Annons

Beslutsångest - D80 eller K10D

Produkter
(logga in för att koppla)
Starsailor skrev:
Kul med en D80-ägare som motpol till K10D-diggarna!
Är nyfiken på varför du inte skulle satsa på en D80 i dagsläget?


Inga fler D80-innehavare som vill säga nåt i saken?


Idag skulle jag nog om jag hade råd köpa en Nikon D300!
Mest för användbarheten på höga iso-tal.
Det är ju alltid så att det ständigt kommer nya kameror och då vill man ha!:)
Det kommer ju nya finesser hela tiden.
Därför tycker jag andrahandsvärde är rätt viktigt och jag inbillar mig att det är lättare att sälja marknadsledande namn jämfört med ett uddare märke.
När det gäller själva fotograferandet så kan man ju i princip köpa vilken kamera som helst, alla på marknaden hänger med så att en amatör blir nöjd.

Nikon D80 är det absolut inget fel på , jag är helnöjd på alla sätt och vis.
Men D300an hägrar!
Men då kommer väl D400!:))
 
Sven-Erik Nordenhed skrev:
D80 liten?
Har du nånsin hållit i en?
Den är större än D40 och större än nya D60.
Sen är D80 mycket mer ergonomisk än vad Pentax är.

Jag har själv Nikon D80 men jag skulle nog satsa på en Canon D40 idag alt Nikon D300 men D300 går ju i en annan prisklass.
Iso 6400 som std , det kallar jag kamera!:))
Pentax skulle jag inte ens fundera på , det är bättre att gå på marknadsledarna.
Inte minst för andrahandsvärdet.

D80 ÄR mindre än K10. Bra eller dåligt? Välj själv!

Andrahandsvärdet bättre på marknadsledarna?
Är det verkligen så?

När D300 kom exploderade beg. marknaden av äldre Nikonhus.
Skulle tro att det idag är väldigt svårt att sälja tex. D200 till ett vettigt pris.
Nypris idag för D200 8300:- Beg.pris ???

Men håller med dig om att D300 verkar vara en fin kamera, sökaren är kanon, stor och ljus.
Men varför sitter det gummitutor på en kamera i den här prisklassen, ser ut som de tagit delar från en kompakt för 1500:-
När det gäller bruset så har Nikon klarat det bra men tydligen på bekostnad av detaljer.

Micke.
 
Om andrahandsvärdet har sjunkit på Nikon så borde väl det vara ännu sämre med andra mer udda märken antar jag?
Jämför med bilmarknaden exvis!
 
Sven-Erik Nordenhed skrev:
Om andrahandsvärdet har sjunkit på Nikon så borde väl det vara ännu sämre med andra mer udda märken antar jag?
Det är ganska troligt att Pentax K10D sjunker mer i andrahandsvärde än Nikon D80, men eftersom D80 är dyrare i inköp så kommer du nog ändå att förlora mer pengar på D80.
 
Starsailor skrev:

Inga fler D80-innehavare som vill säga nåt i saken?

Jag är D80 ägare=)!

Jag har själv varit i precis denna situationen, valet mellan K10D och D80. Vilken det blev vet ni;)

Jag valde D80 mycket på grund av den lååångt mycket mer logiska hanteringen, samt att den låg mkt bättre i handen. Dessutom uppfattade jag skärmen som både ljusstarkare och skarpare.
Att K10D har vädertätning lät inte så imponerande i mina öron efterssom optiken även den måste vara vädertätad, och då spelar det väl ingen roll? Blir dyrt o förse en så pass billig kamera med dyr vattentät optik. D80 är enligt mig absolut inte mindre än K10D, tvärtsom, snarare att D80 är snäppet högre. Tyngden väger dock högre hos K10D.
Greppet hos K10D uppfattade jag som inte särskilt skönt, och att sedan slutarljudet lät som en klickande symaskin avgjorde saken.
Tyckte även K10D hade vise värse exponeringsproblem. När jag körde lite med både min D80 och en annans K10D tyckte jag D80 bilderna blev ljusare med en helt annan klarhet.

