Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Felfokusering tamron 17-50 2,8
- Trådstartare Mitchy
- Start datum
matti
Aktiv medlem
Mitchy skrev:
Om jag fokuserar på en plan yta med 2,8 i bländare ska vell inte skärpan gå i en kurva?
Jodå, de allra flesta objektiv uppvisar ett till viss del krökt skärpefält. Billigare zoomar oftare i högre grad än fasta objektiv och dyrare "proffs-zoomar". Detta optiska fenomen kostar att korrigera och devisen "du får vad du betalar för" gäller i hög grad i optik-världen ;-) Exempel på gluggar där detta ofta är väldigt bra korrigerat är dedikerade makro-objektiv. Exempel på motsatsen är ofta billigare zoom-objektiv i kortare brännvidder.
mvh / Matti
matti
Aktiv medlem
Mitchy skrev:
Ok härligt att höra att det inte är nått fel!
Kostar det även att korrigera när jag har garanti kvar?
Med "korrigerad" menar jag att objektivkonstruktionen är gjord så från början (=dyrare). Med objektivet du nämner är det normalt med ett lindrigt krökt skärpefält och inget som går att "rätta till" i efterhand.
mvh / Matti
matti
Aktiv medlem
Mitchy skrev:
Ok tack!
Kanske är bra som det är, bara jag som letar fel för att jag är orolig.
Både detta Tamron och motsvarande Sigma (18-50/2,8) har ju visat sig riktigt skarpa (har haft Sigmat själv för ett par år sedan). Om nu skärpan är lite sämre ute i kanterna pga krökt skärpeplan så gör det inte mycket för praktiskt foto. Det är ju inte så ofta man fotograferar platta motiv i dagliga livet om man nu inte sysslar med repro edyl ;-)
Vissa "individer" av dem har visat sig ha lite problem med felfokus (gäller för övrigt många tredjepartsobjektiv). Har man detta fel kan det däremot åtgärdas av tillverkaren. Objektivet blir då kalibrerat på just det aktuella huset. Vissa av tillverkarna har dock varit överhopade med dylika jobb så väntetiden kan vara lång.
mvh / Matti
Grimmer
Aktiv medlem
Jag Upptäckte också det böjda skärpeplanet:
Länk till tråd ->
Kan väl konstatera att det inte är helt optimalt i alla lägen men bilderna blir överlag riktigt bra. Jag är nöjd.
Länk till tråd ->
Kan väl konstatera att det inte är helt optimalt i alla lägen men bilderna blir överlag riktigt bra. Jag är nöjd.