Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Film till äldre 6*6

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan__S

Aktiv medlem
Min fråga är tveklöst korkad, men jag kan ingenting alls om mellanformat. Såhär är det: Jag har fått för mig att jag skulle vilja börja köra lite med mellanformat, gillar de kvadratiska bilderna skarpt. Jag har redan ett par riktigt urgamla mellanformatskameror som fungerar, även om jag mest köpt dem som nån slags samlarobjekt. Men nu fick jag för mig att jag skulle vilja prova dem, och då visar det sig, enligt en butiksägare som jag visade den ena kameran för, att filmformatet 120 sedan länge försvunnit. Så nu undrar jag:

1. Går det inte alls att uppbringa 120-film, ens om man beställer någonstans?

2. Vad är det annars för film man ska ha? Vilket format har en ny mellanformatare?

3. Finns det någon billig men inte alldeles obrukbar mellanformatskamera som det finns film till, som kan vara lämplig för en total nybörjare på området? (den som säger Holga riskerar spö =)

Tacksam för lite info!

Byt butik. 120-film finns i alla yrkesbutiker.

Nyare mellanformatare kör 120 och/eller 220. 220 är som 120 men dubbelt så lång och utan pappersbacking. Magasinen kan vara för 120, 220 eller omställbara så man kan köra vilket som.

Det är inte så att du har en 620-kamera? Den filmen är däremot knepigare att hitta.

För att byta butik skulle jag dessvärre behöva byta stad, så det får nog vänta. Ett litet påpekande om att andra har sån film kan man nog däremot åstadkomma.

Faktum är att på den ena av de äldre kamerorna står det "Use Kodak 620 film", så då är det väl sådan film. Om det inte går att få tag på, går det att använda någon ersättning eller göra någon liten justering av kameran?

Photax är väl dessutom ett av få ställen där man kan hitta 620.

Det skall gå att spola om 120-film om man har gamla 620-spolar. Har för mig att det finns lite trådar om det i forumet.

Johan__S skrev:
3. Finns det någon billig men inte alldeles obrukbar mellanformatskamera som det finns film till, som kan vara lämplig för en total nybörjare på området? (den som säger Holga riskerar spö =)

Mamiyas tvåögda verkar folk gilla och de får du enligt uppgift billigt.

Nä, hittade ingen heller.

Tack ska ni ha för alla svar iaf! Något klokare blev man ju. Och jag ska kolla upp Mamiya!

620 film var kodaks variant på 120,det som skiljer 620 från 120 är spolens ytterdiameter. 620s spole är mindre, det får till följd att 120 film inte passar i en 620 kamera. Enligt ett obekräftat rykte var detta Kodak sätt att se till att folk bara köpte 620 film till Kodaks kameror.
Av en ren tillfällighet tillverkade Kodak endast 620 kameror.... Men det går att använda 120 film i en 620 kamera, det finns flera sätt;
1. Spola om filmen till 620 rulle.
2.Beställa 620 film från USA.
3.Klippa ner 1mm på 120 rullens ytterkant med hjälp av en nagelsax, så gör jag själv till min Kinax II kamera och det fungerar alldeles utmärkt.

Det som är viktigt är att hålla reda på upptagsspolen och inte slänga bort den, fö har jag en Zeiss Ikon 517/2 till salu och jag garanterar att den är bättre och billigare än en Holga.

Enrico

Nej, 620 kom för att man skulle kunna göra smalare kameror. Rätt onödigt med 620 tycker jag, eftersom det bara är spolen som skiljer från 120.

Ja, både 120 och 620 är Kodak-format. Det har väl knappast funnits några kommersiella format som inte haft Kodak-nummer.

Tacksam för alla svar. Hade precis frågat vad det är som skiljer 620 ifrån 120 om ingen hade skrivit det. Det där med att klippa bort lite på spolkanterna lät ju jäkligt bra. Det ska testas.

En annan riktigt korkad fråga ang mellanformatsfilm är: I det lilla röda "fönstret" på bakluckan på kameran kan man ju se ett streck på filmens papper, som går längs med filmen, i mitten. Ibland är det korta avbrott på det där strecket, var ska det avbrottet befinna sig för att filmen ska vara lagom långt framdragen? Hur ser man när man kan ta nästa bild?

(Det är just en Holga som jag håller på att leka med, för övrigt. Det var därför det var förbjudet att föreslå).

Du drar fram filmen till du ser en siffra i fönstret, exponerar och drar fram tills nästa siffra. vad är det för Kodak 620 kamera du har?

I de 620 kameror jag har har det funkat bra att klippa bort kanten.Om du lämnar in filmen be dem att spara upptagsspolen, de kan vara lite knepiga att få tag på.

Lycka till
eb

Det är bla en gammal lådkamera som jag knappt vet vad den heter, och en liten Duaflex, tvåögd sak.

Det här med strecket på filmen; Är det alltid siffror? Det kan inte vara så att det markeras med det där strecket? För i annat fall har jag nog inte ens dragit fram till första siffran. Drog fram tills det stod "start", tryckte av en gång, och sen har jag bara sett det där strecket, ingen siffra. (Detta börjar bli riktigt pinsamt)

Om man aldrig frågar så får man aldrig lära sig något, du har nog inte dragit fram filmen tillräckligt, först så syns streck sedan kommer siffrorna. Du får nog använda lite snabbare film så här års, duaflexen har två olika utföranden med bländare. Dels Kodet med f 15 och Kodar med f 8, jag skulle tippa att slutarhastigheten är runt 1/50 del, kanske en 200-400 asa film?

eb

Har lagt märke till att det inte finns något att fixa med överhuvudtaget på Duaflex, det mest avancerade man kan göra är ju att sätta tiden i B-läge. Men jag har för mig att jag såg någonstans att det var f8. Köpte en rulle 400-film idag, som jag tänkte testa i duaflexen sen.

Tack för alla svar, utan dem hade det aldrig gått alls!

Det skall gå att spola om 120-film om man har gamla 620-spolar. Har för mig att det finns lite trådar om det i forumet.

Jag har spolat om 120-film till en 620-spole.
Det var lite klurigt i mörkret att få fast änden på filmen i spolen, men absolut inte särskilt svårt. Surfade ett tag på det innan och det finns flera sidor som beskriver proceduren. Google is your friend :).

Innan jag spolade om till 620 testade jag att modifiera en 120-spole, vilket visade sig vara otroligt klurigt (i alla fall till min bakelitkamera). Jag var tvungen att både skära kanterna på spolen och fila ner topparna på dem för att få dem tunnare. Detta till trots så var det trögt att dra fram filmen i kameran. Ett annat problem är att skåran som framdragningsmekanismen fäster i på spolen är mycket större på 120-spolen vilket gör att den inte alltid vrider om den som den ska.

Som sagt, kom ihåg att be att få tillbaka spolen när du framkallar!

lycka till

/h

ANNONS
Götaplatsens Foto