Annons

Felande raw-filer från 5D?

Produkter
(logga in för att koppla)

janoy

Medlem
Är lite frågande inför följande som drabbat mig.
Har plåtat RAW-filer med min nya Canon 5D.
Allt har sett bra ut i kamerans display.
Tömt kortet via min Powerbooks bildinsamlingprogramvara.
Även detta såg bra ut.
I alla fall i själva processen.
Sedan försökte jag öppna mina nya filer i Photoshop CS men icke.
Dels får jag ett filnamn som ser ut så här; _MG_1368.CR2. Knappast råfilsnamn eller hur?
Dels får jag då ett felmeddelande som lyder; Kan inte fullfölja din begäran eftersom det inte är rätt typ av dokument.

Vad ska/kan jag göra?
Ganska viktiga bilder i alla fall för mig.

Jan Olby

Filnamnet är korrekt. .CR2 är Canon filnamn för råfiler.

Photoshop CS kommer aldrig klara Eos 5D. CS2 kommer däremot få en uppdatering.

Med kameran följer Canon DPP som fungerar utmärkt som råkonverterare.

Jag är inte säker på att du kan öppna råfiler från 5D i CS. Möjligen fungerar det i CS2 med senaste ACR 3.2 från Adobe.

Annars är nog enda sättet att använda Canons program som följde med kameran.

Filerna från min 20D heter också så där - understrecket i början visar att de är tagna i AdobeRGB och CR2 är den Canon använt ett tag för råfiler.

Du kan konvertera filerna med Photoshop CS om du konverterar dem till DNG först, med DNG Converter som du kan ladda hem från Adobe.

Aj då, DNG Converter verkar inte ha fått stöd för 5D än. Det har jag missat.

Nej, det verkar som jag har en för bra och för tidig kamera.
Har testat med Canons DPP men filerna öppnas inte heller där. Det finns uppenbarligen data i dem men det vill säg inte.

Har ni andra lösningar eller råd för detta probelm.

/Jan

janoy skrev:
Nej, det verkar som jag har en för bra och för tidig kamera.
Har testat med Canons DPP men filerna öppnas inte heller där. Det finns uppenbarligen data i dem men det vill säg inte.

Vilken version kör du? Det ska vara 2.0 eller senare

macen kan strula till det lite med filer, den skapar en fil själv som börjar "._" som jag inte vet vad den är till för och blir typ 1k stor. Filen skall vara osynlig i Mac, och den filen kan man inte heller öppna. Du borde ha dom riktiga filerna på samma ställe.

Nu har jag uppdaterat DPP och bilderna finns för beskådan på mitt skrivbord.
Nu återstår bara att försöka förstå hur själva programmet ska användas på bästa sätt men det ska nog fungera under kvällen.
Många tack till er alla.

defiant skrev:
macen kan strula till det lite med filer, den skapar en fil själv som börjar "._" som jag inte vet vad den är till för och blir typ 1k stor. Filen skall vara osynlig i Mac, och den filen kan man inte heller öppna. Du borde ha dom riktiga filerna på samma ställe.

I fallet canon 5D döps alla filer, Jpeg som RAW med inledande understreck, "_MG", om du har valt Adobe RGB som färgrymd i kameran.
Och, ja, jag vet att det inte har nån betydelse för RAWfilen, men de har förmodligen gjort det så för att samma fil i RAW och JPEG skall hittas intill varandra om du sparar både och.

Adobe Camera RAW 3.2 KAN öppna 5Dfiler...
Se tråden
Canon DPP ver. 2.0.3 släppt för ytterligare info.. ACR tappar en del rosa/rödanyanser faktiskt..
MVH /Micke

AlfaGTV skrev:
I fallet canon 5D döps alla filer, Jpeg som RAW med inledande understreck, "_MG", om du har valt Adobe RGB som färgrymd i kameran.

Tydligen likadant i 20D för jag blev så förvånad när alla bilder helt plötsligt heter _MG istället för IMG. Men jag kollade och kameran står nu i adobeRGB istället för sRGB.

Så min fråga blir då istället vad som är bäst att använda adobeRGB eller sRGB och vad är egentligen skillnaden.

johan

jollaTT skrev:
...

Så min fråga blir då istället vad som är bäst att använda adobeRGB eller sRGB och vad är egentligen skillnaden.

johan

Skillnaden är att Adobe RGB är en "rymligare" färgrymd, dvs bilderna kan återge fler nyanser. Speciellt i det gröna omådet har jag för mig.

Om du ska efterbehandla dina bilder i datorn, är det bättre att använda AdobeRGB, vill du hellre ha "färdiga" bilder ur kameran väljer du sRGB.
Om du fotar i RAW så har det ingen betydelse, eftersom bilden anpassas till önskad färgrymd vid "framkallning"
MVH /Micke

ANNONS
Götaplatsens Foto