Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

FEL och AF på *-knappen 20D, 5D, etc...

Produkter
(logga in för att koppla)

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
En snabb fråga till er som använder Canons tvåsiffriga modeller: Som jag har förstått det så kan man koppla FEL till (*)-knappen på baksidan av kameran. - Hur löser man detta om man gillar att ha AF på (*) (CF 4:1)?

Avsaknaden av en FEL-knapp vid avtryckaren är tillsammans med bara +/-2 stegs exponeringsskala ungefär det enda jag kan klaga på i 5D-specen...

Eller har jag missat något?

Det gör man inte...löser det alltså...tyvärr.
FEL är inget man kopplar in, det är på * som standard vid blixtfoto.

Har inte fått tag i en 5D-manual så kan inte kolla, men den har väl samma knappuppbyggnad som 20D ? och i så fall funkar det inte..

LKösningen heter 1D MkII ;)

Jeppe skrev:
Det gör man inte...löser det alltså...tyvärr.
FEL är inget man kopplar in, det är på * som standard vid blixtfoto.

Blir det FEL även om man har CF 4:1? (AF på *)

Nåväl, med det här tempot hinner de släppa 3D innan jag har skjutit upp all film och framkallning och nött ut LS-50:n... ;-)

1D(s) mk II vore ju trevligt i teorin, bortsett från priset, men redan en EOS 3 naturale med 24-70/2.8L och blixt är aningen i tyngsta laget för mina minihänder. - Valbar booster till folket!

LeadHead skrev:
Blir det FEL även om man har CF 4:1? (AF på *)

CF kör man ju för att få AI Servo. Men AI Servo har ju sina nackdelar med blixt eftersom du inte få AF-hjälpljus då. Så det är kanske lika bra att köra One Shot vid blixtfotografering?

Men visst vore det toppen med en FEL-kapp ändå.

1D(s) mk II vore ju trevligt i teorin, bortsett från priset, men redan en EOS 3 naturale med 24-70/2.8L och blixt är aningen i tyngsta laget för mina minihänder. - Valbar booster till folket!

Undrar varför jag fått tennisarmbåge och sned rygg... Hrmm... Kör ju med blixten på också..

froderberg skrev:
CF kör man ju för att få AI Servo. Men AI Servo har ju sina nackdelar med blixt eftersom du inte få AF-hjälpljus då. Så det är kanske lika bra att köra One Shot vid blixtfotografering?

Ehh? CF 4:1 gör iaf. på EOS 3 att AF aktiveras på (*), dvs. man byter plats på funktionerna för halvnedtryckt avtryckare och (*).

FTM + AF på tummen är vanebildande. - Man kan ju strunta i AF/MF-omkopplaren.

LeadHead skrev:
Ehh? CF 4:1 gör iaf. på EOS 3 att AF aktiveras på (*), dvs. man byter plats på funktionerna för halvnedtryckt avtryckare och (*).

FTM + AF på tummen är vanebildande. - Man kan ju strunta i AF/MF-omkopplaren.

De flesta använder väl CF4 för att kunna köra AI Servo och komponera om.

Nu när jag tänker på det....

Man kan ju välja att ha AF på * och AEL eller ej AEL på avtryckaren. Kanske är det så att även FEL flyttar till avtryckaren om man väljer att ha AEL på den??

Kan Magnus testa det? (Eller någon annan med 20D)
Alltså om man får FEL på avtryckaren...

Det får man inte på MkII...men den har å andra sidan en separat FEL-knapp.

Du menar att man trycker in (*) för att avbryta AF? Jag känner igen det men kan inte hitta att det skulle vara CF 4...?

Det kan man väl iofs. även med 4:1. - Skillnaden blir att man släpper AF-knappen när man inte längre vill att AF ska följa.

Det låter väl aningen osmidigt att ha FEL på avtryckaren...?

Iaf. 10D (enl. PDF-manual) har ju faktiskt tre knappar (*, Assist och AF-punkt). - Det vore ju dumt om man inte kunde lägga AF eller FEL på varsin knapp...

Senast ändrad:
Ja... jo.. CF 4-3 (tror jag det är, som har AF-stop vid AI-servo.

Jo, det är förmodligen osmidigt att ha FEL på avtryckaren, så därför kopplas den nog ur om man ställer CF 4-1.

Ok, jag satt och tittade på minneskortet som kanske inte var sådär jätteutförligt. Och då menar jag tabellen över olika CF som man kan ha i plånboken, inte något Compact Flash-kort alltså... ;-)

Men strunt samma, jag hittade lösningen. - CF 13:4 ger FEL på autofokuspunktknappen. RTFM på mig.

Jeppe skrev:
Ja... jo.. CF 4-3 (tror jag det är, som har AF-stop vid AI-servo.

Jepp, och så kör massor av pressfotografer.

Man kan konstater att det blir allt mer komplicerat att ställa in sin kamera. Synd att man bara kan spara inställningarna på 1D-serien.

Du upplever alltså att det är smidigare att trycka in *-knappen den gång man inte vill ha AF på halv avtryckare än att trycka in den de gånger man vill ha autofokus, oavsett om avtryckaren är nere eller ej?

Jag antar att det beror på vad man plåtar.

