Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel färger vid utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)
tack. ska kolla in den och kanske köpa den någon gång. Inte just nu dock.
Det bestämmer du själv Andreas, men du är duktig och det vore synd om du inte kunde krama ur det allra bästa ur dina råfiler. Boken är onekligen en investering och skulle räta ut många frågetecken som du har.

Dessutom (tycker jag) att det är lättare att läsa i en bok, (och kunna bläddra tillbaka) än att sitta och titta på tuben (även om det också har sina förtjänster), man gör vad man tycker passar en själv bäst, och du gör som du vill (naturligtvis), men boken är riktigt bra.

Stefan skriver på ett sätt som möjliggör det svåra tillgängligt, (även för någon som mig ;-)).
 
Omöjligt för mig att säga. Enda sättet att veta om din kalibrering/profilering är korrekt är att ha en utskrift som är korrekt utförd och som belyses av ett korrekt betraktningsljus och sedan jämföra utskriften och skärmbilden. Jag har skrivit en del om hur man väljer rätt värde på https://www.facebook.com/notes/proj...g-och-ljusstyrka-för-skärmen/655137061262934/

okej. har skickat efter en print från crimson nu. ska bli spännande att se.
Har även fått en beställning på en aluprint som jag ska beställa nästa vecka. Dock från bestcanvas så jag hoppas att kalibreringen har gjort det bättre så färgerna stämmer bättre denna gång :)
 
okej. har skickat efter en print från crimson nu. ska bli spännande att se.
Har även fått en beställning på en aluprint som jag ska beställa nästa vecka. Dock från bestcanvas så jag hoppas att kalibreringen har gjort det bättre så färgerna stämmer bättre denna gång :)
Har du bett om att få en tryckprofil från resp. så du kan softproofa på skärmen innan beställningen, Andreas?
 
nej det har jag inte gjort. men det kanske man skulle göra
Det tror jag är en utomordentligt god idé. Då får du en bättre uppfattning om hur det färdiga resultatet kommer att te sig, direkt på skärmen. På så sätt slipper du (förhoppningsvis) de obehagligaste överraskningarna.

Sedan kan du (i den mån du tycker att det är nödvändigt, men eftersom du säljer dina bilder, kanske det vore en idée att prioritera ?) är att du skapar dina egna profiler i datorn m h av ett X-rite colorchecker passport (~1 000 :- eller kanske ännu hellre, ett QP-card, med medföljande programvara).

Men det kan Steohl mycket bättre än mig. Visst, det blir mycket pengar i det långa loppet, men what the heck, svepningen har inga fickor, Andreas ;-).

https://www.youtube.com/watch?v=5d5xSdin2GM
 
Nej det är inte lätt det här med kalibrering/profilering och att få prinsarna att bli som man tänkt.
Förresten är kedjan innan man ser bilden inte heller så enkel.

Sitter med 2 problem sedan någon vecka. Har en ny version av hårdvarukalibreringen av min 30 tums DELL.
Värdena blev bättre än tidigare men nu växlar skärmen färgtemperatur stup i kvarten. Inte min laptop utan bara den externa. Har inte hittat att jag ändrat inställningar som orsakar det hela.

Det andra problemet är att jag inte får min fotoskrivare Epson 3880 att fungera. Får felet filter failed.
Det har jag också fått tidigare. Det är ett känt problem och det finns en beskrivning av hur man kommer runt det men Epson har inte rättat felet. Detta trots det är välkänt och funnits i flera år. De är komplett urusla på kundservice. Raka motsatsen till Fuji.

Så jag har brottats med detta sedan beta 3 av MacOS 11.13.1. Lyckades efter timmar av försök att få igång skrivaren och få ut en utskrift. Sedan var det kört igen.
Vi får se när MacOS 11.13.1 kommer ut om Epson har någon lösning.

Skaffa en kamera, en dator samt skärm och en printer så har man alltid något att göra.
 
Det tror jag är en utomordentligt god idé. Då får du en bättre uppfattning om hur det färdiga resultatet kommer att te sig, direkt på skärmen. På så sätt slipper du (förhoppningsvis) de obehagligaste överraskningarna.

Sedan kan du (i den mån du tycker att det är nödvändigt, men eftersom du säljer dina bilder, kanske det vore en idée att prioritera ?) är att du skapar dina egna profiler i datorn m h av ett X-rite colorchecker passport (~1 000 :- eller kanske ännu hellre, ett QP-card, med medföljande programvara). Men det kan Steohl mycket bättre än mig. Visst, det blir mycket pengar i det långa loppet, men what the heck, svepningen har inga fickor, Andreas ;-).

https://www.youtube.com/watch?v=5d5xSdin2GM

Jag tror inte att QP-card fungerar för tillfället. Det var något med en kraschad server. Det har inte fungerat på mycket länge.
X-rite colorchecker passport är nog ett mer pålitligt alternativ.
 
