Johan__S
Aktiv medlem
Min fråga är tveklöst korkad, men jag kan ingenting alls om mellanformat. Såhär är det: Jag har fått för mig att jag skulle vilja börja köra lite med mellanformat, gillar de kvadratiska bilderna skarpt. Jag har redan ett par riktigt urgamla mellanformatskameror som fungerar, även om jag mest köpt dem som nån slags samlarobjekt. Men nu fick jag för mig att jag skulle vilja prova dem, och då visar det sig, enligt en butiksägare som jag visade den ena kameran för, att filmformatet 120 sedan länge försvunnit. Så nu undrar jag:
1. Går det inte alls att uppbringa 120-film, ens om man beställer någonstans?
2. Vad är det annars för film man ska ha? Vilket format har en ny mellanformatare?
3. Finns det någon billig men inte alldeles obrukbar mellanformatskamera som det finns film till, som kan vara lämplig för en total nybörjare på området? (den som säger Holga riskerar spö =)
Tacksam för lite info!
1. Går det inte alls att uppbringa 120-film, ens om man beställer någonstans?
2. Vad är det annars för film man ska ha? Vilket format har en ny mellanformatare?
3. Finns det någon billig men inte alldeles obrukbar mellanformatskamera som det finns film till, som kan vara lämplig för en total nybörjare på området? (den som säger Holga riskerar spö =)
Tacksam för lite info!