Annons

Beslutsångest - D80 eller K10D

Produkter
(logga in för att koppla)

Starsailor

Medlem
Tidigare har jag mest fotat rörlig bild (Beta, DVCAM osv) och med digitala kompakter. Nu är jag däremot rejält sugen på att införskaffa mig min första digitala systemkamera. Jag har ingen optik sen innan så jag ska helt enkelt välja system också. Lätt? Nä!
Givetvis har jag lusläst Internet på recensioner, foruminlägg osv. Detta har tillsammans med att jag varit runt och klämt lite på en del kameror gjort att jag kommit fram till att Nikon D80 och Pentax K10D är de alternativ det står emellan. Jag har varit mkt inne på den ena av modellerna, men sen har det vänt fram och tillbaka några gånger. Jag är medveten om att jämförelsen har gjorts tidigare på många ställen, bl a här på Fs. Däremot tycker jag inte riktigt att jag hittat svar på mina funderingar och behov. Jag ska försöka att göra det så klart och tydligt som möjligt. Vore kul att få lite mer input utifrån om vad ni skulle välja i mitt fall:

Det kommer att bli ganska varierad fotografering för min del, men kanske främst för resor; statsmiljö, nattfoto, experimentellt, natur, macro, fjäll, porträtt mm. Egentligen har ju det mesta av ovanstående olika miljöer mest att göra med vilket objektiv jag väljer än vilket kamerahus, men nu vet ni i a f att det är blandade motiv som gäller.
Troligtvis kommer jag att välja en ganska enkel kit-optik (18-55mm) till att börja med och för att känna mig för hur det känns och hur mina behov kommer påverkas av det. Jag kommer förmodligen vilja utöka objektiven med ett bra vidvinkel-, ett macro- och ett teleobjektiv senare.
Ok, jag har alltså varit och känt lite (inga längre stunder) på båda kameror, men inte testat någon ute på fältet, vilket är synd att man inte har möjlighet till. Jag har istället listat de för- och nackdelar jag har kommit fram till. Allt är rangordnat med det viktigaste punkterna först.



Fördelar D80 (enligt mig):

* Ergonomin. Den känns något bättre/skönare i handen än K10D.

* Den känns i överlag något mer användarvänlig/lätthanterlig och logisk än K10D

* Lite mindre och lättare än K10D

* Menysystemet känns tydligare och mer logiskt

* Skönare och klart mer distinkta knappar än på K10D (jämför exempelvis avtryckaren)

* Batteriindikatorn

* Större utbud av objektiv (även om jag tycker det verkar finnas en hel del till Pentax också) Kanske främst beggade objektiv som är intressant



Fördelar D80 (vad jag läst om och som jag inte vet om det stämmer):

* Mindre brus än k10d?

* Snabbare autofokus

* Bättre ljusmätning?



D80 Nackdelar (enligt mig):

* Ingen vädertätning

* Ingen bildstabilisator (vet egentligen inte hur stort mitt behov av detta är, det finns ju VR-objektiv också).

* Inte lika gedigen känsla som i K10D, men känns ändå helt ok. Bättre än många andra plastmonster.

* Något dyrare än K10D


D80 Nackdelar (enligt vad jag läst):

* Ingen Raw-konvertering i huset (vet egentligen inte om detta är till någon nackdel)






K10D Fördelar (enligt mig):

* Vädertätning - Skönt at slippa vara nervös/orolig för att kameran ska få in fukt eller sand!!