Jag tror inte att QP-card fungerar för tillfället. Det var något med en kraschad server. Det har inte fungerat på mycket länge.
X-rite colorchecker passport är nog ett mer pålitligt alternativ.
Aha. Jaja, då kvardstår X-rite colorchecker passport., då. Varför jag föreslog QP-card är för att Steohl rekommenderar det. Sedan har jag (felaktig ?) för mig QP-card är tillbaka på banan igen.
 
Nej det är inte lätt det här med kalibrering/profilering och att få prinsarna att bli som man tänkt.
Förresten är kedjan innan man ser bilden inte heller så enkel.
Det skriver jag reservationslöst under på. För att inte tala om hur besvärligt det är att få tag i grundmaterialet som skall utgöra själva förutsättningen till att bli en bild.

Jag är en knepig kuf. jag läser mycket mer om foto, än jag fotograferar (av olika anledningar). Ett skäl är att jag finner det meningslöst att ta en massa bilder som ändå kommer att hamna i papperskorgen (även om det kan vara nyttig erfarenhet att använda grejerna i betydlig högre utsträckning än vad jag gör ).
 
Det skriver jag reservationslöst under på. För att inte tala om hur besvärligt det är att få tag i grundmaterialet som skall utgöra själva förutsättningen till att bli en bild.

Jag är en knepig kuf. jag läser mycket mer om foto, än jag fotograferar (av olika anledningar). Ett skäl är att jag finner det meningslöst att ta en massa bilder som ändå kommer att hamna i papperskorgen (även om det kan vara nyttig erfarenhet att använda grejerna i betydlig högre utsträckning än vad jag gör ).

Då ska du vara försiktig med och rekommendera de där gamla softproofprofilerna från Crimson et al för det låter betydligt bättre i teorin än vad de fungerar i praktiken, dvs i det närmaste värdelösa.
 
Då ska du vara försiktig med och rekommendera de där gamla softproofprofilerna från Crimson et al för det låter betydligt bättre i teorin än vad de fungerar i praktiken, dvs i det närmaste värdelösa.
Om den saken tvistar de lärda. Jag rekommenderar bara vad jag själv har fått mig rekommenderat ;-).

Dessutom väntar jag på att få se resultatet av några bilder som jag skall få i tryck, och som skall spridas i ett större sammanhang som jag "framkallat" med hjälp av tryckprofiler. Skall bli spännande och se om resultatet påminner om det som visade sig på skärmen.

Sedan har jag svårt att tro att tryckprofilerna skulle göra saken sämre än var förutsättningarna var innan ? Jag menar, tryckerierna torde också uppdatera sina mjukvaror mellan varven, (kan man tycka).
 
Om den saken tvistar de lärda. Jag rekommenderar bara vad jag själv har fått mig rekommenderat ;-).

Dessutom väntar jag på att få se resultatet av några bilder som jag skall få i tryck, och som skall spridas i ett större sammanhang som jag "framkallat" med hjälp av tryckprofiler. Skall bli spännande och se om resultatet påminner om det som visade sig på skärmen.

Sedan har jag svårt att tro att tryckprofilerna skulle göra saken sämre än var förutsättningarna var innan ? Jag menar, tryckerierna torde också uppdatera sina mjukvaror mellan varven eller, (kan man tycka).

Printade förra veckan 5 st A4 via Crimson som jag ska skicka in till ett bygglov och behövde färgriktiga bilder på ett färgprov. Orkade inte printa dem själv, så jag valde Prefix-tjänsten och softproofade med deras profil. Bilden stämmer inte med varken det fysiska provet jag har här, min skärm eller min egen print, så tro mig, ska du få softproofing att fungera fullt ut behöver du den aktuella profilen som används i processen och den tillhandahåller de inte.
 
så tro mig, ska du få softproofing att fungera fullt ut behöver du den aktuella profilen som används i processen och den tillhandahåller de inte.
Jag bestrider inte riktigheten i ditt påstående och jag skulle själv inte föreslå någon att göra något jag själv inte skulle göra.

Anledningen till varför jag öht nämnde softproof och tryckprofiler, är därför det är rekommendationer som kommit mig tillhanda av folk som är betydligt kunnigare inom det fotografiska än vad jag är, bara för att vara tydlig.
 
