Annons

Filhantering i PS och XP

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan_Hackman

Aktiv medlem
Jag har en massa bilder i Photoshop-format (PSD) på min externa hårddisk som jag vill spara som jpg-bilder i mappen Mina bilder på datorns hårddisk.

Så jag öppnar bilderna i Photoshop 7.0 och för varje bild väljer jag Spara som och jpeg. Photoshop föreslår då att bilden ska sparas i originalmappen, så jag rullar ned menyn och väljer Mina dokument och klickar sedan på Mina bilder. Dessutom passar jag på att markera och radera det irriterande tillägget "kopiera" i filnamnet. (Copy på engelska blir kopiera och inte kopia...)

Eftersom det rör sig om väldigt många bilder blir det tröttsamt att hela tiden klicka sig fram till rätt mapp. Andra program brukar komma ihåg vilken mapp man sparade i senast.

Jag är säker på att någon datakunnig här på Fotosidan har tips om hur man förenklar detta förfarande.

Johan Hackman

Jag brukar använda ett program som heter Easy Thumbnail som är gratis att ladda ner. Där markerar du bilderna du vill ha omvandlade till JPG (och ev. förminskade) och markerar mappen de ska till. Tryck "Make" och gå och ta en kaffe och så är det klart.
En lite resavering dock, jag har aldrig kört det med PSD utan bara TIFF och JPG så jag är inte hundra på att det fungerar. Men eftersom det är gratis kan det vara värt att prova.

Greven

Ett makro i Photoshop borde väl kunna fixa saken?

Eller Photoshops "Image processor", men den kanske inte fanns i ver 7?

ANNONS
Götaplatsens Foto