* Känns gedigen och välbyggd

* Bildstabilisator (vet som sagt inte hur mkt jag behöver detta egentligen, kanske, kanske inte)

* Har en del funktioner som D80 inte har såsom t ex Tav-läget, User-läget, x- och b-läget (vad nu de gör) och fler bilder i följd. Frågan är om jag kommer använda dessa? Svårt att säga i dagsläget)



K10D Nackdelar:

* Inte fullt så skön som D80 (blev inte fullt samma ett-med-handen-känsla som med D80)

* Något för stor och tung

* Menysystemet (känns föråldrat och onödigt användarovänligt )

* Knapparna/avtryckaren

* Batteriindikatorn

* Utbudet av objektiv (t ex på beg.marknaden)



K10D Nackdelar (enligt vad jag läst):

* Högre brus




Jag har absolut inte bestämt mig, men i dagsläget lutar det lite åt D80. Hade den haft vädertätning hade det varit klart. Om den haft bildstabilisering också, hade jag förmodligen haft den i knät nu. :)
Jag har givetvis kikat på D200 också, men jag känner att det är lite overkill (både kamera- och prismässigt) som första kamera. Det enda jag saknar från den till D80 är ju vädertätningen. Annars känns D80 som ett lämpligare val tror jag. Men K10D står ju också där bredvid och har sina fördelar... Svårt, mycket svårt. :-/

Alright det var allt för nu. Jag uppskattar verkligen all ev. input och diskussion som förhoppningsvis blir av! Jag återkommer nog med fler funderingar i andra trådar.


******************************************


Förresten en sista sak:
Jag har fått för mig att det är skillnad på Nikons och Pentax Raw-format. Tyckte jag läste att D80 inte har helt okomprimerade Raw-filer. Kan det stämma och vilken skillnad blir det egentligen i praktiken jämfört med K10D?
 
Senast ändrad:
Inte funderat på Pentax K200D + 18-55/3,5-5,6 + 50-200/4,0-5,6 istället för K10D?

Ungefär samma pris som D80 och låter mer som du vill ha det med storlek och så, dessutom är de ju båda "instegs" kameror.

Personligen tycker jag inte att bruset är särskilt störande på K10D och enligt dpreview är det i princip ingen skillnad. Om du använder raw format så är de likvärdiga på bildkvalitet och på brus. Kolla testet på K10D där de jämförs mot varandra.

Batteriindikatorn har jag aldrig haft problem med, faktum är att den har inte gått ned till halv ens en enda gång för mig. Och det efter 500 exponeringar på samma dag. Laddar alltid batteriet på kvällen när jag kommit hem.

Men som sagt, är D80 bättre ergonomiskt och i menyer etc. Kanske det är bättre med en sådan. Begagnatmarknaden ser jag som intressant på Pentax, dels för att det finns relativt mycket gamla M42 objektiv ute och flyger runt. Hittade två stycken för en femtiolapp på den lokala "Ta till vara" verkstaden :D. Dessutom är det färre köpare på Pentax saker så priserna blir inte så höga.

K200D är dock en mindre kamera men vädertätad och betydligt nyare, du får den med 2 kit objektiv från 18mm till 200mm för samma pris om inte lite billigare än D80.
 
En annan kamera som det kan finnas anledning att titta på är Canon 40D, som just nu säljs ut löjligt billigt. Ungefär samma pris som D80, men en modernare och på de flesta punkter bättre kamera.
 
Tack för svaret!


Zewrak: Mjaa, jag har sneglat lite på K200D och även känt på den som hastigast. Det är säkert en schysst kamera på många punkter, inte minst vädertätningen som jag saknar på D80. Men den saknar en hel del saker också:

* Inget främre inställningshjul, vilket ger flera nackdelar

* Menyerna ser inte ut att vara mycket förbättrade mot K10D

* Ergonomin - Ska jag inte uttala mig alltför mkt om, men jag har för mig att greppet för högra handen kändes som på K10D, där lillfingret fick svårt att få plats och liksom nästan hamnade under kameran. Det är ju liksom ett "tak" på det greppet, vilket inte D80 har på samma sätt.

* Mindre manuella möjligheter (jag kommer köra både manuellt och auto)

* Sämre seriebildtagning har jag läst mig till

* ISO börjar på 200 (kanske inte nån nackdel, men lite annorlunda käns det som)

* Saknar en del direktvalsknappar såsom ljusmätningsmetod och autofokuspunkter



Sen till priset:

På Scandinavianphoto kostar K200 inkl. 18/55 + 50/200 9200:- Med 18/55 kostar den 7400:-
Fotokungens motsvarande priser är 8800:- och 7100:-

Jag kan köpa en ny D80 med 18/55-objektiv + batterigrepp för 7500:- så billigare vill jag inte säga att det är. :)
 
Senast ändrad:
ErlandH skrev:
En annan kamera som det kan finnas anledning att titta på är Canon 40D, som just nu säljs ut löjligt billigt. Ungefär samma pris som D80, men en modernare och på de flesta punkter bättre kamera.

