kr är den nåt att ha?
Ska jag rekommendera någon säger jag i1 Display Pro. Spydern är inte dålig, men när jag testade flera exemplar fick jag lite olika resultat. Har också bekräftats av några som testade 10 olika exemplar och fick synbar skillnad mellan de olika kalibratorerna.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Många skärmar där man kan hårdvarukalibrera skärmen kräver I1 display pro.
Den är dyrare än de billigaste kalibratorer man kan köpa men förmodligen också mer framtidssäker samt av lite bättre kvalitet. Inte minst på mjukvaran.
 

andreassofus

Aktiv medlem
tack för tips. Har hört att Spyder ska vara väldigt bra , men det kanske är fel då.

angående att vissa skärmar "Kräver" i1 display pro låtter väl like konstigt? är inte det en fristående tillverkare som inte har något med skärmtillverkarna att göra liksom?

Eller missförstår jag?
 
ANNONS