Aha. Jaja, då kvardstår X-rite colorchecker passport., då. Varför jag föreslog QP-card är för att Steohl rekommenderar det. Sedan har jag (felaktig ?) för mig QP-card är tillbaka på banan igen.

Tror inte de är det ännu. Enligt herr Bengtsson jobbar de på det.
Fast prova gärna och se om de är i luften igen. Jag har själv tröttnat på deras dåligt printade kort och dåliga service. Ibland blir man trött på den svenska Ikea-mentaliteten. Billigt men men ser också så ut.
X-rites produkt är mycket mer välgjorda och kan göra dual profiles. Alltså profiler som kan fungera i olika ljus. Därmed mer lika Adobes.

Dyrare men min investering 2012 fungerar fortfarande. Det gör inte QP-card.
Den höll i ett par år och sedan försvann all support utan någon information. Det var först något år senare som jag via fotosidan i en tråd såg att de kraschat sin server och var på väg att återstarta verksamheten.
Det var något halvår sedan. Ännu ingen information till mig som gammal kund om att jag kan få mitt program att fungera igen. Det funkar nämligen inte med dagens operativ.
Visst är jag svensk och vill gynna svenskt företagande. Fast de får ju vara med på samma plan för att jag skall kunna heja på dem.
 
Tror inte de är det ännu. Enligt herr Bengtsson jobbar de på det.
Så kan det vara, ja.
Fast prova gärna och se om de är i luften igen. Jag har själv tröttnat på deras dåligt printade kort och dåliga service. Ibland blir man trött på den svenska Ikea-mentaliteten. Billigt men men ser också så ut.
X-rites produkt är mycket mer välgjorda och kan göra dual profiles. Alltså profiler som kan fungera i olika ljus. Därmed mer lika Adobes.
Har själv ett (ganska) nyligen införskaffat exemplar av X-rites colorchecker passport (som dessutom ligger både mörkt och svalt när det inte används).
Dyrare men min investering 2012 fungerar fortfarande. Det gör inte QP-card.
Låter lovande. Själv tycker X-rite att man skall begränsa användandet till ett år, fast det är ju klart, det beror naturligtvis på hur mycket ljus det utsätts för. Men hur vet du att profilerna blir "rätt" med tanke på hur gammalt det ändå är ?
Den höll i ett par år och sedan försvann all support utan någon information. Det var först något år senare som jag via fotosidan i en tråd såg att de kraschat sin server och var på väg att återstarta verksamheten. Det var något halvår sedan. Ännu ingen information till mig som gammal kund om att jag kan få mitt program att fungera igen. Det funkar nämligen inte med dagens operativ.
Uj, uj uj. Med den erfarenheten förstår jag att du är mindre nöjd. Det skulle jag vara i vart fall, det är ju en sak som är säker. Inte mycket till kundvård där inte. Kanske var det avsaknaden av kundvård som gjorde att dom kraschade ?
Visst är jag svensk och vill gynna svenskt företagande. Fast de får ju vara med på samma plan för att jag skall kunna heja på dem.
Det är onekligen inte att begära för mycket. Som det har uttryckts i ett annat sammanhang; "Om du är nöjd, berätta det för dina vänner, och om du är missnöjd, berätta det för oss". I detta fallet känns det som att QP-card gör sig själva en björntjänst om dom inte värderar sina kunder högre än vad du beskriver.
 
Jag bestrider inte riktigheten i ditt påstående och jag skulle själv inte föreslå någon att göra något jag själv inte skulle göra.

Anledningen till varför jag öht nämnde softproof och tryckprofiler, är därför det är rekommendationer som kommit mig tillhanda av folk som är betydligt kunnigare inom det fotografiska än vad jag är, bara för att vara tydlig.

Man skall aldrig tro på allt som står på nätet. Det är ofta bara någon som återger vad någon annan skrivit.
Det är så alternativa sanningar uppstår.
Precis som du nyss gjorde.
Softprofing även om man har egen skrivare och profiler är också en lite lurig process som jag inte skall gå djupare in på. Jag har slutat använda softproofing i LR.

Ta en bild på en blomrabatt så kommer många av blommorna slå fullt i den profil man valt.
Skall jag korrigera detta så den slutar lysa blått och rött så har jag förändrat bilden en hel del.
Struntar jag i det och bara låter skrivaren hantera vad jag har på skärmen så blir det oftast betydligt bättre.
Nu känner jag min skrivare och har en magkänsla för vad jag ser på skärmen och vad som kommer ut ur skrivaren. Något man lär sig efter många utskrifter.
När man använder sig av Crimson eller något annat bra labb är det givetvis ändå svårare.
 
ANNONS