LeadHead skrev:
Du upplever alltså att det är smidigare att trycka in *-knappen den gång man inte vill ha AF på halv avtryckare än att trycka in den de gånger man vill ha autofokus, oavsett om avtryckaren är nere eller ej

På de första Eos-modellerna (analoga) så fanns bara varianten som nu kallas CF4-3, om jag kommer ihåg rätt. Det är säkrt därför som många pressfotografer inklusive mig är vana att ha det så.

LeadHead skrev:
Ok, jag satt och tittade på minneskortet som kanske inte var sådär jätteutförligt. Och då menar jag tabellen över olika CF som man kan ha i plånboken, inte något Compact Flash-kort alltså... ;-)

Men strunt samma, jag hittade lösningen. - CF 13:4 ger FEL på autofokuspunktknappen. RTFM på mig.

Erik, vilken kamera talar du om? Jag kanske missuppfattade, men jag trodde att frågan gällde 20D och där finns inget CF13:4.

Jag kan bara få FEL i läge CF4:0, dvs "standardläget".

I CF4:2 har man AF på avtryckaren, och med * avaktiveras AI servo när knappen hålls inne.

Senast ändrad:
Det enda jag har är manualen (PDF) till 10D. Det vore väl ändå extremt korkat om motsvarande funktionalitet inte gick att uppnå även på 20D och den kommande 5D (som ju båda har liknande "knappologi"), med tanke på hur populärt det är att på något sätt kontrollera AF med *-knappen?

Ok, då är jag med.

Håller med dig om FEL-funktionen. Jag har läst och testat, men tyvärr verkar FEL bara funka i standardläget (CF:0) på 20D.

CF:1 ger AF på * och AE-lås på avtryckaren.

CF:2 ger AF på avtryckaren och med * intryckt låser man AF om man använder AI servo.

CF:3 ger AE på avtryckaren (obs, inte AE-lås) och AF på *. Alltså samma som CF:1 men utan AE-lås.

Detta gäller som sagt 20D, hur det är på 5D och andra hus har jag ingen aning om.

Själv använder jag mest CF:0 så jag har inte funderat så mycket på detta tidigare, men visst borde man kunna använda FEL även i de andra moderna. Kan vara en begränsning för många.

Ursäkta att jag tar upp den här tråden igen.

Är du verkligen säker på att det är helt omöjligt på 20D?

Funktionen i 10D-manualen heter "C.Fn-13 Assist button function" och har följande möjligheter (större-/mindre än-tecknen är istället för Canons knappsymboler):

0: Normal
Pressing the < > and < > buttons simultaneously selects
the registered AF point.
1: Select Home Position
Pressing only the < > button selects the registered AF point.
2: Select HP (while pressing)
The registered AF point is selected only while the < >
button is held down. When you let go of the button, the
previous AF point is selected.
3: Av+/– (AF point by QCD)
Assigns the exposure compensation and manual aperture
setting functions to the < > button. Hold down the < >
button and turn the < > dial to set either. Or turn the < >
dial to select the AF point. The AF point selection sequence is
shown on the left.
4: FE lock
The < > button sets FE lock. When C.Fn-04-1/2/3 (→p.146)
is set, FE lock will be enabled. In this case, the <*> button
does not set FE lock.

Ja, tyvärr är det nog så att jag känner mig säker. Men jag blir glad om någon visar att jag har fel.

På 20D finns en liknande funktion som den du beskriver. Med CFn 1 kan man välja olika funktioner på SET-knappen. De funktioner som finns att välja mellan är

0= Grundinställning (=ingen funktion)
1= Ändra kvalitet
2= Ändra parametrar
3= Visa meny
4= Visa bild

Visst, vi har alla olika behov. Men för mig förefaller alternativ 3 och 4 något överflödiga eftersom det redan finns "fasta" knappar avsedda för detta. Och det är ju inga knappar man behöer nå med blixtens hastighet som jag ser det.

Vill inte påstå att konstruktören är dum, men han hade nog lite otur när han tänkte...:)

Nej, nej, nej...

4 är absolut inte överflödig:). Det är en av mina favoriter. Det gör att jag kan hantera kameran med nästan enbart höger hand.

Skämt å sido, jag har setknappen programmerad till att visa bild.

Jag har dessutom "bildvisning efter exponering" avstängd. Skälet till detta var att jag märkte att jag blev distraherad när bilden kom upp på displayen, så jag slog av denna funktion.

När jag då ville titta på en bild så var jag tvungen att flytta på vänster handen (som jag håller om objektivet) för att nå playknappen. Genom att definera setknappen som "play" så kan jag plocka upp bilderna med höger tumme och samtidigt behålla greppet om objektivet.

Skönt och smidigt (i alla fall för mig).

--jalle

PS: Ingen kommer att visa att du har fel. CFn 13 var en av de funktioner som försvann mellan 10D och 20D.

Arne S skrev:
Ja, tyvärr är det nog så att jag känner mig säker. Men jag blir glad om någon visar att jag har fel.
<klipp>

Visst, vi har alla olika behov. Men för mig förefaller alternativ 3 och 4 något överflödiga eftersom det redan finns "fasta" knappar avsedda för detta. Och det är ju inga knappar man behöer nå med blixtens hastighet som jag ser det.

Vill inte påstå att konstruktören är dum, men han hade nog lite otur när han tänkte...:)

ANNONS
Götaplatsens Foto