Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Film för rookie

Produkter
(logga in för att koppla)

Honkamaa

Aktiv medlem
Hej. Har iochmed inköpet av en EOS 5 gått över från den digitala världen till den analoga.

Nu undrar jag vad jag för film som rekommenderas, jag har nollkoll. Är lite sugen på dia, men är det dyrt kanske eller dumt för en rookie som mig?

Jag fotar mest natur och actionbilder, vill ha blåa himlar och gröna skogar.

Hur mycket kostar det att köpa/framkalla film? Var är det billigast?

Hur gör jag för att få "digitala kopior" på mina bilder på enklast sätt?

En förståndig kis,jaja..
Kodak Elite chrome 100 är en bra diafilm och ganska billig,passar fint som allround och vid gråväder kan du med fördel slänga i Extra color varianten..http://www.hegethorns.se/ är ganska billiga på film..
Agfa CT Precisa är inte så dum heller men där får du hålla dig till iso-talet annars kommer färgstick smygande.
mvh/gunte..

Får stödja Guntes påstående.

Kodak Elitechrome 100XC ger blå himmel och gröna skogar redan vid mulet väder. Vid solsken ska man akta sig att använda den, då det kan bli för mycket.

Vilken diafilm ??? Det är nog en smaksak, fast jag håller nog med Anders. Jag har aldrig blivit besviken på Fuji. Prova att köpa film där framkallning och ramning ingår. När du sedan får hem diorna stoppa dem i en projektor, titta och NJUT. För natur prova då en 100asa-film

Tack för alla svar! :)

Velvia tycker jag man hör mycket om. Men Elitchromen verkar inte fyskam.

Jag säger som anders.fuji superia är en billig o bra allround-film med bra tryck i färgerna.Gillar den skarpt som färgfilm.Dessutom brukar den finnas i 3 pack för 99:-.Billigt o bra tycker jag.

Mmmm men superian är en negativ film.. tryck i färgerna? Skulle vilja påstå att den har en ganska ordinär-fuji-färg-återgivning.

Kodak XC kostar just nu 35:- st hos hegethorns.. alltså inte mycket dyrare än superian.

Det där med filmsmak är högst personligt.
Testa dig fram istället.

När nu dagsljuset börjar återvända tycker jag du kan testa Fujis Reala 100 som neg färg och deras Provia 100F som diafilm.

Skall du fota action är ju velvian helt utesluten, men skall du fota natur är den oersättlig. Dock skall du nog ha ett stativ då asavärdet ligger på femtio.
/Lasse

Jag har fotat mycket med provian och trivts med den och den är mycket lätt att få bra resultat vid scanning. Har kört ngn rulle velvia och blev nöjd med resultaten men jag tyckte det var svårt att få till färgerna i scanningen. Ju mer man använde kurvorna ju knasigare blev det.

Man får experimentera en hel del misstänker jag men alltid kul med lite tips. :) Kör nog igång med elitechromen som första film. Men jag lär ju testa en hel del..

Visst är Velvia lite knepig att använda. Men när man väl har fått till "knixet" så har man en film där färgerna slår det mesta i filmväg.
Vill du fota porträtt så är Portra en bra rulle att använda. Finns både som NC dvs natural color eller Vc vivid color.

Mvh /Lasse

Bra neg.film

Om du vill använda negativfilm för dina naturbilder kan jag rek Fuji Reala (iso 100).
Jag använder mest neg.film och detta är min absoluta favorit.

Instämmer helt med övriga om att Dia ger fantastiska bilder. Har bara använt Velvia och det blir färgrika resultat med den. Om man gör papperskopior av den verkar det bli som med neg. film dock (kanske inget annat att vänta sig..)

Ingen fotointresserad jag känner använder Kodaks neg. färgfilmer ;)

Jag använder kodaks extra colour till det mesta.

Porträtt blir det Fujis 100F

Sambon kör uteslutande Velvian.

Det är garanterat en smaksak. Vi har alltså svårt att få till bilderna med varandras filmer.

Jag använder Proffskopias förbeställda påsar till att framkalla filmerna (dom vänder dom oftast samma dag så det tar tre dagar från att man postar tills man får hem dom) mycket bra kvalitet.

//Efwa

Honkamaa skrev:
Hej. Har iochmed inköpet av en EOS 5 gått över från den digitala världen till den analoga.

Nu undrar jag vad jag för film som rekommenderas, jag har nollkoll. Är lite sugen på dia, men är det dyrt kanske eller dumt för en rookie som mig?

Jag fotar mest natur och actionbilder, vill ha blåa himlar och gröna skogar.

Hur mycket kostar det att köpa/framkalla film? Var är det billigast?

Det här ju en fråga som har stötts och blötts mycket genom åren, ja även bland mina vänner förresten, och det går inte att ge ett helt glasklart och uttömmande deskriptivt svar som täcker alla de problemområden och situationer som bör täckas av ett sådant svar, men rent kortfattad vill jag ändå komma fram med följande...

Jag kör Agfa RSX II 50 eller 100. Det är en neutral och välbalanserad film med naturtrogen färgåtergivning och härlig skärpa. Gröna skogar blir gröna och en blå himmel blir blå. Den är lätt att arbeta med och ger god respons vid användning av färgfilter. Jag köper 10-pack på Scandinavian Photo.

Vill man ha de gröna skogarna grönare och himlen blåare, utan att använda polarisationsfilter, så kan Fuji Velvia ge detta. Men personligent tycker jag att den kan ha lite för hård kontrast och viss dragning åt rött. Jag har alltid haft svårt får Velvia men det är många som älskar den.

För övrigt anser jag att man ska krama varandra ute i labbet. Ja, hej hej.

Med vänlig hälsning
Roland

ANNONS
Götaplatsens Foto