Annons

Fel pa min D60

Produkter
(logga in för att koppla)

mc bruno

Aktiv medlem
Min Canon eos d60 kranglar. Oftast nar jag satter pa den sa vill inte objektivet fokusera och informationen o sokaren syns inte. Ar detta vanligt? Fragade pa expert och de hade aldrig hort talas om det felet pa den kameran. Oftast far jag igang det genom att satta pa skarmen eller ta en bild. Ja det gar att knappa av men bilden blir bara svart. Ibalnd star det Error 1 ocksa. Antagligen behover jag lamna in den men jag ar nyfiken pa om fler har haft samma problem eller om jag missat nagot simpelt.

Tack pa forhand/ Markus

Hej

Har du flera objektiv, är det lika mellan dessa?
Om inte, kolla kontakterna i objektivet, ev rengör med suddigummi

Har du mer än ett minneskort? Prova att formattera detta i en dator o sen kör du det i kameran

Är batteriet väldigt gammalt?

Du har ett tunnt batteri si kameran som håller en del data i minnet, det kanske har gett sig, prova byt det

Har du Vertikalgrepp, prova utan!

roine

Hej!
Tack for dina svar.

Har testat att rengora kontankerna tror int det ar det.

Minneskortet formaterades i kameran nyss nar jag kopte den och det ar helt nytt.

Batteriet ar lika gammalt som kameran ett par ar och har gatt ca 3500 bilder vilket jag inte tycker ar mycket. Men ios det tog slut ganska fort.

Ska testa att byta det lilla batteriet.

Har inte testat med andra objektiv ska gora det. Objektivet ar ett canon 28-135 is usm.

Jag har inte vertikalgrepp

Tack!

Tack alla sa mycket for hjalpen.

Kollade i manualen och error 1 betyder att det ar problem med komunikationen mellan objektivet och kameran sa jag lydda radet att anvada ett suddgummi o nu verkar det funka perfekt.

Markus

Jaha, hu är det dags igen. Hade inne den hos verkstan o den funkade jätte bra fram till igår. Nu är det samma skit igen. Nu är det helt omöjligt att få den att funka. Någon som vet vad jag ska göra? Någon i sverige som reparerar billigt om jag inte kan skicka den till england för reparation?

Tacksam för all hjälp jag kan få!!!

Är det likadant med andra objektiv?

Prova att försiktigt rengöra kontaktytorna både på kameran och objektivet med fin smärjelduk eller lite lätt med stålull utan att få in spån i kamerahuset. Om det är någon oxid på kontakterna så bör den försvinna om du gör på det sättet. Var försiktig bara...

Annars kan du prova med lite rengöringssprit (rödsprit?) på en topz och rengöra kontaktytorna noga.

//Peter

Har nu plötsligt fått den att funka igen. Förut har jag vickat lite på den i sidled för att få den att funka igen. Nu fick jag juckla på den fram o tillbaka. Är det någon som vet om man kan dra åt någon skruv eller något så det inte blir glappt. Misstänker att det är en skruv som sakta lossnar.

Menar du att objektivet i sig är glappt? Isåfall är det nog normalt... 28-135:an är allt annat än välbyggd. Har en likadan själv och den glappar och rör sig rejält. Dock är den väldigt skarp!

//P

ANNONS
Götaplatsens Foto