Annons

film för nybörjarkurs?

Produkter
(logga in för att koppla)

bumbe

Medlem
Hej hej!

jag ska börja gå en fotokurs för nybörjare om några veckor.
Har dock inte fått tag i min kursledare
och behöver iaf hjälp med vad för film jag ska ladda min kamera med.
har en canon eos -gammal-sak.
och vi ska lära oss att framkalla bilder själva.
och det är i färg...

så om någon har något tips
eller råd till mig om detta så skriv gärna en rad

tack och hej!
/bobo

huh?

ingen aning.
standard?

jag är nybörjare som sagt.
och hade hoppats på typ: välj "Agma STX 430"

ja du fattar...

Fotokurs för nybörjare med färgframkallning som kursmoment låter ovanligt.

Jag tycker inte du behöver krångla till filmvalet, det mesta duger bra. Speciellt innan du börjar få koll på processen och vad du vill ha.

Fuji Reala 100 är en trevlig film när det är ljust eller kameran är på stativ. Vill du ha något mer allround så kan en 400-film vara lämplig. T ex Kodak Portra 400 UC. Men du kommer nog minst lika långt med en stormarknadsfilm när du lär dig processen.

hmm. nu ljög jag nog.
det kanske inte alls är i färg... =S

så här står det på sidan.

"Foto I

Du lär dig hur din kamera fungerar och grunderna i fotografering, framkallning, kopiering och förstoringsarbete.

Begrepp som skärpedjup och ljusstyrka förklaras och förhållandet tid/bländare tas upp, nyttiga kunskaper även vid användning av digitalkamera.

Inga krav på förkunskaper, men du måste ha tillgång till en egen (icke digital) systemkamera"

kanske är svartvitt...?
vad ska jag då ha för film?

Det är nog svart-vitt, färg är svårare och känsligare att framkalla själv, speciellt om man är nybörjare.

En bra allround svartvit film är Kodaks Tri-X 400 ISO.

Jag röstar också för Kodak TriX ISO 400. Utifrån kursbeskrivningen tycker jag det låter som svartvit foto som avses, hade det varit färg hade det nog stått det.

kalasbra! tack för all hjälp nu då.

får nog försöka ringa kursledaren
några gånger till så jag vet vad jag anmält mig till ;]

tack än en gång.

Utifrån den där beskrivningen kan du nog utgå från att det är svartvitt som gäller. Precis som Charlott skriver: Hade det varit färg hade de skrivit det. Färgframkallning och -kopiering hör mer hemma i en egen kurs än tillsammans med en allmän kurs i fotografi.

Men att ringa skadar ju knappast.

Åh. Framkalla färgbilder är roligt. Du får tjata att du vill göra det också.

Jag får väl vara liter rebell och rekommendera Kodak Tmax 400 då. :p
Gärna pressad till 800.

uchman skrev:
Åh. Framkalla färgbilder är roligt. Du får tjata att du vill göra det också.

Jag får väl vara liter rebell och rekommendera Kodak Tmax 400 då. :p
Gärna pressad till 800.

Som nybörjare tycker jag att man skall passa sig för Tmax 400 och i stället välja en mer "förlåtande" film. TriX är en klassiker och Fuji Neopan 400 funkar också bra, bägge är svåra att misslyckas med.

Åfan. Jag har faktiskt bara kört trix en gång. Men när jag gick i skolan satte de Tmax 400 Tmax 100 och Efke 50 i händerna på mig. Efter några lektioner använde jag uteslutande 50 asa. Så underbart korn. :).

ANNONS
Götaplatsens Foto