Annons

Filmfråga till er som läser Tidningen FOTO.

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, 2,8 är absolut på gränsen enligt mig också.

f2,0 är finfint och 1,8 och 1,4 såklart ännu bättre. Att det blir kortare skärpedjup gör ofta inget spec, men ibland så passar det mindre bra.

/MVH Niclas, som är nöjd med 2,0. Men så gillar jag ju kort skärpa & oskärpa också;)

Om det fortfarande är folk som läser den här tråden så kommer ni inte undan den här gången. :p I månadens nummer av FOTO så visar de Hoopens bilder. Och det står faktiskt klart och tydligt att han använder Nikon F5 (analog). Och även här finns den känslan i bilderna jag tänker på. Speciellt bingokillen, balkongmannen och tvättstället. Hur gööör man? Haha.

Testa och lär av det.

Försök att exponera filmen på olika vis tajmat med olika framkallnings-tider, temp osv.

Att det är en F5 är rättså ointressant,,

Men SOM SAGT ljuset är det avgörande i samarbete med filmens egenskaper!

Jo, det gör jag ju hela tiden. :).
Men jag tycker mig aldrig få det där perfekta.

Varför jag tog upp F5 var bara för att ingen skulle säga "han fotar nog digitalt"

Varför jag tog upp F5 var bara för att ingen skulle säga "han fotar nog digitalt"
I SIFs medlemstidning var det ett reportage om Hoopen för några nummer sedan, där berättar han även att han har börjat övergången till digitalt. Så han plåtar inte bara film längre. :p

Prova Fuji NPH 400, en väldigt mjuk film med milda färger, det är en porträttfilm, men duger utmärkt till annat med. Prova att exponera den efter 320 eller så. Superia/Press 800 är inte dum heller, ganska mycket mildare än de övriga i Superia-familjen. Tror nog du kan hitta det du söker där...

Hehe. Recensionerna av NPH 400 här på fotosiddan var ju inte direkt upplyftande. Varierande från Ok till urkass. Hehe.

ANNONS
Götaplatsens Foto