40D är säkert en kanonkamera, men löjligt billigt? När, var, hur?
Jag kikade på Pricerunner och hittade billigaste pris på 9169:- + frakt (enbart hus) och då finns ingen fysiskt butik om något händer.
Med 17-85-optik och frakt ligger den på drygt 12000:- Så det är en bit över D80 vågar jag påstå.

Du kanske tänkte pris på en beggad 40D?
 
Mitt personliga tips är härmed:

Pentax K10D kamerahus + Sigma EX 18-50/2,8 Macro + 2GB minne + UV-filter + väska + microfiberduk

11.500.- Cyberphoto

eller

Pentax K10D + SMC-DA 16-45/4 ED AL + Extra batteri + 2GB minne + väska + UV-filter + microfiberduk

10.690.- Cyberphoto

Men jag är helt partisk i frågan. Men om jag skulle ha köpt kamera idag, hade det blivit det övre paketet eller en Canon EOS 40D, som är sjukt billig.

Lillfingerproblemet löses med batterigrepp. Eller att man flyttar upp handen 0.5cm ;). Såg förövrigt att det är ett nytt grepp på gång som tillbehör för K20D. Såg väldigt övertygande ut.
Scrolla ner till slutet av sidan.
 
Starsailor skrev:
40D är säkert en kanonkamera, men löjligt billigt? När, var, hur?
Jag kikade på Pricerunner och hittade billigaste pris på 9169:- + frakt (enbart hus) och då finns ingen fysiskt butik om något händer.
Med 17-85-optik och frakt ligger den på drygt 12000:- Så det är en bit över D80 vågar jag påstå.

Du kanske tänkte pris på en beggad 40D?

Men du får tillbaka 1870.- av canon i deras cashback kampanj.

Sen ska du tänka på att D80 är egentligen en nivå under Pentax K10D och Canon 40D.
 
Senast ändrad:
Det här med menyerna. Du vänjer dig, tveka inte en sekund på det. Köper du en kamera du inte använt innan känns det mesta krångligt. Jag har inga som helst problem att hitta i menyerna.
Och gällande direktknappar så kommer du nog in i samma meny med två eller tre tryck istället för ett. Tar kanske 2 sek längre tid :) Det är inget att bråka om ju.

Mit tips är som Zewark:s
Pentax K10D kamerahus + Sigma EX 18-50/2,8 Macro + 2GB minne + UV-filter + väska + microfiberduk

ev annan väska, vet inte vad det är för nån men jag har en lowepro slingshot 200. Jäkligt smidig.

Objektivet som föreslås är toppklass. Köper du ett kit är risken stor att du ändå vill byta upp dig om ett år. Macrofunktionen är också en bra grej.
 
Zewrak skrev:
Mitt personliga tips är härmed:

Pentax K10D kamerahus + Sigma EX 18-50/2,8 Macro + 2GB minne + UV-filter + väska + microfiberduk

11.500.- Cyberphoto

eller

Pentax K10D + SMC-DA 16-45/4 ED AL + Extra batteri + 2GB minne + väska + UV-filter + microfiberduk

10.690.- Cyberphoto

Men jag är helt partisk i frågan. Men om jag skulle ha köpt kamera idag, hade det blivit det övre paketet eller en Canon EOS 40D, som är sjukt billig.

Lillfingerproblemet löses med batterigrepp. Eller att man flyttar upp handen 0.5cm ;). Såg förövrigt att det är ett nytt grepp på gång som tillbehör för K20D. Såg väldigt övertygande ut.
Scrolla ner till slutet av sidan.



