Annons

Filhanteringsfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Dadid

Aktiv medlem
Jag bearbetar med mina bilder på min bärbara arbetsdator.
Ännu så länge klarar sig min D:partition, men jag ser att det börjar bli ont om plats.
I dagsläget har jag ca 12000 bilder och jag rensar ganska rabiat. Jag vill dock inte vara allt för snål.
Hur tycker ni att jag skall gå till väga? Det känns viktigt att kunna arbeta på den dator jag ständigt har med mig.

Jag tar backup ca en gång i veckan till en extern usb-disk. Hur bör jag lägga upp arbetet framledes?

/David

Skaffa en större d: hårddisk eller en smidig usb/firewire hårddisk som du kan ha i laptopväskan..
Firewire behöver ingen strömadapter vilket usb behöver.. är inte hundra på de senaste dock.

Annars om du har tillgång till internet, så kan du köra via ftp till en server som du har hemma. Då har du de flesta bilderna på servern och kan komma åt dessa var som helst bara du har tillgång till internet..

Firewire behöver ingen strömadapter vilket usb behöver.. är inte hundra på de senaste dock.

Jag är däremot helt hundra på att min lösa disk (lacie littledisk) inte behövt strömadapter vid något tillfälle jag använt den hittills, varken med usb eller fw.

Det följde förvisso med en extra usb-till-ström-sladd som jag tror behövs om man råkar ha för låg effekt(?) på sin usb-buss, så du har nog både rätt och fel. :)

Jag är däremot helt hundra på att min lösa disk (lacie littledisk) inte behövt strömadapter vid något tillfälle jag använt den hittills, varken med usb eller fw.

Det följde förvisso med en extra usb-till-ström-sladd som jag tror behövs om man råkar ha för låg effekt(?) på sin usb-buss, så du har nog både rätt och fel. :)

:)
Antog det.. är något långt in i bakhuvudet som säger att de senaste usb hd:na inte behöver strömadaptrar.. har bara de äldre usb-chassina själv.

Tyvärr saknar min TravelMate 6293 firewire.
Stora USB-diskar finns nog inte utan strömadapter? Jag har någon mindre HDD utan, men det är till föga hjälp.
Är det verkligen en god idé att arbeta direkt mot en USB-disk? Det låter tungrott..

/David

Är det verkligen en god idé att arbeta direkt mot en USB-disk? Det låter tungrott..

/David

Självklart går det snabbare med en intern hårddisk, så om du kan köpa en större d: hd så gör det.
Jag vet ju inte hur du brukar jobba, men själv använder jag mig inte av så många bilder åt gången. De bilder som jag tankar ner från kameran sparar jag på d:, sen när jag är klar med dessa åker de över till usb-disken. Därifrån kan jag lätt hämta bilder om jag skulle behöva, med hjälp av Lightrooms bildarkiv.. Tar bara några sekunder så ligger de i photoshop.

Behöver Du ha tillgång till alla 12.000 bilderna, alltid och överallt? Det känns mer som att Du borde fundera över hur Du ska arkivera det som är färdigarbetat, än att klämma in alla bilder i en enda uppkoppling.

En lösning kan vara NetGear Stora - nätbaserad lagring - 1 TB hemma i garderoben - access över Internet.

Stora USB-diskar finns nog inte utan strömadapter? Jag har någon mindre HDD utan, men det är till föga hjälp.
En liten, lätt usb-disk på 500 GB kan man köpa för 700-800 kr i vilken butik som helst. Den behöver ingen annan ström än den som kommer i usb-sladden från datorn.

Om man tycker den är långsam (normalt tror jag inte man tycker det) kan man ju temporärt lägga över de mappar man ska arbeta med i datorns hd.

ANNONS
Götaplatsens Foto