Annons

Beslutsångest - D80 eller K10D

Produkter
(logga in för att koppla)
Ludix skrev:
Jag är D80 ägare=)!

Jag har själv varit i precis denna situationen, valet mellan K10D och D80. Vilken det blev vet ni;)

Tycker du ska köra på Cyberphotos erbjudande med D80 hus, 18-55 mm VR med batterigrepp. Kände på den med batterigrepp på på Elmia i fredags. Påminner om en D3:a

Ah!
Kul med en som varit i samma situation. Då vet du hur svårt det är!

Men om jag ska dra det till sin spets så är det egentligen bara vädertätningen (ok, lite stabilisering också) jag saknar med D80. Hade den haft det vore det inga problem att välja.



Hur mkt tål egentligen D80?

* Ska man t ex få ångest eller överlever den ett lätt duggregn en kortare stund?
* Klarar den resor till subtropiska länder?
* Får den fnatt om jag är på en strand och det börjar blåsa lite sand på den?
* Och hur går det om jag bor i tält en vecka med fukt som kan uppstå?
* Lite snö (inte snöstorm :)

Skulle detta ovan vara ok, så vore det kalasbra, men jag vet inte. Ska även tillägga att jag är väldigt rädd om mina prylar och när kameran inte används kommer den givetvis att ligga i väska.
Om ni har någon info så vill jag hemskt gärna höra. Ska nog skriva en separat tråd om detta.. :)




En sak till: Vad är ett bra pris på en beggad D80 idag enligt er? Jag köper gärna beggat om priset är rätt. Jag kan i dagsläget köpa en ny D80 inkl 18-55 objektiv och batterigrepp för 7499:-
Men batterigreppet vet jag inte om jag vill ha för det gjorde kameran mindre skön (eller bara ovant). Objektivet vet jag inget om eftersom jag inte är alltför erfaren i objektivvärlden, men vad jag förstår vill man kanske byta ut det relativt snabbt.


Tack för alla svar, det uppskattas!
 
Starsailor skrev:
Hur mkt tål egentligen D80?
* Ska man t ex få ångest eller överlever den ett lätt duggregn en kortare stund?
* Klarar den resor till subtropiska länder?
* Får den fnatt om jag är på en strand och det börjar blåsa lite sand på den?
* Och hur går det om jag bor i tält en vecka med fukt som kan uppstå?
* Lite snö (inte snöstorm :)

En sak till: Vad är ett bra pris på en beggad D80 idag enligt er?
Jag har visserligen ingen erfarenhet av just D80, men har svårt att tänka mig att någon kamera i den klassen skulle ha problem med de faktorer du räknar upp. Skillnaderna mellan t ex D80 och de dyraste proffskamerorna visar sig nog inte förrän det handlar om ihållande ösregn (dvs kameran blir helt blöt) under en längre tid, längre vistelser i tropiska regnskogar eller extrema arktiska förhållanden.

Prismässigt tycker jag att 50-60 procent av nypris är en bra tumregel. Då gäller det förstås prylar i utmärkt (men använt) skick.
 
ErlandH skrev:
Jag har visserligen ingen erfarenhet av just D80, men har svårt att tänka mig att någon kamera i den klassen skulle ha problem med de faktorer du räknar upp. Skillnaderna mellan t ex D80 och de dyraste proffskamerorna visar sig nog inte förrän det handlar om ihållande ösregn (dvs kameran blir helt blöt) under en längre tid, längre vistelser i tropiska regnskogar eller extrema arktiska förhållanden.

Prismässigt tycker jag att 50-60 procent av nypris är en bra tumregel. Då gäller det förstås prylar i utmärkt (men använt) skick.

Precis så som du säger hoppas jag också att det är. Att de tål en hel del, men inte det extrema. Skulle jag plåta i ösregn med D80 så blir det givetvis bli med ett regnskydd.
Några andra med vädererfarenheter? :)


50-60% alltså. Det skulle blir ca 3500-4000:- för ett D80-hus. Det skulle jag gärna köpa ett för, men det är sällan man ser de för de priserna. Däremot kanske det kommer mer och mer framöver!?
 
den kom väl ut sommaren-06,så det borde väl finnas billiga,risken kanske är den gått många exponeringar.systemkamera är ju nästan färskvara idag:-]
 
ibbe76 skrev:
den kom väl ut sommaren-06,så det borde väl finnas billiga,risken kanske är den gått många exponeringar.systemkamera är ju nästan färskvara idag:-]

Hösten -06 tror jag till och med!
Hur "många" är egentligen många exponeringar på en D80? Hur många klarar de av?
Ska man undvika att köpa beggat om de t ex ligger på 15000 exp.?
 
Tråden är nu 3 sidor lång och du verkar stå och stampa på samma ställe som när du startade tråden.
Köp en en D80 och bli nöjd !
Du lutade ju åt D80 redan från början.

Lite plastig, billiga gummitutor i stället för riktiga luckor men annars en riktigt bra kamera.

Skillnaden i bildkvalité, om det finns någon är försumbar.
De fördelar som K10 har verkar inte vara något som du värdesätter.

Enligt min mening gör du ett misstag, K10 och (eftersom inte Erland nämnde det) Canon 40D är mer kamera för pengarna.

Men på med regnskyddet och skruva upp ISO:t så blir det bilder även med en D80.

Micke.
 
Senast ändrad:
Lawson skrev:
Enligt min mening gör du ett misstag, K10 och (eftersom inte Erland nämnde det) Canon 40D är mer kamera för pengarna.
;-D

Tyvärr är ju inte 40D lika löjligt billig längre -- Kungsholms foto har höjt nån tusenlapp. Men kanske har du rätt i att den är ganska prisvärd i alla fall.
 
Starsailor skrev:
Ah!
Kul med en som varit i samma situation. Då vet du hur svårt det är!

Men om jag ska dra det till sin spets så är det egentligen bara vädertätningen (ok, lite stabilisering också) jag saknar med D80. Hade den haft det vore det inga problem att välja.



Hur mkt tål egentligen D80?

* Ska man t ex få ångest eller överlever den ett lätt duggregn en kortare stund?
* Klarar den resor till subtropiska länder?
* Får den fnatt om jag är på en strand och det börjar blåsa lite sand på den?
* Och hur går det om jag bor i tält en vecka med fukt som kan uppstå?
* Lite snö (inte snöstorm :)

Jodå, velade fram och tillbaka länge o väl ^^.
Det var först då jag greppade D80 efter att också ha känt på K10D jag bestämde mig. D80 kändes bättre för just mig. Bilderna kändes dessutom lite mer tilltalande(i mitt tyckte), och visste att jag ville bygga ut systemet i framtiden och då fördrog jag Nikon.

Hade ute den i lite nån gång när det snöade i vintras med kameran i högra handen och paraply i den vänstra. Den blev lite fuktig (på utsidan såklar;) ), men den fungerade som den skulle. Tror säkert den fungerar i lite fuktigare miljöer, funkat för mig iaf. Har varit lite att den jag haft den liggandes i lite fuktigt gräs och det har fungerat. Lite vågat, men de va under kontrolerade former;). Sand klarar den säkert, nog optiken man ska va noga med att ha filter på dock. Kanske inte så kul med repor bara, trots allt plast det handlar om.
 
ANNONS