D80 har inget dammsystem, men denna funktionen fick jag intrycket av inte fungerade så effektivt som man kunnat hoppas på. Bland annat påstod försäljaren att antidamm systemen knappt fungerade, samt att man hört lite rykten. Dessutom att min kompis 400D inte plockar bort något nämnvärt med damm. Har kanske förbättrats nu, men då va det inte mkt o hänga i julgranen.

Tyckte inte hellr K10D:s antiskak var någon funktion som kunde väga tillräkligt över till dens fördel mot allt de jag gillade med D80. Samt kan man ju få den funktionen i optiken istället.
K10D hade däremot annat att skryta med, alla dess olika program. Den har B och TAV och lite sådant. Dessa olika program insåg jag dock sedan redan fanns hos D80, fast i en annan form om man så säger. Ett program innebär att den automatisk ställer in ISO medans man själv ställer in Bländare och slutare. D80:s Auto ISO är ju samma sak, dessutom fungerar den snabbare.
B funktionen är bara Bulb och det finns på precis varenda systemare.

Sedan tyckte jag man gjorde inställningarna snabbare med D80, i och med att den har fler snabbknappar och dom sitter mer logiskt till. Att K10D har en Raw knapp på sidan gör inte att den är snabbare än kanske 2/100 än D80, efterson D80 slår man om genom en knapp som sitter precis bredvid vänstra tummen. Går precis lika fort.

Propagerar lite för D80, men vadå, jag valde mellan dessa två och det föll på D80. Att inte prata för den vore som o säga till mig själv att jag gjorde fel val ;)

Tycker du ska köra på Cyberphotos erbjudande med D80 hus, 18-55 mm VR med batterigrepp. Kände på den med batterigrepp på på Elmia i fredags. Påminner om en D3:a ^^

PS: Gillade även Nikons möjlighet att styra sina externa blixtar trådlöst!
 
Senast ändrad:
Att K10D har vädertätning lät inte så imponerande i mina öron efterssom optiken även den måste vara vädertätad, och då spelar det väl ingen roll? Blir dyrt o förse en så pass billig kamera med dyr vattentät optik.

Tyckte inte hellr K10D:s antiskak var någon funktion som kunde väga tillräkligt över till dens fördel mot allt de jag gillade med D80. Samt kan man ju få den funktionen i optiken istället.

*fniss*
 
Ludix skrev:
Tyckte inte hellr K10D:s antiskak var någon funktion som kunde väga tillräkligt över till dens fördel mot allt de jag gillade med D80. Samt kan man ju få den funktionen i optiken istället.
Att ha antiskak i optiken innebär ju dessutom stora fördelar. Då blir nämligen även sökarbilden stabiliserad och man kan se vad man fotograferar, vilket jag tycker är ett grundkrav för en kamera.
 
Zewrak skrev:
På Cyberphoto
Nikon AF 300/4D AF-S IF-ED 12975.-
Pentax SMC-DA* 300/4 ED (IF) SDM ca 11465.-

Den senare har antiskak och vädertätning.

Nej, usch så dum jag är..optik för 12000 e ju inte så farligt o köra på sin instegskamera.
 
Ludix skrev:
Nej, usch så dum jag är..optik för 12000 e ju inte så farligt o köra på sin instegskamera.

K10D är ingen instegskamera och det har hävdats att inte D80 är det heller. Dessutom så köper man väl bra objektiv och uppdaterar huset, snarare än tvärsom?
 
Zewrak skrev:
K10D är ingen instegskamera och det har hävdats att inte D80 är det heller. Dessutom så köper man väl bra objektiv och uppdaterar huset, snarare än tvärsom?

Och vad hade du tänkt o uppgradera K10D till?
 
Zewrak skrev:
Pentax K10D/K20D tycker jag personligen ska jämföras med D200/300. Om de sen får stryk, må så vara. D80 är någon abnormalitet som hamnar mellan K100D/K200D och K10D/K20D (eller mellan 450D och 40D på Canon sidan).

Men hursomhelst,

Här är vad jag är säker på:
D80 har inget antidammsystem, det har K10D.
D80 har ingen vädertätning, det har K10D.
D80 har inte stabilisator i huset, det har K10D.
D80 har inte DNG format direkt ur kameran, det har K10D
D80 har mindre buffer på både JPG och RAW, trots att de har samma framerate.
D80 har P,S,A,M,B + Scenery modes, K10D har Auto, P,Sv,Tv,Av,TAv,M,B,X och USER.