Det är helt ok att du är partisk! Jag uppskattar ändå dina svar även om jag har detta i åtanke. :)
Kitten du föreslår är säkerligen schyssta, men lite över budget som första systemkamera. Paketen är exempelvis 3-4000:- dyrare än D80-paketet jag hittat. Men K10 finns ju med enklare paket också till mindre pris.
En viktig anledning bortsett från pengarna är att jag inte riktigt kan se vad jag har för objektivbehov om ett år eller två och tänkte därför att det kan vara ok att börja med ett kit-objektiv. Ska dock sägas att jag sneglat på Nikons och tredje parts tillverkares 18-200mm objektiv med bildstabilisering...

Hehe, ett batterigrepp löser säkert problemet, men det gäller att skaffa ett också och blir det ytterligare 1500-2000:- Visst kan man flytta fingrarna lite, men det var just då som det inte kändes lika bekvämt att hålla i K10:an jämfört med D80. Den sistnämnda har ju inget "tak" på greppet som K10:an har.
 
Zewrak skrev:
Men du får tillbaka 1870.- av canon i deras cashback kampanj.

Sen ska du tänka på att D80 är egentligen en nivå under Pentax K10D och Canon 40D.


Cash-back är kalas (önskar Nikon och Pentax hade det med), men en 40D blir nog ganska långt över budget ändå, tyvärr...
Sen undrar jag på vad du grundar att D80 "egentligen är en nivå under" K10D?
Att 40D är nästa steg mot semi-proffskamera håller jag med om, men inte att D80 skulle vara det. Många framhåller ju D80 som en bättre kamera än K10, men att den saknar det jag saknar; nämligen vädertätning och bildstabilisering.
I förra numret av M3 hade de stort systemkameratest i två prisklasser. Det var 5 kameror upp till 8000, där bl a K10D är med och 5 kameror mellan 13- och 18000 där bl a D300 och 40D är med. Sen var det ett litet inflik gällande D80. Den var inte med pga att den "föll mellan stolarna", både pris- och prestationsnässigt. Jag vet inte hur kompetenta M3 är när det gäller systemkameror, men de är ju inte de enda som framhäver D80 som bättre än K10D. Vore som sagt intressant att höra din partiska åsikt om detta. ;-)
 
Chewbacca skrev:
Det här med menyerna. Du vänjer dig, tveka inte en sekund på det. Köper du en kamera du inte använt innan känns det mesta krångligt. Jag har inga som helst problem att hitta i menyerna.
Och gällande direktknappar så kommer du nog in i samma meny med två eller tre tryck istället för ett. Tar kanske 2 sek längre tid :) Det är inget att bråka om ju.

Mit tips är som Zewark:s
Pentax K10D kamerahus + Sigma EX 18-50/2,8 Macro + 2GB minne + UV-filter + väska + microfiberduk

ev annan väska, vet inte vad det är för nån men jag har en lowepro slingshot 200. Jäkligt smidig.

Objektivet som föreslås är toppklass. Köper du ett kit är risken stor att du ändå vill byta upp dig om ett år. Macrofunktionen är också en bra grej.


Ja, man vänjer sig säkerligen med menyer och knappar, men ju lättare kameran är att sköta desto bättre.

Japp, jag skulle också köpa en annan väska. Jag vill ha en väska som inte ser ut som en kameraväska, dvs kameraformad. :)

Som jag skrev tidigare så vet jag inte vilka olika objektivbehov jag kommer att ha framöver och tänkte att det kan vara en bra idé att börja med ett kitobjektiv eller liknande. Är det en dum idé mån tro?
 
