Annons

Fel på sensorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat2

Aktiv medlem
Hej!

Kolla på den här bilden, främst halsen. Är det fel på sensorn? Är fotad med iso250 med en markIIn och ett 16-35/2.8.

Bilagor

• 060716_astridstan_002.jpg
    060716_astridstan_002.jpg
    15.3 KB · Visningar: 511
Vad skulle det vara för fel? Jag ser inget konstigt i den delförstoringen ...

Edit: nu såg jag bättre på en annan skärm - är det inte bara så att det inte finns tillräckligt med ljus eller nåt, och att det är komprimerat?

Ser i alla fall inte ut att vara fel på sensorn.

Komprimering är det inte då raw-filen ser likadan ut. För lite ljus.. hur då?

Edit: När jag tar en bild med delar som är underexponerade får jag inte den här typen av konstigt utséende.

Senast ändrad:
Det ser onekligen lite underligt ut, men kanske smuts på sensorn kan få den effekten? Om du kollar samma pixlar på andra bilder - syns det då?

???

Vad menar du med konstigt utseende? Menar du att halsen sotar igen eller? Jag förstår inte riktigt vad du menar.

kan få liknande effekt i skuggpartier när det är hög kontrast med min 5D, använder då mitt 17-40L med polfilter. Intresserad av att veta vad det är jag med

Vad är det som är konstigt? Ser verkligen inget konstigt med denna bild. Kan du vara lite mer specifik?

AFE skrev:
Det ser onekligen lite underligt ut, men kanske smuts på sensorn kan få den effekten? Om du kollar samma pixlar på andra bilder - syns det då?

Jag har kollat andra bilder tagna sekunderna före och efter denna men ingenting syns på dem. Jag kan däremot minnas en äldre bild som såg ut som denna och då var det andra pixlar (högt upp till höger) som spökade.

Hm.. svårt att beskriva. Det ser ut som svart och gult brus. Jag skickar med bilden igen, nu i en ljusare variant så att det ska synas tydligare.

Bilagor

• brus.jpg
    brus.jpg
    19.4 KB · Visningar: 220
Den blödningen som blir i skuggan är pga av brus, ditt uppräkningsprogram (internt i kameran eller är det en rawfil uppräknad med vad? Camera raw?)kan inte estimera fram rätta färger pga för låg signalnivå.
Om det är fel på sensorn skulle du se det i andra bilder .
Prova ett annat uppräkningsprogram om det är rawfil du har fotograferat
Mikael

Tack för det. Skönt att det inte är kameran det är fel på. Ska testa andra raw-program och återkommer med resultat.

/J

Testade Capture One och fick bättre resultat med det även om jag inte kan programmet. Halspartiet blir klart diskretare i Capture One än i Camera Raw. Jag undrar hur bilden hade blivit om jag tagit den som jpeg och låtit kameran sköta jobbet?

Själva uppräkningen i skuggor behöver färgmässigt inte bli sämre med kamerans interna uppräkning.
Interna uppräkningen klipper tidigare och du hade antagligen inte sett den röda blödningen .
Du kan justera ner blödningen med nivåer, är lika med att klippningen blir lika och svart
Mikael

ANNONS
Götaplatsens Foto