Annons

Fick min 30D!

Produkter
(logga in för att koppla)
Fina bilder! Roligt att du är nöjd. Jag har också beställd en 30D, men det dröjer för gluggen jag ska ha finns inte inne.

Bass skrev:
Fick hem min 30D och jävlar vilken fin kamera!

Jag kan inget annat än att hålla med dig.
Har haft min ett tag nu och inte hittat något som stör, en sak jag undrar bara, hur länge räcker batterierna egentligen, efter 800 bilder är det fortfarande fulladdat!
Dynax 7D'n jag hade innan slukade ett batteri per 250 bilder.

Grattis

alltid kul med nya prylar ;-)
väldigt fina bilder du tagit, är intresserad av vilken optik du använde för de bilderna.

Även jag lever i glädjerus med min D200, letar dock vettig optik att komplettera med.

Grattis till nya kameran och lycka till!

Hästbilden gillar jag mest! Kanonfin!
Enligt exif-infon så är det en 400/5,6 som du
har använt..!

Hmmm! Vid ytterliagre en titt på blombilden så gillar jag den lika mycket! :)
Det är ju med Sigma 17-70 som du har fotograferat blomman, för de som vill veta! :)

/Benny

Senast ändrad:
Oj vilka härliga bilder. Nu vill jag oxå ha en sån kamera*S*
Undrar oxå vilket objektiv du har använt till dessa bilderna?
/ Mvh Pia

Tjenare!
Objektivet för Blomman är mycket riktigt Sigma 17-70. Har inte hunnit testa det så mycket men det verkar riktigt skarpt och "macro" funktionen är riktigt kul! Kan nästan nudda målet med glaset när jag tar bilderna.

Hästen är tagen med 400 F/5.6L + Tamron 1.4x TC
Helt plötsligt känns denna combo som en riktig killer.

Största skillnaden med bara en dags erfarenhet.
AUTOFOKUUUUSS!!!
Vilken skillnad mot min 350D. Kan vara så att jag hade ett dåligt ex av 350 och ett bra av 30D. Men 400 5.6L med TC .. då pressar man autofokusen och med 350D så jagade linsen och det var svårt att få det att fungera.

Men 30D låser AF in sig blixtsnabbt och hur lätt som helst!:

Tycker bilderna blir skarpare.

LCD skärmen är värd hur mycket som helst tycker jag.

Kamerans byggkvalitet. Inte för att 350D är en dålig kamera, men när man håller 350D i ena handen och 30D i andra så känns 350D som en liten leksak. Robust och skriker kvalitet.

Skärpa??? Tycker bilderna är mycket skarpare med mina objektiv som jag använde med 350D.

Hastigheten, och arbetarvänligheten. Mycket enklare att jobba med. Snabbare o smidigare pgr av joystick och hjulet.
5 skott i sekunden när man fotar fåglar är ju inte helt fel :)

Jag kommer nog med klagosång snart men än så länge verkar allt helt fantastiskt bra!
Ska ut senare i dag o testa mer ^^

Canon är fantastiska... med min kamera fick jag ju erbjudandet att regerstrera mig och dom sänder hem ett 512 mb minneskort... Idag fick jag hem 3 st brev med 512 mb kort TACK canon =D

Re: Re: Fick min 30D!

Segeson skrev:
Jag kan inget annat än att hålla med dig.
Har haft min ett tag nu och inte hittat något som stör, en sak jag undrar bara, hur länge räcker batterierna egentligen, efter 800 bilder är det fortfarande fulladdat!
Dynax 7D'n jag hade innan slukade ett batteri per 250 bilder.

Runt 1000 bilder med lite titt i displayen emellanåt osv.
Min första laddning på 20D höll på pricken 2.164 exponeringar, har inte läst om någon högre siffra någonstans. Nu har du ju lite större display i 30D, tar den mer ström kanske?

/ Kenneth

Clubson skrev:
Canon är fantastiska... med min kamera fick jag ju erbjudandet att regerstrera mig och dom sänder hem ett 512 mb minneskort... Idag fick jag hem 3 st brev med 512 mb kort TACK canon =D

lol, kul för dig. Du tryckte kanske enter 3 ggr :)

Bass skrev:
Största skillnaden med bara en dags erfarenhet.
AUTOFOKUUUUSS!!!
Vilken skillnad mot min 350D. Kan vara så att jag hade ett dåligt ex av 350 och ett bra av 30D. Men 400 5.6L med TC .. då pressar man autofokusen och med 350D så jagade linsen och det var svårt att få det att fungera.

Intressant att det fungerar bra med din 400 + extender på 30D'n. Har också beställt en 30D. Körde min nya 400/5,6 med canons extender 1,4(tejpmodad) förra veckan och visst måste den jaga för att hitta focus, ibland 1-2 sekunder, jädrigt irriterande på flygande fåglar, nu kanske det fungerar med 30D'n. Inget supernödvändigt men vore ju kul om det fungerar.

Jag köpte min med 17-85 is kit så jag vet inte! Sen att jag fick två kort extra ja jag gråter inte =D

Verkligen grymma bilder, gillar mest blomman. Men menar du att du inte skulle kunna ta samma bild utan märkbar kvalite förändring med din gamla 350D?
Vad jag har förstått så är alla d50 d70 d7d d5d d350 d.v.s. instegskamerorna väldigt lika i kvalite men hur mycket större är steget till 30D som ändå inte är "top of the line".

Jag menar rent bildmässigt då.

Jag vill ha det till att bildkvaliten beror på 80% objektiv och resten kamera ( mellan tummen och pekfingret).

Nu är det inte bara Bassel som får svara utan alla som tycker sig veta skillnaden mellan 30d och någon "sämre" kamera.

/Patrik som hoppas någon gång kunna ta sådana bilder med sin dynax 5d.

För att visa att det inte bara är "Bassels" 30D som fungerar bra kan ni kika lite på dessa blommor. En av dom är nog samma sort som en av Bassels.
Bilderna är beskurna och nerdragna till 1024 pixlar på längsta sidan, inget annat är gjort.
Blomma 1
Blomma 2
Blomma 3
Japanskt körsbärsträd

edit: bilderna är tagna med 30D och kitgluggen 17-85 IS USM

Jag tycker att det mesta hänger på optiken..och det är vad man bör satsa på i första hand.
Jag har ägt Canon D60 och 10D, numera har jag Canon 1D Mark II N och en 350D.
Vad det gäller just bildkvalitet så tycker jag att D60/10D/350D är ganska lika, men de har nog lite olika inställningar som standard.
Det kan göra att man upplever bilderna olika med samma optik.
Med 350D får man nog mindre brus än de äldre husen.

Med min Mark 2:a är det mjukare bilder och mindre brus. Lättare att få till färger korrekt också, verkar det som i alla fall.
Sedan är det ju som natt och dag vad det gäller stabiliteten mellan Mark 2:an och 350D och just stabilitet bidrar till bättre bilder.

/Benny

P.S Mycket fina bilder Peter!

ANNONS
Götaplatsens Foto