Annons

Festfoto på bröllop

Produkter
(logga in för att koppla)

jalan

Ny medlem
Tjena!
Jag ska ta lite festfoton på en polares bröllop nästa helg.Problemet är att jag inte bestämt mig för vilken glugg jag ska ta med mig än. Tänkte ta med mig en 24-105/4.0L IS först, men tror ni det blir för dålig vidvinkel för att vara på fest och ta mingelfoton med? Tipsa gärna om någon annan glugg med!
Kameran jag ska fota med är en 40D

Plåtade på bröllop senast igår. Min åsikt är att du behöver mer vidvinkel än 24mm. Jag körde nästan uteslutande med mitt 17-40, endast lite detaljer/närbilder tog jag med annan glugg. Och då har jag mindre "cropfaktor" på mitt hus än vad du har på ditt.
Däremot är det inte fel att ha med ditt 24-105 som komplement.

/Arne

Mingelfoton är ju mest porträtt och lite interiörbilder och enligt min åsikt räcker 24 mm. Har haft två liknande uppdrag och då använde jag mitt 20/1,8 flitigt vilket fungerade bra, men jag hade klarat mig med lite mindre vidvinkel också (använde det mycket för ljusstyrkan).

Skillnaden mellan 20 och 24 mm är ganska marginell även om min kamera har cropfaktor 1,5 och din 1,6 så det borde inte vara några problem.

Tack för svaren! Tror jag kör med 24-105:an, men kompletterar med en 17-55:a. Det blir nog perfa...

Ja för tusan, det blir kanon. 17-55 har väl dessutom f/2.8 så då har du ju även lite ljusstyrka att leka med.
Lycka till, glöm inte att ha kul när du plåtar!! =)

/Arne

ANNONS
Götaplatsens Foto