Annons

"Felvänd kontakt" D200 trådutlösare

Produkter
(logga in för att koppla)

Ludwig100_1

Aktiv medlem
Jag har införskaffat mig en trådulösare ADIDT M1 till min D200. Tycker dock att kontakten är "felvänd". Normalt vill man ju ha kabeln inuti handen när man sätter i kontakten, men nu är det istället svårt att säta i den eftersom jag nu måste "hålla undan" kabeln från objektivet. Tycker också att kabeln borde hänga nedåt, mer naturligt lixom.
Nån mer som har en likadan??

En bild på kontakten:
www.ludwigsson.se/kontakt.jpg

Kontaktdonet är ju symmetriskt. Du har inte tryckt dit den fel med våld hoppas jag? :-S
Fast då skulle väl inte avtrycket funka i och för sig. Min pekar åt motsatt håll, fast den är av annat märke.

Med Nikons egna trådutlösare så sticker kabeln rakt ut från kameran (rakt åt vänster altså, om du håller kameran som när du fotar).

/Andreas

hazard skrev:
Inte alls! Det sitter 3 styrklackar i hankontakten. På den riktiga kontakten altså.
I min sitter det nog bara EN, och då kontakten i kabeln är av gummiartad plast så skulle det nog inte vara några problem att mosa dit den felvänd;-)

Inget våld här inte ;)
Det är 3 styrklackar även på min kontakt så den går inte att sätta i fel (om man inte brukar våld).
Remoten funkar som den ska, det är bara kontakten jag retar mig lite på. Nån har sagt "man får vad man betalar för" men det skulle väl knappast vara en anledning att konstruera något "bakvänt" :p

jag har precis samma - D200 och Adidt M1 - inga problem att sätta i den rättvänt med kabeln ut åt vänster...
Torbjörn

nej mina styrklackar sitter tvärtom (köpte den häromveckan från kaffebrus) med den mellersta klacken mot kabeländan.

Torbjörn

Okej.... Jag bad Batterimannen kolla kontakterna på sitt "lager" och tydligen är alla även där "felvända". Vad som är rätt och fel har jag svårt att avgöra iaf. :(

Batterimannens svar:
Jag kollade på dom andra och vad jag kan se så har samtliga 3m den kontakten.
Dom kortare (0.8m) har en annan typ av utformning på kontakten.
Skillnaden innebär att den fortfarande pekar åt samma håll men med en något kraftigare lutning uppåt, kanske för att bättre komma runt objektivet.

ANNONS
Götaplatsens Foto