Annons

Fel på ,min Kamera"!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Skybolt

Aktiv medlem
Vad är de för fel på min kamera ?

Jag tar 2 likadana kort i samma serie på 1 sekund! och ena blir så här den andra blir bra !

Nån som känner till detta ? Canon hittar självklart inga fel på min kamera!
 

Bilagor

  • img_0332-copy.jpg
    img_0332-copy.jpg
    49 KB · Visningar: 891
Det kan inte vara så att du använder blixt? En möjlighet är ju att den inte hinner ladda upp till bild 2.
 
Sorry glömde de !

Det är en 20D

det kan bli ränder vart jag än plåtar. Studio, Blixt, Utomhus, Ja allt! Kommer vid alla iso och tider !
 
Har sett liknande på både min Minolta Dimage G400 (flera gånger) och Nikon D70 (i två fall). Minoltan lämnade jag in och fick justerad (vet dock inte vad) och har inte sett något sedan dess. Min D70 tycker jag mig inte ha underlag för att lämna in. En och annan dålig bild ordnar jag även på egen hand om man säger...

Min erfarenhetär att ränderna syns bäst i mörka partier och vid höga ISO.
 
Okej ,

Men grejen är att de kan bli likadant med Sol,

Samt att ena bilden blir bra den andra Randig. på samma foto sekund,


Men det är vanilg att 20 d gör så eller ? Är det ingen garanti då ?

Mvh
 
Underexponerad vid iso 3200 har jag haft liknande problem. Men annars ska det inte synas.

Märkligt om det inte är på båda bilderna. Kan vara någon störning av något slag. Du bör nog skicka in kamera och bild till Canon.
 
Har haft den inne 3 ggr och de säger att det inte är fel på den , De har fått en Cd skiva med massa bild-exempel på olika exponeringar och ljus, Nu vill de ha in kameran i gen på koll , Men det känns som de blir samma svar som vanligt, Att det inte är fel på min kamera, Samt att vara utan den i 2 v , :( Suck!

Frågan är Har man rätt att byta kameran om de nekar att de är fel på den , Även fast jag har flera hundra bilder av samma fel ?
 
Skicka den till Canon RCC i Mölndal.

Jag tycker inte det är acceptabelt, åtminstone inte utan förklaring.

/M
 
Jisses.. det där ser precis ut som mitt problem som jag beskrev här på FS för några veckor sedan. Jag har tjaffsat med Canon RCC i Mölndal i veckan ang felet, men de kan inte återskapa det.

Så nu väntar jag på att huset ska landa hemma igen för att återskapa samma fel om och om igen och skicka tillbaka den till Canon igen.

David, vad använder du för optik när du får detta problem?
 
Ja det blir väl o sicka in den i gen :(

Jag använder ett canon 17-40 samt 80-200 , mestadels,


Bläääää vad trött jag blir på canons extremt proffsiga bemötande!!!!

/David
 
froderberg skrev:
bilden verkar vara väldigt underexponerad. Då kan 20D se ut så.

Jag har samma problem med min 20D.
Underexponerad och sedan ljusar upp bilden med exponeringen ser det ut att ha spillt kaffe över bilden:)

Lycka till David!

Mvh Markus
 
Imitt fall ser jag problemet tydligast med Sigma 100-300/f4 men jag kan även återskapa det med viss canon optik.

Mitt största problem är ngn typ av bandning
men ser även problemet som David har med extremt brus och väldigt tydliga ränder rakt genom bilden.

Det som jag upplever jobbigt är att Canon supporten inte verkar har hört talats om liknande fall och låtsas som att ingenting är fel.

Hur tråkigt det än är så är jag glad över att se att andra har liknande problem, det borde kunna ge en lösning framöver.
 
Ja man tycker ju att de borde vara ärliga och tala om vad det är för fel ! och kanke ha en lösning på G ,,, Ne jag tycker det är dax för tex tidnigen Kamera & Bild att skriva lite om dessa fall! Måste vara massa som har problem.

De känns skönt att inte vara ensam !


/David
 
Börjar med att be om ursäkt om jag inte läst hela tråden riktigt noga...

Jag hade/har samma problem med min kamera och hade en del diskussioner med Cyberphoto där jag köpt kameran om det. Dvs. jag skickade in bilder och dom tittade på dom osv... Efter ett tag konstaterade vi att "joo, så blir det" men: bara vid underexponeringar och framförallt på höga ISO. Efter att ha muttrat lite och i praktiken inte använt något annat än ISO 100 ett par månader gav jag det en chans till. Efter en hel del fotograferande med ISO 800-3200 har jag konstaterat att det faktiskt inte är ett problem (för mig iaf).
Att bruset bli randigt vid höga ISO verkar vara en svaghet som finns i kameran men som rätt enkelt avhjälps med att vara lite extra nogrann med exponeringen på höga ISO. Är man försiktig kan man underexponera lite även på höga ISO men man bör nog undvika det.
Bilden i början på tråden verkar vara ett klockrent exempel på en "svår" exponering som kameran helt enkelt inte riktigt fixar. Jag antar att den är tagen i RAW, det är väl inte så att RAW hanteraren automatiskt väljer värden för exponering m.m som ställer till det? För mig hände det ofta innan jag hittade hur man stänger av "autoläget" i PS... Kan du inte lägga in en bild som är tagen i "bra" förhållanden och visa hur ränderna visar sig där?
Det vore intressant att även få se fler bilder där problemet visar sig, lättare att avgöra om det är värre än problemet man själv sett då.

Sen hjälps det inte att jag blir lite nyfiken också ;o) Problem kan vara intressant om de inte drabbar en själv...

/Micke
 
känner igen det där.. Blir så på väldigt få av mina bilder med min D70.. och det ungefär likadant som Micke säger.. Vid dålig exponering (låg) så blir det såna där "ränder" som syns väldigt tydligt, speciellt om man ändrar nivåerna i Photoshop.. Men, det är så sjukt sällan och bara vid extrema underexponeringar så det känns inte som om man kan komma och klaga eftersom dom inte hört talas om det..
 
Tack för alla bra svar!

Grjen är att mina kamera Har gjort samma bild en 1/5 sek senare med perfekt exponering. Dvs samma inställingar och samma serietagnig, och det är en av 5 bildr som vart dålig,


Ska fixa en likadan bild till i mårn som är tagen serie nr efter,


/David
 
ANNONS