Starsailor skrev:
Cash-back är kalas (önskar Nikon och Pentax hade det med), men en 40D blir nog ganska långt över budget ändå, tyvärr...
Sen undrar jag på vad du grundar att D80 "egentligen är en nivå under" K10D?
Att 40D är nästa steg mot semi-proffskamera håller jag med om, men inte att D80 skulle vara det. Många framhåller ju D80 som en bättre kamera än K10, men att den saknar det jag saknar; nämligen vädertätning och bildstabilisering.
I förra numret av M3 hade de stort systemkameratest i två prisklasser. Det var 5 kameror upp till 8000, där bl a K10D är med och 5 kameror mellan 13- och 18000 där bl a D300 och 40D är med. Sen var det ett litet inflik gällande D80. Den var inte med pga att den "föll mellan stolarna", både pris- och prestationsnässigt. Jag vet inte hur kompetenta M3 är när det gäller systemkameror, men de är ju inte de enda som framhäver D80 som bättre än K10D. Vore som sagt intressant att höra din partiska åsikt om detta. ;-)

Pentax K10D/K20D tycker jag personligen ska jämföras med D200/300. Om de sen får stryk, må så vara. D80 är någon abnormalitet som hamnar mellan K100D/K200D och K10D/K20D (eller mellan 450D och 40D på Canon sidan).

Men hursomhelst,

Här är vad jag är säker på:
D80 har inget antidammsystem, det har K10D.
D80 har ingen vädertätning, det har K10D.
D80 har inte stabilisator i huset, det har K10D.
D80 har inte DNG format direkt ur kameran, det har K10D
D80 har mindre buffer på både JPG och RAW, trots att de har samma framerate.
D80 har P,S,A,M,B + Scenery modes, K10D har Auto, P,Sv,Tv,Av,TAv,M,B,X och USER.

Här är vad jag är osäker på:
D80 har 2 eller 3 bracket frames, K10D har 3 eller 5.
D80 har ingen söt liten RAW knapp, det har K10D ;).
K10D har LCD belysning.
D80 är otäckt liten och lätt. K10D känns stabil och har skön jämvikt med objektiven.
 
D80 liten?
Har du nånsin hållit i en?
Den är större än D40 och större än nya D60.
Sen är D80 mycket mer ergonomisk än vad Pentax är.

Jag har själv Nikon D80 men jag skulle nog satsa på en Canon D40 idag alt Nikon D300 men D300 går ju i en annan prisklass.
Iso 6400 som std , det kallar jag kamera!:))
Pentax skulle jag inte ens fundera på , det är bättre att gå på marknadsledarna.
Inte minst för andrahandsvärdet.
 
Jodå, kände på en i butik samtidigt som K10D och den kändes liten jämfört med K10D, vilken är den kamera jag jämför med här också. Ergonomin vet jag inte, jag tyckte alla kameror jag gick ut och klämde på var obekväma, men vande mig snabbt med min K10D, har inte tränat mig på en D80, men kanske skulle tycka den var bekväm efter ett tag med.

Angående andrahandsvärdet, jag kan inte påstå att andrahandsvärdet på Pentax är dåligt i jämförelse med de andra märkena. Förutom på objektiv, vilket jag iofs tycker är bra. Köper billigare begagnade objektiv än vad folk med Nikon och Canon gör :p. Dessutom om du är aktiv på begagnatmarknaden är det väl bra om du har ett system med lite marknadsandelar? För vad jag förstår av marknadsekonomi så är det väl så att ju fler köpare, desto dyrare varor?

Förövrigt tycker jag inte andrahandsvärdet på ett kamerahus spelar någon roll, det är inte värt att sälja dem, om du inte har en 5D eller högre, då kanske du kan använda slantarna du får för en begagnad kamera att köpa ner dig till en instegskamera.
 
Sven-Erik Nordenhed skrev:
D80 liten?
Har du nånsin hållit i en?
Den är större än D40 och större än nya D60.
Sen är D80 mycket mer ergonomisk än vad Pentax är.

Jag har själv Nikon D80 men jag skulle nog satsa på en Canon D40 idag alt Nikon D300 men D300 går ju i en annan prisklass.
Iso 6400 som std , det kallar jag kamera!:))
Pentax skulle jag inte ens fundera på , det är bättre att gå på marknadsledarna.
Inte minst för andrahandsvärdet.

Kul med en D80-ägare som motpol till K10D-diggarna!
Är nyfiken på varför du inte skulle satsa på en D80 i dagsläget?


Inga fler D80-innehavare som vill säga nåt i saken?
 
ANNONS