Här är vad jag är osäker på:
D80 har 2 eller 3 bracket frames, K10D har 3 eller 5.
D80 har ingen söt liten RAW knapp, det har K10D ;).
K10D har LCD belysning.
D80 är otäckt liten och lätt. K10D känns stabil och har skön jämvikt med objektiven.

Antingen kan man ju bry sig om specar, eller vilken kamera som faktiskt tar bäst bilder och har flest objektiv och tillbehör *hehe* ;)

Närå, helt allvarligt, jag är en nöjd D80 ägare och ser det mer på detta sättet. Köp en D80 istället för en yrkeskamera som D200 och få samma fina bildkvalite till drygt halva priset. Personligen har jag inget som helst behov av vädertätning t.ex. har du? Sen angående antiskak, Nikon har det i sina billigaste konsumentobjektiv idag och vill du lägga ut mer pengar finns det så klart även i de dyare objektiven som förvisso kanske kostar mer, men är fan så mycket bättre än pentax toarullar ;)

Jag tycker man ska tänka i ett större perspektiv än siffror i en spec, du köper faktiskt in dej i ett system och får leva med det utbud av objektiv, blixtar och andra tillbehör som bjuds, samt icke att förglömma service och support.

Intressant är ju också att titta på vad olika tillverkare spottar ur sig för nya produkter. Senaste åren känns det som att Nikon kört om alla i rejserfart, så fort Canon släppte 40D så smaskar Nikon dit D300 som en rå lax i fejset hehe. För att inte tala om D3. Och Pentax i all ära, men vafan, K10 som gör anspråk på att vara en proffskamera hänger ju inte med D80 i bildkvalite och jag tvivlar starkt på att K20 når upp till D300 klass, men det återstår väl att se?

mvh

Fredrik
 
-big kahuna- skrev:
Personligen har jag inget som helst behov av vädertätning t.ex. har du?

Jag ser det definitivt inte som ett minus när jag bor i ett land som har snöstorm 356 dagar om året ;).


Sen angående antiskak, Nikon har det i sina billigaste konsumentobjektiv idag och vill du lägga ut mer pengar finns det så klart även i de dyare objektiven som förvisso kanske kostar mer, men är fan så mycket bättre än pentax toarullar ;)

Det må så vara att de har antiskak i deras nyare objektiv. Men är man lite vriden åt att även kunna tänka sig äldre saker eller tredjeparts tillverkares toarullar, tex Carl Zeiss så är man utan stabiliseringen.


Jag tycker man ska tänka i ett större perspektiv än siffror i en spec, du köper faktiskt in dej i ett system och får leva med det utbud av objektiv, blixtar och andra tillbehör som bjuds, samt icke att förglömma service och support.

Visst är det så, när jag valde Pentax gjorde jag det med stor vikt vid ekonomi, med tanke på att jag troligen aldrig kommer att få råd med kameror i femtiotusen kronors klassen eller över det. Och skulle jag en dag få råd med det, så kan jag lika gärna köpa in mig i ett nytt system.


Intressant är ju också att titta på vad olika tillverkare spottar ur sig för nya produkter. Senaste åren känns det som att Nikon kört om alla i rejserfart, så fort Canon släppte 40D så smaskar Nikon dit D300 som en rå lax i fejset hehe. För att inte tala om D3.

D300 är ungefär 40% dyrare än 40D. Och nyare. 50D lär säkert vara lika bra som D300, sen kommer D400. Repetera. Och tänker man på ekonomin som jag, ska väl D300 närmare jämföras med Canon 5D?

Och Pentax i all ära, men vafan, K10 som gör anspråk på att vara en proffskamera hänger ju inte med D80 i bildkvalite och jag tvivlar starkt på att K20 når upp till D300 klass, men det återstår väl att se?

Vet inte om jag tycker att jag ser stor skillnad på K10D och D80 i de tester jag sett dem. Har inte någon D80 och jämföra med själv. Samma sak med K20D och D300, har bara sett ett test där de är jämförda med varandra, vet inte om jag tycker det var skillnad nog för att betala sex papp extra, för huset. Men jag tror säkert att D300 kan vara en bättre kamera än K20D.
 
ANNONS