Annons

Fel på min D50?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thidan

Avslutat medlemskap
Hejsan, jag har haft min Nikon D50 ca 1,5 vecka nu och har märkt att när jag "skakar" på den så låter det som om någonting är löst i kameran. Som en liten kula eller så, vet inte. Objektivet har också blivit segare. För någon dag sedan var det "mjukt" när jag vred och fixade skärpan, men nu har det blivit lite segt som om det kommit sand eller så i den.
Jag märker ingen skillnad eller något fel när jag fotar med den.
Någon som har någon aning om vad som kan vara fel, om något är fel?
Jag kanske bara är onödigt nojjig också eftersom jag inte haft den länge.

//Sofia

det som skramlar är förmodligen en liten sensor som känner av om du har kameran horisontellt eller på högkant. Den ser till att bilderna roteras rätt i displayen. Det är helt normalt att den skramlar.

N i C skrev:
det som skramlar är en liten sensor som känner av om du har kameran horisontellt eller på högkant.

Är det inte så att det kan vara den lilla spärren som håller fast den inyggda blixten som skramlar? Så är det på Canons modeller med inbyggd blixt, men jag är dock inte så hemma på Nikon.

Albwah skrev:
Är det inte så att det kan vara den lilla spärren som håller fast den inyggda blixten som skramlar? Så är det på Canons modeller med inbyggd blixt, men jag är dock inte så hemma på Nikon.

Har haft en D50 förut och på den kunde man tydligt höra den lilla kulan "rulla" om man vände på kameran. Något skrammel från den inbyggda blixten har jag aldrig hört.

ANNONS
Götaplatsens Foto