Annons

Filmval

Produkter
(logga in för att koppla)

Vandraren

Aktiv medlem
Hallå!

Håller på att skapa en liten samling analog utrustning(fråmst Nikon). Den kommer naturligtvis att användas också, inte bara för syn.

Har kompletterat min gamla EM med en F3 och en hög objektiv.

Men nu var det ju ett antal år sen jag fotade analogt och undrar:

Vilken film är det som gäller?
Som "återkomling" till analogt har jag ingen lust att lägga massa pengar på att felexponera Velvia så här i början, vilken dia resp. neg.färg rekommenderas?

Dessutom satt det en gammal T-Max i EM'en, vem framkallar sånt nu för tiden? Gör t.ex. Crimson sånt?

/Hasse

Vilken film som gäller?

Det beror på vad du fotograferar: porträtt, landskap, reklam, bröllop? Dia, färgnegativ eller svart/vitt?

Kodak och Fuji har en hög med olika filmer i varje kategori, på svartvit-sidan tillkommer dessutom Ilford och ett par östeuropeiska tillverkare. Om du bara vill leka så kan du köpa det billigaste du hittar, troligen Fuji Sensia eller Kodak Ektachrome på dia-sidan och Fuji Superia/Kodak Gold på neg-sidan.

Men varför skall du felexponera filmen? Låter dumt tycker jag... Lär dig hur ljusmätaren i F3an fungerar så kommer du få lika välexponerade bilder med den som med en hypermodern superduperdigitalkamera. Det är du som tar bilden, inte kameran och den enda skillnaden är att du får tänka dig för lite emellanåt (slit inte ut de små grå bara! =) Jag körde ett gäng diarullar genom en F3 och en F90X för 1,5år sedan och i efterhand har jag svårt att se vilka rullar som gick genom vilken kamera.

De flesta proffslab (om det nu finns sådana kvar?) framkallar svartvitt men det är inte billigt eftersom processerna inte är lika standardiserade som för negativ eller dia. Lättast, billigast och roligast är att soppa själv, allt du behöver är en dosa, lite kemi och ett mörkt rum för att ladda filmen i dosan.

Emil-G skrev:

Men varför skall du felexponera filmen? Låter dumt tycker jag... Lär dig hur ljusmätaren i F3an fungerar så kommer du få lika välexponerade bilder med den som med en hypermodern superduperdigitalkamera.

Det är precis det jag vill lära mig innan jag börjar köra Velvia... :) Med D200'an kan man ju snabbt kolla exponeringen efteråt. Eftersom jag inte har plåtat med film på 10 år så saknar jag en del känsla...

Lättast, billigast och roligast är att soppa själv, allt du behöver är en dosa, lite kemi och ett mörkt rum för att ladda filmen i dosan.

Har sålt min mörkrumsgrejor, får kanske köpa nya...

/Hasse

Jag betalar 90kr för framkallning och scanning för datorbruk hos Crimson.

Crimson framkallar alla typer av filmer.

/kent

Tja

Själv kör jag följande negativ filmer...

Fuji Reala (om ljusförhållandet tillåter)
Fuji Superia 400/800 (800 måste vara färsk)
Kodak Potra 160 VC (mycket vacker hudton)

På svartvita så håller jag på att utforska lite men har blivit rekommenderad att köra Tri-X om man vill ha snygga svartskalor och T-max 400 om man vill ha fina ljusa toner (porträtt). Har köpt in ett 10 pack Forte 400 som jag ska testa lite.

Svartvitt framkallar du enklast själv och det är inte så svårt och får du lite volym i det så kan du komma ner till några kronor per rulle i kemi kostnad.

Igår framkallade jag med Tetenal neofin blue för första gången för att min Xtol hadde blivit för gammal och slutat fungera (blandade den för nästan 1 års sedan)

Tetenal neofin blue är en mycket smidig framkallare för den som inte framkallar så ofta eller ha som reserv...

// Fredrik

Senast ändrad:
ANNONS