Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Film till en gammal 620 lådkamera.

Produkter
(logga in för att koppla)

sjohan

Aktiv medlem
Hejsan
Jag har fått en gammal lådkamera av min morfar idag. Kamaran är en kodak popular brownie. Finns det film att köpa till en sådan? Det står att det ska vara Kodak 620 film i men vad jag vet så har kodak sluta producera sådan. Säljer någon annan sådan film?

Är det någon som vet något annat om kameran? Skulle vara spännande att veta.

//Johan S

man kan använda 120-film, spola om den filmen till 620-spolar.

http://www.inficad.com/~gstewart/respool.htm

eller bygga om lite:

http://www.geocities.com/brandonshahan/620.html

eller köpa 620-film:

http://jandcphotography.com/page620.htm

http://www.bhphotovideo.com/bnh4/controller/home?O=NavBar&A=search&Q=&ci=336

själv håller jag fortfarande på och bygger om min...jag filade ner 120-filmer ( eller ja, spolen) för den är större än 620-spolen. sen är det det med framatningen med filmen. gjorde en metallgrej som jag kan sätta i 120-spolen så att den passar

menar du när du spolar om filmen eller när du laddar kameran?

på a svarar jag ja, och på b nej ( även om det väl är att föredra att kanske inte stå i värsta solljuset)

Okej låter ju bra. Men hur svårt är det att slipa ner 120 rullar och hur gör man?

Jag förstog inte riktigt beskrivningen på hemsidan.

det är inte svårt att slipa, det svåra är att få det att funka:)

nej, men, jag gjorde så att jag filade ner spolen på 120-filmen ( när filmen sitter på alltså) diamtern är lite större på 120-spolen än vad 620-spolen är (se bild) så den går inte in. men så filade jag som sagt med en vanlig fil tills den passade. sen är ju gängorna annorlunda också, och det är ju inte så bra om frammatningen ska funka.
därför pillade jag dit en metallgrej så att spolen skulle få fäste. och det får den..oftast. ( kan inte visa bild för jag har film i kameran nu)

det är säkert bättre att spola om till 620-spolar, kameran är ju liksom avsedd för dessa spolar och dessa passar, åandrasidan lite omständigt kanske, men jag har aldrig testat detta. plus att man måste ha 620-spolar. satt det nån spole i kameran eller?

Bilagor

• film.jpg
    film.jpg
    24 KB · Visningar: 503
Aha. Tack för hjälpen! Tyvärr så satt det ingen film i kameran. Men en 120 film kostar ju inte så många kronor så det kan vara värt ett försök att slipa ner den. Slipar man bara för att den ska få plats?

Och sedan så undrar jag om vanliga fotoaffärer kan framkalla sån film? Har aldrig använt 120 film innan så jag är inte så insatt i det.

ja, det är samma film, bara spolen som är annorlunda ( vad jag vet)

jo, fixa en 120-film så får du se om du kan trixa lite. kruxet för mig har varit frammatningen som sagt, men du kommer kanske på nåt bra!

120-film i färg är inga problem vad jag vet, däremot s/v kan bli rätt dyrt på vissa ställen där de inte framkallar svartvitt själva utan skickar iväg filmen. men det finns labb som gör det, sök på "framkalla s/v" här på forumet så får du säkert fram nåt.

Tack så jättemycket! Ska köpa mig en rulle 120 film imorrn när jag lämnar in lite rullar vanlig film för framkallning.

Nu har jag köpt en rulle film men det är lite som jag inte förstår.. Jag hade inga problem att få i rullen i kameran för den passade direkt men hur vet man hur långt man ska dra fram filmen? Och när man har tagit alla bilder ska man rulla tillbaks filmen igen då eller lossnar den från 120 rullen och går över helt på 620 rullen?

sjohan skrev:
Nu har jag köpt en rulle film men det är lite som jag inte förstår.. Jag hade inga problem att få i rullen i kameran för den passade direkt men hur vet man hur långt man ska dra fram filmen? Och när man har tagit alla bilder ska man rulla tillbaks filmen igen då eller lossnar den från 120 rullen och går över helt på 620 rullen?

När du laddar filmen så ser du att den sitter bra på upptagningsspolen, drar fram lite. Stänger bakstycket och drar fram filmen tills du ser (1) i rödfönstret. Tabild, dra fram till (2) osv.

Filmen går från ena spolen till den andra. Sedan klistrar du klisterremsan över spolen så den håller ihop.

passade den direkt? och filmframmatningen oxå?
fan vad nice

du sätter i filmen, fäster början på filmen ( eller ja, skyddspappret runt filmen) i den andra spolen och drar fram en liten bit bara så du ser att det matar som det ska. sen stänger du kameran. sen ska det finnas en fönster bak på kameran, där kan du snart se att det står "1" när du matar fram filmen, då vet du att du kommit till filmruta ett. när filmen är klar är det bara att rulla vidare åt samma håll, hela filmen ska över på den andra spolen. när du sen tar ut filmen så står det en lapp på filmen "exposed" ta tag i den papperssnutten och slicka på den och fäst den runt filmen så att den är skyddad

Men filmen är väl för 6*6 bilder inte för 6*9 då borde siffrorna stå på fel ställe.
Och är ni säkra på att jag inte behöver mörkrum? Det står "Load in subdued light" på filmen

siffrorna hamnar rätt för filmen har siffror på olika ställen på filmen och fönstrena sitter olika beroende på vilket format kameran tar så det blir rätt.

om man vill vara 100 procent säker på att filmen inte ljusskadas så kan man väl ladda filmen i ett mörkt rum, men jag har aldrig gjort det och det har funkat. men som sagt, man ska ju inte stå i värsta solljuset
men att ladda den i ett totalt mörkt rum tycker jag verkar överdrivet

Aha tack så jättemycket! Jag ska ta och ladda kameran direkt. Ska bli skoj att prova den gammla kameran!

Hmm.. Jag har laddat kameran nu och jag har inga problem med att dra fram filmen men jag vet inte hur långt jag ska dra. Jag har dragit en bit nu och jag ser delar av en 1a till höger om rutan. Den syns helt om man lutar kameran lite. Är det nu jag ska stanna eller kommer det en 1a som jag ser helt?

Jag insåg att det va en pil och fortsatte dra men jag får ingen 1a? Är det riktiga siffror eller är det bara fåniga små streck? För jag har kommit fram till ett tunt liggande streck.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto