Annons

Filmförvaring på resa

Produkter
(logga in för att koppla)

Armitage

Aktiv medlem
Hej!

Ska resa till sydamerika (från norr till söder) två månader i sommar. Har räknat med att ta med ca 30 rullar dia. Men då kommer ju frågan, hur förvarar jag dessa? Film bör ju förvaras kylt, och den möjligheten finns inte. Hur brukar ni göra?

Är det någon som varit i runtom i sydamerika och köpt film? Kommer att använda Fuji Provia 100F, kan den finnas att köpa på plats?

Mvh Tobias

Usch, det låter problematiskt:

Utan att ha rest på nämnda platser kommer här några spontana tankar.

Det kanske räcker något om du skulle försöka skydda filmen från alltför stora temperatursvängningar?

Någon form av isolerande väska i packningen som kanske skyddar mot den värsta solhettan?

Dom klarar nog sig bara du inte låter dom bli riktigt stekheta eller stå i solen. Akta dig för kondens också. Och sätt in dom i ett kylskåp när du har tillfälle istället för att stå ute i solen i hela dagen med alla 30 rullar.

Det ska nog gå bra, jag skulle helt klart ta med egna rullar o inte förlita mig på att det går att få tag på där.

/Henri

Jag håller med. Håll bara filmerna någorlunda borta från den värsta hettan så borde det inte vara några problem. Jag har haft med mig film i en månad i Pakistan under den varmaste sommar de hade haft på över 40 år (+47 grader den varmaste dagen) utan att jag upplevde något problem när jag framkallade filmerna efter hemkomsten.

/Andreas

Hej,

Reste runt 7 månader i Sydamerika med kodak Elitechrome 100 XC och jag hade köpt all film hemma. Skulle vilja rekommendera dig att göra samma sak, diafilm är inte särskilt lätt att få tag på där nere och finns det så är det generellt dyrare än i Sverige.

Hade inga problem med skador på filmem när den väl framkallats. Försök undvika att den ligger framme i den värsta solen bara...

Köp filmen hemma och förvara den i fotoväskan under resan.
Har du en ordentlig väska med stötdämpning så fungerar dämpningen även som isolering mot värmen.
Gjorde ett test med min ryggsäck "Nature Trecker" i Senegal. Var ute under 8 timmar i solen med temperaturer över 35 grader. Trots att väskan låg stilla i solljuset under långa perioder blev det aldrig varmare än 22grader där jag hade filmen.
Så oroa dig inte för filmen utan njut av resan istället ;)

ANNONS