Annons

Filma inomhus vid dåligt ljus?

Produkter
(logga in för att koppla)

T.W

Medlem
Jag har försökt filma inomhus men belysningen är så dålig att det nästan blir kolsvart. Vad bör jag köpa för att lösa problemet?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Uppgifter

Du bör nog uppge objektiv och bländare/slutartid vid filmtillfället. Kanske är det så att det var för lite ljus helt enkelt. Detta kan vi ju inte svara på om vi inte får veta mer.
 

T.W

Medlem
Jag var uppenbarligen alldeles för trött inatt när jag ställde frågan:)

Ja, det är bristen på ljus som är problemet.
Sambon påstår att det är en softbox jag ska köpa men när jag googlar verkar det vara ett "komplement" till det "riktiga" ljuset, så jag känner mig lite förvirrad.
 

trax

Aktiv medlem
Jag var uppenbarligen alldeles för trött inatt när jag ställde frågan:)

Ja, det är bristen på ljus som är problemet.
Sambon påstår att det är en softbox jag ska köpa men när jag googlar verkar det vara ett "komplement" till det "riktiga" ljuset, så jag känner mig lite förvirrad.
Absolut en softbox med fast ljus ger ett fint jämt ljus som är bra för att höjs allmänljuset i rummet.
Filmljus finns det en hel del bra lampor. Led har blivit billigare men är inte riktigt lika bra som professionell flourencent eller tungsten ljus men funkar utmärkt för en mindre budget.
Fortfarande bra att få reda på vilken utrustning du filmar med så man kan hjälpa med inställningarna. Dom flesta kamerorna idag återger åtminstånde något i dämpat ljus så kolsvart ska det inte bli.
 

kiwi

Aktiv medlem
Exakt vad du behöver beror ju på vad du filmar. »Inomhus« kan vara många saker: Intervjuer, barnens uppackning av julklappar, idrottsevenemang, konserter, filminspelning...

Om det »nästan blir kolsvart«, så undrar jag vad du har för inställningar på kameran egentligen. Även om bilden snabbt kan bli väldigt brusig, så brukar det finnas inbyggda funktioner för att lätta upp när det är mörkt. Är det en systemkamera eller en »riktig« videokamera?


/ Kiwi
 
ANNONS