Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Film och solsken

Produkter
(logga in för att koppla)

Hercules

Aktiv medlem
Jag har upptäckt att de flesta filmer, även dåliga, ser ok ut i mjukare ljus. Inte många av dessa ser lika bra ut i starkt solsken.

Det verkar mest vara negativa färgfilmer som är dåliga i solsken. Har ärligt talat inte hittat någon som jag är nöjd med, främst är det färgerna som blir (ap)konstiga. Köpte några Agfa Optima som jag ska testa.

Någon som vet någon mer "proffesionell" negativ film att testa med?(inte reala o.s.v.)

För att få ett hyggligt resultat med neg film (s/v och färg) måste du justera kontrasten med framkallningstiden.
Du minskar (tex 10%) framkallningstiden för att få mjukare neg. samtidigt måste du då öka exponeringen (tex från 100 iso till 80) för att kompensera för känslighetsförlusten vid underframkallningen.

Nej, jag menar att färgerna inte blir särskilt bra i solsken, t.ex. så blir grönt gulaktigt med Fuji Reala.

Intressent tips med polfilter, ska prova det.

Hercules skrev:
Nej, jag menar att färgerna inte blir särskilt bra i solsken, t.ex. så blir grönt gulaktigt med Fuji Reala.

Intressent tips med polfilter, ska prova det.

Väcker liv i denna tråd igen, har testat realan några gånger nu och varje gång har jag irriterat mig på den gula ton som gröna färger får framför allt i starkt solsken. Det blir inget tryck i de gröna färgerna och bilderna verkar få en typ av gul slöja över hela bilden och de blir platta på nåt sätt.

Recensionerna här på fs överöser Realan med beröm men jag är inte lika övertygad. är det inte fler som tycker som jag?

ANNONS
Götaplatsens Foto