Annons

Filma med D700

Produkter
(logga in för att koppla)
Ah, häftigt! Fast jag trodde inte Nikon var lika öppna som Canon när det gäller mjukvara på det här sättet, så jag trodde inte alls att nån skulle göra som nån gjorde med Canon här om dan.
Men men, hoppas han gör nåt till D90n också!

Det hade varit väldigt grisigt av nikon att inte tillåta åtkomst till liveviewen. Inte speciellt smart heller eftersom det gjort det omöjligt(utan en massa reverse engineering) att utvecka programvara som använder sig av den.

Fast jag trodde inte Nikon var lika öppna som Canon när det gäller mjukvara på det här sättet, så jag trodde inte alls att nån skulle göra som nån gjorde med Canon här om dan.

På vilket sätt är Canon öppna med sin mjukvara? Har jag missat något? :-o

På vilket sätt är Canon öppna med sin mjukvara? Har jag missat något? :-o

Har letat en del efter remoteprogram för att kontrollera kameran med datorn och det enda jag hittat till Nikon kom för ungefär en månad sen, annars har jag enbart hittat Canon-program. Vidare har jag aldrig stött på nån hackad firmware till nån Nikon kamera medans man ser en del om det till Canon.
Fast såklart, kan ju vara jag som missat det eller så har Canon bara varit populärare att göra såna saker till.

Har letat en del efter remoteprogram för att kontrollera kameran med datorn och det enda jag hittat till Nikon kom för ungefär en månad sen, annars har jag enbart hittat Canon-program. Vidare har jag aldrig stött på nån hackad firmware till nån Nikon kamera medans man ser en del om det till Canon.
Fast såklart, kan ju vara jag som missat det eller så har Canon bara varit populärare att göra såna saker till.

Jajo, fast det är ju knappast Canons egen förtjänst, det finns väl inget annat företag som är så ovilliga att officiellt lägga till ny funktionalitet via firmware-uppdateringar :(

Nåja, förr eller senare vågar väl någon tillverkare öppna upp med ett riktigt SDK och möjlighet att lägga in modifierad mjukvara i sina kameror. Plug-ins/widgets kanske?

Nikons SDK finns att ladda ned från här, https://sdk.nikonimaging.com/apply/.

-- Nicke

Hej! Hur går det på KAU? :)

SDKn verkar ju trevlig, men du kan fortfarande inte i grunden förändra funktionen i kamerans egna mjukvara och lägga till funktioner väl, bara kommunicera med den via USB? Visserligen ett första steg men fortfarande bra långt kvar till ett mer öppet sätt att se på kamerans programvara. Nu tycker jag att Nikon iofs är bra mycket bättre på "feature updates" än vad Canon är som verkligen inte lyft ett finger för sina kunder i onödan.

Ett bra exempel på hur Canon tänker/tänkte kom när 5D och sen kort därefter 30D lanserades på markaden. Samma hårdvaruplattform med samma chipset och nästan identisk grundkod. 30D hade dock en ny funktion för att kunna tagga bilder som var tagna i portträttläge så att de roterades automatiskt i datorn men fortfarande visades liggandes i kameran. På 20D och 5D visas alltid bilden roterad vilket gör att skärmens yta såklart inte utnyttjas särskilt väl. Du kan iofs stänga av auto-rotate men då taggar inte heller kameran bilderna alls och du får själv rotera dem i datorn. Kom Canon ut med en firmware som gav även 5D och 20D denna funktion som på sin höjd kan ha varit ett par hundra rader kod som man kunde ha klippt och klistrat? Näe. Såklart inte. Med en mer öppen inställning till kamerans programvara hade en glad community fixat en sån sak på nolltid.

Så frågan är vilken tillverkare som först erkänner att kameran är en programmerbar dator och öppnar en App Store-liknande historia? ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto