Annons

Filmutdragare

Produkter
(logga in för att koppla)

DeNovo

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har fått ett problem på halsen... Jag gick över från Ilfords filmer till Kodak Tmax 400. Problemet är inte själva filmen, utan att min kapsyl öppnare gick bet på att öppna Tmax burkar.

Införskaffade därför en film utdragare av märket Hama. Tyvärr medföljd ingen bruksanvisning, så nu vet jag inte hur man använder den.

Vet någon hur man använder denna modell?
Alternativt var man hittar någon form av instruktioner.

Bifogar bild:
hama_film.jpg

/ Sebastian

Först petar man in båda bladen i kassetöppningen. Sedan drar man bak den ena och snurrar lite på filmen tills det klickar lite. Sedan trycker man in det utdragna bladet igen. Förhoppningsvis har filmen då hakat i och man kan dra ut utdragaren och filmen tillsammans.

Ett annat trick är att inte dra in filmen helt i kasseten. För att markera att rullen är exponerad så river man av startfliken.

Annars är det ganska enkelt att genom att ta tag i den utanpåliggande delen av springan där filmen löper och bända upp kassetten. Förr var vissa kassetter (Ilford tror jag) konstruerade så att om man nära locket klämde ihop dem så kunde man lätt lyfta av locket.

Men jag har inte framkallat en film sedan min förra fotoperiod som var för en 15 år sedan, så mina tips kanske inte längre är så bra.

ANNONS
Götaplatsens Foto